Δευτέρα 5 Ιανουαρίου 2015

Μετρό Θεσ/νίκης: Ξεκινάει το μπρα-ντε-φερ ΑΕΓΕΚ-Δημοσίου



Το μετρό Θεσσαλονίκης θα ολοκληρωθεί το 2018, το 2020 ή πολύ αργότερα;
Την απάντηση στο ερώτημα αυτό αναμένουν οι εμπορικές επιχειρήσεις που βρίσκονται γύρω από τα-ανενεργά τους τελευταίους μήνες- εργοτάξια και είχαν κατά το πρόσφατο παρελθόν λάβει τη διαβεβαίωση ότι το έργο προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ θα είχε ολοκληρωθεί το... 2012.
Πλέον, αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι θα χαθούν αρκετοί μήνες της νέας χρονιάς, μέχρι να βρεθεί βιώσιμη λύση για το έργο που έχει οδηγήσει στο λουκέτο δεκάδες καταστήματα.

Ουσιαστικά η απόρριψη από την Αττικό Μετρό του αιτήματος διάλυσης της αναδόχου κοινοπραξίας (ΑΕΓΕΚ-Impregilo-Ansaldo-Seli-Ansaldobreda), εγκαινιάζει το μπρα-ντε-φερ μεταξύ Δημοσίου και παραχωρησιούχου.
Η επόμενη κίνηση
Και αυτό επειδή, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, ο ανάδοχος αναμένεται να καταθέσει ένσταση κατά της απόρριψης του αιτήματος διάλυσης, ενώ η «προτροπή» της Αττικό Μετρό (οι εργολήπτες να συνεχίσουν τις εργασίες), δεν θα μπορούσε να γίνει πράξη.


Και αυτό επειδή, πέραν των προβλημάτων που σχετίζονται, μεταξύ άλλων, με τα αρχαιολογικά ευρήματα και τις απαλλοτριώσεις, η κοινοπραξία βάσει της απόφασης του Διαιτητικού Δικαστηρίου δικαιούται να ζητήσει-όπως έπραξε- τη διάλυση της σύμβασης.

Ακόμη, όπως σημειώνουν όσοι παρακολουθούν τα του έργου, η κίνηση (η απόρριψη του αιτήματος διάλυσης) της Αττικό Μετρό υπακούει στη βούληση της εταιρείας να μην τιναχτεί στον αέρα το έργο και κατά συνέπεια να αποφευχθεί η επαναδημοπράτηση του υπόλοιπου 70% που θα προσέθετε περίπου μία διετία καθυστέρησης.


Ωστόσο, ουσιαστικά δεν επιλύει το πρόβλημα καθώς η αναμενόμενη υποβολή ένστασης από τον παραχωρησιούχο-απόφαση που θα ληφθεί μέσα στην εβδομάδα- αποτελεί μία ακόμη κίνηση στη σκακιέρα. Στη συνέχεια, δηλαδή, θα πρέπει επί της (ενδεχόμενης) ένστασης να «τοποθετηθεί» η Αττικό Μετρό, γεγονός που «ανανεώνει» το χρόνο αναμονής των όποιων εξελίξεων.

Ο επικεφαλής της Αττικό Μετρό Χρήστος Τσίτουρας σε πρόσφατες δηλώσεις του ανέφερε ότι οι διαπραγματεύσεις με τον ανάδοχο είναι σε πλήρη εξέλιξη «ούτως ώστε να βρούμε τις λογικές και νόμιμες λύσεις που αφήνουν περιθώρια να συνεχιστεί το έργο». Εξακολουθούν, δηλαδή, να υφίστανται οι ενδείξεις ότι οι δύο πλευρές θα μπορούσαν να συμφωνήσουν για την ματαίωση του αιτήματος της σύμβασης παραχώρησης.

Παρόλ’ αυτά, σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό που προκύπτει βάσει των σημερινών δεδομένων είναι ότι ο ανάδοχος δεν προτίθεται και δεν μπορεί να συνεχίσει τις εργασίες, εάν δεν προσδιοριστεί ένα χρονοδιάγραμμα το οποίο δεν θα επιμηκυνθεί λόγω «απροόπτων» που σχετίζονται με τις απαλλοτριώσεις ή τις αρχαιολογικές έρευνες.

Σε κάθε περίπτωση, οι εκλογές της 25ης Ιανουαρίου που θα αφήσουν, σε πρώτη φάση, πολιτικά ακέφαλη την Αττικό Μετρό επιβάλλουν, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, στην εταιρεία του Δημοσίου να κινηθεί προσεκτικά, προκαλώντας, ενδεχομένως το μικρότερο δυνατό -επικοινωνιακό και μη- κόστος.


Εξάλλου, εάν η Αττικό Μετρό αποφάσιζε να αποδεχτεί το αίτημα διάλυσης, η επόμενη μέρα θα έβρισκε ένα έργο υπό επαναδημοπράτηση και με σχεδόν βέβαιο το ενδεχόμενο καταβολής υπέρογκων αποζημιώσεων στον (υπό αναχώρηση) ανάδοχο.


Έτσι, το τοπίο στο έργο αναμένεται να παραμείνει ομιχλώδες τουλάχιστον μέχρι την ανάδειξη νέας κυβέρνησης σε πείσμα του εμπορικού κόσμου της Θεσσαλονίκης που ζητά άμεση λύση.

Ας σημειωθεί ότι ο ανάδοχος διεκδικεί συνολικά ποσό της τάξης των 500 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί σε διάφορες διεκδικήσεις, όπως η λήψη αποζημίωσης ύψους 215 εκατ. ευρώ για τη ζημιά που-εκτιμά ότι- υπέστη λόγω της μονομερούς παράτασης του χρονοδιαγράμματος έως τον Νοέμβριο του 2016 από την Αττικό Μετρό.

Χρονικό

2003 (Σεπτέμβριος) αποφασίστηκε να κατασκευαστεί το μετρό ως δημόσιο έργο.
2004 (Ιούνιος) εκδήλωσαν ενδιαφέρον πέντε κοινοπραξίες.
2006 (Απρίλιος) η κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ-Impregilo-Ansaldo-Seli-Ansaldobreda υπέγραψε τη σύμβαση του έργου.
2006 (Ιούνιος) Ξεκίνησε η κατασκευή του μετρό που αποτελείται από 9,6 χλμ. γραμμής.
2014 (1η Δεκεμβρίου). Ολοκληρώθηκε η οριακή προθεσμία του έργου (αρχική συμβατική προθεσμία συν το 1/3 αυτής).
2014 (17η Δεκεμβρίου). Η ανάδοχος κοιπραξία υπέβαλε αίτημα διάλυσης της σύμβασης.
2014 (31η Δεκεμβρίου). Η Αττικό Μετρό απέρριψε το αίτημα διάλυσης της σύμβασης.
Πηγή:www.capital.gr