Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2013

Αλλάζουν σελίδα οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας με τηλεματική και έξυπνο εισιτήριο....


Ο επιβάτης που βρίσκεται στη στάση θα μπορεί να ενημερωθεί για την ακριβή ώρα που θα περάσει το λεωφορείο ή το τρόλεϊ
Αλλάζουν σελίδα οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας με τη λειτουργία της τηλεματικής και του «έξυπνου εισιτηρίου» που έχουν ήδη δρομολογηθεί και θα ανατρέψουν τη σημερινή εικόνα των μέσων μαζικής μεταφοράς, τα οποία γίνονται πιο φιλικά αλλά και πιο ελκυστικά για τους επιβάτες.                                                                                                               Οι ώρες αναμονής στις στάσεις ή στα εκδοτήρια εισιτηρίων και καρτών αλλά και η «οδύσσεια» της αναζήτησης ενός εισιτηρίου σε απομακρυσμένα μέρη ή σε χαλασμένα μηχανήματα θα λάβουν τέλος από το 2015 που και τα δύο συστήματα θα έχουν ολοκληρωθεί και εφαρμοστεί σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Ο επιβάτης που βρίσκεται στη στάση θα μπορεί να ενημερωθεί για την ακριβή ώρα που θα περάσει το λεωφορείο ή το τρόλεϊ που τον ενδιαφέρει και θα μπορεί να προγραμματίσει άνετα τις δουλειές του. Τα τελευταία χρόνια, οι συχνότητες των δρομολογίων στις περισσότερες γραμμές έχουν μειωθεί κατά πολύ, τις καθημερινές αλλά κυρίως τα Σαββατοκύριακα. Με τη σωστή λειτουργία της τηλεματικής (και τη συνεχή συντήρησή του και απαραίτητη μελλοντική επέκταση) η ταλαιπωρία των πολιτών θα μειωθεί.

Την ίδια στιγμή το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα δίνει τη δυνατότητα να «γεμίζει» ακόμα και με ένα μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο. Επίσης, η μετάβαση από το χάρτινο εισιτήριο στο ηλεκτρονικό, και η κατασκευή κιγκλιδωμάτων στους σταθμούς του Μετρό, είναι η καλύτερη λύση για την πάταξη της λαθρεπιβίβασης και την τόνωση των εσόδων των αστικών συγκοινωνιών, καθώς οι κλασικοί έλεγχοι έχουν αμφισβητήσιμη αποτελεσματικότητα. Σημειώνεται ότι η λαθρεπιβίβαση κοστίζει κάθε χρόνο στον ΟΑΣΑ περίπου 60 εκατ. ευρώ. Και τα δύο έργα γίνονται μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Τηλεματική
Το έργο αφορά στην εγκατάσταση ενός δικτύου 1.000 «έξυπνων» στάσεων σε όλη την περιοχή εξυπηρέτησης του ΟΑΣΑ. Οι επιβάτες θα πληροφορούνται τον χρόνο διέλευσης των οχημάτων από τις οθόνες που θα είναι τοποθετημένες στις στάσεις, καθώς και από το κινητό τους τηλέφωνο ή τον ηλεκτρονικό υπολογιστή τους.

Προβλέπεται, η δημιουργία κέντρου ελέγχου από όπου θα παρακολουθείται σε πραγματικό χρόνο η λειτουργική κατάσταση του συστήματος συγκοινωνιών και θα γίνονται οι αναγκαίες παρεμβάσεις για τον καλύτερο συντονισμό και βελτιστοποίηση του συγκοινωνιακού έργου. Το Σύστημα Τηλε?ατικής προσφέρει:

1 Παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο της θέσης όλων των οχημάτων.

2 Πληροφόρηση των επιβατών για τις ώρες διέλευσης των οχημάτων, μέσω των «έξυπνων στάσεων».

3 Πληροφόρηση των επιβατών για τις ώρες διέλευσης των οχημάτων, μέσω διαδικτύου, SMS και εφαρμογών 3ης γενιάς (3G) κινητής τηλεφωνίας.

