Δευτέρα 10 Ιουνίου 2013

To ενιαίο εισιτήριο στα ΜΜΜ αυξήθηκε 87,5% μέσα σε πέντε χρόνια!

Χάνουν συνεχώς έσοδα και επιβάτες οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Όσο και αν φαίνεται παράξενο, σε αυτό συνέβαλε και η δραματική αύξηση του ενιαίου εισιτηρίου κατά 87,5% σε 5 χρόνια!                                                                   Πέρσι, τα έσοδα του ομίλου ΟΑΣΑ (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ, λεωφορεία, τρόλεϊ) μειώθηκαν κατά 3,8%, ενώ πολλαπλάσια ήταν η πτώση της επιβατικής κίνησης.
Του Φώτη Φωτεινού

Συγκεκριμένα, το 2012 τα έσοδα του ΟΑΣΑ ανήλθαν στα 247,1 εκατ., έναντι 256,4 εκατ. το 2011. Η πραγματική πτώση των εσόδων, δηλαδή τα έσοδα από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών ήταν πολύ μεγαλύτερη, αν αναλογιστεί κανείς ότι η κρατική επιδότηση «εκτοξεύτηκε» πέρσι στα 200 εκατ., έναντι 156 εκατ. το 2011.  
Όπως και να έχει, σε επίπεδο τελικού οικονομικού αποτελέσματος, η βελτίωση είναι θεαματική, καθώς οι ζημιές των 293 εκατ. συρρικνώθηκαν στις 73,3 εκατ.  Τις μεγαλύτερες ζημιές, ύψους 37,7 εκατ. είχαν οι «Οδικές Συγκοινωνίες» (λεωφορεία – τρόλεϊ), ενώ οι «Σταθερές Συγκοινωνίες» (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ) είχαν ζημιές 25,4 εκατ.
Και οι δυο συγκοινωνιακοί φορείς γνώρισαν οριακή πτώση εσόδων, η οποία θα ήταν μεγαλύτερη, εάν δεν υπήρχε η κρατική επιδότηση. Σημείο προβληματισμού αποτελεί η συρρίκνωση των εσόδων από εισιτήρια και κάρτες, η οποία υπολογίζεται στο μετρό κοντά στο 10% και στα λεωφορεία και τρόλεϊ μεταξύ 19-20%.        
Συνοπτικά, από το 2009 έως σήμερα, τα μέσα μεταφοράς υπολογίζεται ότι έχασαν 1 στους 5 επιβάτες. Σε απόλυτα νούμερα, η επιβατική κίνηση του ομίλου ΟΑΣΑ (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ, λεωφορεία και τρόλεϊ) συρρικνώθηκε, τουλάχιστον, κατά 167 εκατ. χρήστες από το 2009.
Οι επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών ανήλθαν πέρσι στα 684 εκατ. (η πιο αισιόδοξη εκτίμηση), έναντι 851 εκατ. το 2009, ήτοι μείωση 20%. Οι παράγοντες που επιδεινώνουν τη συρρίκνωση των χρηστών των μέσων μεταφοράς είναι η μείωση των μετακινήσεων και του διαθέσιμου εισοδήματος, η εκτόξευση της ανεργίας και φυσικά, η αύξηση του ενιαίου εισιτηρίου, το οποίο από 0,8 ευρώ το 2008, έφτασε 1,4 ευρώ το 2013 και οσονούπω 1,5 ευρώ, στις περιπτώσεις αγοράς εισιτηρίου από τους οδηγούς! Με άλλα λόγια, αύξηση 87,5%!    
Το υπουργείο Μεταφορών, προκειμένου να ενισχύσει τα έσοδα λεωφορείων και τρόλεϊ και να πατάξει το μέτρο της λαθρεπιβίβασης, προωθεί αμφίσημα μέτρα. Από τα τέλη του μήνα, οι επιβάτες θα εισέρχονται μόνο από την μπροστινή πόρτα, ενώ εάν δεν έχουν εισιτήριο, θα μπορούν να το προμηθευτούν από τον οδηγό στην τιμή των 1,5 ευρώ, αντί 1,4 (ενιαίο εισιτήριο) και 1,2 (εισιτήριο μόνο για λεωφορείο – τρόλεϊ).
Ήδη, αρκετοί οδηγοί θεωρούν ανέφικτο το μέτρο, τονίζοντας ότι θα συμβάλλει, τόσο σε καθυστερήσεις δρομολογίων, όσο και σε αύξηση της εγκληματικότητας. Στο μετρό και τον ηλεκτρικό θα τοποθετηθούν μπάρες σταδιακά από το 2014, ενώ παράλληλα ενισχύεται το σώμα ελεγκτών κομίστρου.
Βασικά μεγέθη ομίλου ΟΑΣΑ (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ, λεωφορεία, τρόλεϊ)
Σε εκατ. ευρώ
2012
2011
Έσοδα
247,1
256,4
Κέρδη – ζημιές
-73,3
-293,5
Κρατική επιδότηση
197,6
156,8
Προσωπικό
8.943
9.704