Τρίτη 19 Ιουλίου 2011

Ανατροπή σκηνικού στους αυτοκινητοδρόμους



Ανενεργός ο εγγυητικός λογαριασμός των 500 εκατ.
Αλλαγή δεδομένων στις διαπραγματεύσεις για το μέλλον τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων της Ελλάδας. Ο εγγυητικός λογαριασμός των 500 εκατ. εκτιμάται ότι δεν θα ενεργοποιηθεί, καθώς Δημόσιο, παραχωρησιούχοι και τράπεζες εργάζονται για την τελική λύση.

Προσπάθειες διεξάγονται, προκειμένου η τελική λύση να έχει εξευρεθεί ως τις 30 Νοεμβρίου, με την έγκριση των νέων τροποποιημένων συμβάσεων στη Βουλή.Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δυο πλευρών κινούνται σε οριακό επίπεδο. Ελληνικές τράπεζες ζητούν αύξηση των επιτοκίων, με τα οποία έχουν δανείσει τους παραχωρησιούχους (κατασκευαστικές εταιρείες), ενώ ξένες αιτούνται τη μείωση της έκθεσής τους.

Στελέχη τραπεζών διατείνονται ότι «τα έργα δεν είναι μακροχρόνια βιώσιμα, οπότε δεν είναι δεσμευτική οποιαδήποτε λύση», εγείροντας σοβαρές αμφιβολίες και για τις εγγυήσεις του ελληνικού Δημοσίου, εξαιτίας των υπαρχουσών οικονομικών συνθηκών.

Από την πλευρά τους, οι παραχωρησιούχοι (ή τουλάχιστον μερίδα τους) επιθυμούν την καταβολή μετρητών, από πλευράς Δημοσίου, της διαφοράς από τις εξαγγελθείσες μειώσεις διοδίων, εφόσον αυτές πραγματοποιηθούν.

Παράλληλα, επιθυμούν το Δημόσιο να εγγυηθεί στις τράπεζες ότι θα λάβουν πίσω τα χρήματά τους, μέσω της παραίτησής του από τμήμα των μελλοντικών εσόδων από τα διόδια.

Το Δημόσιο (υπουργός Υποδομών Γ. Ραγκούσης, υφυπουργός Γ. Μαγκριώτης) αρνείται οποιαδήποτε ανακατανομή του ρίσκου, απορρίπτοντας κάθε πρόταση για την εγγύηση του δανεισμού των ιδιωτών από πλευράς Πολιτείας.

Ο νέος υπουργός Υποδομών Γιάννης Ραγκούσης επιθυμεί διακομματική συναίνεση στις διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους και τις τράπεζες.

Την προσεχή εβδομάδα θα έχει τις πρώτες συναντήσεις με τις διοικήσεις των κοινοπραξιών.

Υπενθυμίζεται ότι η κατασκευή των 5 αυτοκινητοδρόμων θα κοστίσει περί τα 8,7 δις. ευρώ, εκ των οποίων 2,3 δις. προέρχονται από το Δημόσιο και την ΕΕ, 3,3 δις. από τις τράπεζες (τα δάνεια αυτά έχουν χορηγηθεί στις κατασκευαστικές εταιρείες, οι οποίες υποχρεούνται να τα αποπληρώσουν), 800 εκατ. από τα ίδια κεφάλαια των κατασκευαστικών εταιρειών και 2,4 δις. από τα διόδια.

Τι προβλέπει το «Μνημόνιο Συναντίληψης»

Οι διαπραγματεύσεις έχουν ως βάση το «Μνημόνιο Συναντίληψης» που υπέγραψε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών Σέργιος Λαμπρόπουλος με τους διευθύνοντες συμβούλους τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων (Νέα Οδός, Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου,Ολυμπία Οδός).

Το υπουργείο Υποδομών, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών έχει προτείνει στις κοινοπραξίες και τα πιστωτικά ιδρύματα δυο προτάσεις για τη λύση του σημερινού αδιεξόδου.