4 Ενημέρωση επιβατών εντός οχήματος (αναγγελία επόμενης στάσης, ad hoc ανακοινώσεις από Κέντρα Διαχείρισης).

5 Επικοινωνία οδηγών με τα Κέντρα Διαχείρισης.

6 Πληροφόρηση για την επιβατική κίνηση κατά γραμμή, στάση και δρομολόγιο ή ώρα (μέσω του συστήματος αυτόματης καταμέτρησης επιβατών).

7 Έλεγχος της αξιοπιστίας των δρομολογίων και της τήρησης του προγραμματισμού και κατ΄ επέκταση βελτιστοποίηση του προγραμματισμού του συγκοινωνιακού έργου.

8 Ενημέρωση ακυρώσεων δρομολογίων ή τροποποιήσεων στον προγραμματισμό.

Με την τηλεματική εκτιμάται ότι θα υπάρξει διευκόλυνση των μετακινήσεων, η επιλογή της καλύτερης διαδρομής, ο καλύτερος προγραμματισμός, η μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου και η εξοικονόμηση χρόνου.

Τι θα προσφέρουν τα νέα έργα
- Οι επιβάτες ενημερώνονται για όλα όσα σχετίζονται με τις συγκοινωνίες. - Σε ειδικές οθόνες θα αναγράφονται οι ώρες διέλευσης, ο χρόνος πιθανής καθυστέρησης και η πιθανότητα ακύρωσης.
- Το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα δίνει τη δυνατότητα να «γεμίζει» ακόμη και με μήνυμα από το κινητό τηλέφωνο.
- Δίνεται η δυνατότητα πληροφόρησης των επιβατών για τις ώρες διέλευσης των οχημάτων, μέσω διαδικτύου, SMS και εφαρμογών 3ης γενιάς (3G) κινητής τηλεφωνίας.
- Η ενημέρωση των επιβατών συνεχίζεται και εντός του οχήματος με την αναγγελία επόμενης στάσης, ad hoc ανακοινώσεις από Κέντρα Διαχείρισης κ.λπ.
- Προβλέπεται η δημιουργία κέντρου ελέγχου όπου θα παρακολουθείται σε πραγματικό χρόνο η λειτουργική κατάσταση του συστήματος των συγκοινωνιών.

Ανατροπή και τέλος για το χάρτινο εισιτήριο
Το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα αποτελείται από αυτόματες πύλες εισόδου-εξόδου, με στόχο τη μετατροπή του σε κλειστό, για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της λαθρεπιβίβασης. Το χάρτινο εισιτήριο και οι κάρτες απεριορίστων θα αντικατασταθούν σταδιακά από «ηλεκτρονικές» κάρτες, με τις οποίες θα μπορεί να εφαρμοστούν χρεώσεις στους επιβάτες ανάλογα με τις αποστάσεις που διανύουν ή τον χρόνο κατά τον οποίο πραγματοποιούν τις μετακινήσεις τους (π.χ. μείωση της τιμής του κομίστρου τα Σαββατοκύριακα ή τις αργίες, κ.ά.).

Με βάση αυτό το σύστημα ο ΟΑΣΑ θα μπορεί να ελέγχει πλήρως το σύστημα πωλήσεων και να κατανέμει τα έσοδα στους φορείς με βάση το πραγματικό συγκοινωνιακό έργο που παρείχαν. Το έργο θα προσφέρει:

Για το επιβατικό κοινό: Ταχύτητα και ασφάλεια συναλλαγών, ευκολία στην αγορά προϊόντων κομίστρου χωρίς κέρματα, διευκόλυνση στις μετεπιβιβάσεις.
Για τον ΟΑΣΑ: δυνατότητα εύκολης εισαγωγής νέων προϊόντων κομίστρου (π.χ. ζωνικό, περιόδου εκτός αιχμής), δραστική μείωση της εισιτηριοδιαφυγής.