Η πρώτη έχει βραχυπρόθεσμη ισχύ. Αυτή προβλέπει τη δημιουργία ενός εγγυητικού λογαριασμού, ύψους 500 εκατ. ευρώ, στην Τράπεζα της Ελλάδος. Το δημόσιο θα προκαταβάλλει, ως εγγύηση, 500 εκατ. ευρώ, προκειμένου ισόποσο ποσό να εισφέρουν οι τράπεζες προς τους παραχωρησιούχους για να επαναξεκινήσουν τα έργα. Ο λογαριασμός αυτός, παρότι έχει εξαγγελθεί, δεν έχει ενεργοποιηθεί ακόμη.

Η δεύτερη πρόταση, η οποία αναφέρεται σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, ορίζει τη δημιουργία μιας εταιρείας ειδικού σκοπού με την ονομασία «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι».

Η εταιρεία αυτή θα προικοδοτηθεί με τα μελλοντικά έσοδα του δημοσίου από τα διόδια, τα οποία υπολογίζονται σε 20 δισ. ευρώ ως τη λήξη των 30ετών συμβάσεων παραχώρησης.

Στην εταιρεία αυτή θα μεταβιβαστούν τα δικαιώματα του Δημοσίου που απορρέουν από τις συμβάσεις παραχώρησης υπαρχουσών οδικών αξόνων (Μορέας, Νέα Οδός, Κεντρική Οδός, Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Γέφυρα, Αττική Οδός, Εγνατία Οδός), αλλά και μελλοντικών συμβάσεων παραχώρησης.

Στο «Μνημόνιο Συναντίληψης» και ειδικότερα στην ενότητα«Μακροπρόθεσμη Λύση» προβλέπεται:

-Ο παραχωρησιούχος να προβεί σε επικαιροποίηση του χρηματοοικονομικού μοντέλου του έργου, λαμβάνοντας υπόψη τις όποιες διαφοροποιήσεις αιτιολογούνται από την υπάρχουσα κατάσταση, αλλά και από τη μελλοντική προβλεπόμενη διαμόρφωση των εσόδων του έργου.

-Οι δανειστές, με βάση το επικαιροποιημένο κατά τα ανωτέρω χρηματοοικονομικό μοντέλο, να διαμορφώσουν το πλαίσιο, εντός του οποίου, θα είναι εφικτή η εξακολούθηση της χρηματοδότησης του έργου, με ταυτόχρονη εξασφάλιση, μέσω των εσόδων του έργου, της εξυπηρέτησης των δανείων τους.

-Το Δημόσιο, προκειμένου να εγκρίνει το επικαιροποιημένο χρηματοοικονομικό μοντέλο, θα ελέγξει τις επικαιροποιήσεις, όπως προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης και θα διατυπώσει σχετικές διαφωνίες ή και εναλλακτικές προτάσεις.

Για τα διόδια, η διαπραγμάτευση αναφέρεται στην τιμολογιακή πολιτική για τα επόμενα 6 χρόνια. Τα προσεχή τρία χρόνια προβλέπεται να ισχύσουν οι εξαγγελθείσες μειώσεις, ενώ τα επόμενα τρία τα διόδια θα αυξάνονται σταδιακά, ως ότου να φτάσουν στα οριζόμενα των συμβάσεων παραχώρησης.

Για το τεχνικό αντικείμενο των συμβάσεων ενδέχεται να υπάρξει μείωση, όπου εμπλέκεται το ΣτΕ. Ως αντάλλαγμα όμως, το Δημόσιο θα θέσει στους παραχωρησιούχους την υποχρέωση να κατασκευάσουν τους αναγκαίους παράδρομους.

Τέλος, οι δυο πλευρές θα προσπαθήσουν να βρουν τη «χρυσή τομή» στις μεταξύ τους διεκδικήσεις, καθώς οι τράπεζες έχουν ζητήσει να δανειοδοτούν «καθαρά έργα».