Δευτέρα 5 Ιανουαρίου 2015

Συνεργείο χρειάζεται η νέα... γενιά συρμών του μετρό


Πόρτες που ανοίγουν χωρίς προειδοποίηση, εξαρτήματα που... εγκαταλείπουν κατά τη διάρκεια της λειτουργίας τα βαγόνια και «υπερευαίσθητα» τρένα που ακινητοποιούνται στη μέση της διαδρομής. Πρόκειται για ορισμένα μόνο από τα προβλήματα -όπως τα περιγράφουν κύκλοι του μετρό- που παρουσιάζει η «τρίτη γενιά» των 17 συρμών που παρήγγειλε η Αττικό Μετρό το 2009 σε μία σύμβαση 155 εκατ. ευρώ με την κορεατική κοινοπραξία Hanwha-Rotem. Οι δυσλειτουργίες αυτές δεν είναι άγνωστες στην Αττικό Μετρό και τη ΣΤΑΣΥ, τις εταιρείες που σχετίζονται, αντίστοιχα, με το τεχνικό σκέλος και τη λειτουργία της νέας γενιάς συρμών.

Αυτή είναι και η αιτία για την οποία σήμερα, έξι μήνες μετά την επίσημη παράδοσή τους, μόνο 5 από τους συνολικά 17 συρμούς (10 κατά τη Hanwha) έχουν μπει στο δίκτυο, όπως προκύπτει από την επιστολή που απέστειλε ο πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Νίκος Παπαθανάσης, στον ομόλογό του στην Αττικό Μετρό.
Μάλιστα, στη δημοσιοποιημένη αυτή επιστολή, η ΣΤΑΣΥ δίνει προθεσμία δύο μηνών στην κατασκευάστρια Hanwha - Rotem να αποκαταστήσει τις βλάβες.





Ερωτήματα
Η Αττικό Μετρό επιδιώκει την επίλυση των συγκεκριμένων προβλημάτων και, για τον σκοπό αυτό, είχε ειδική σύσκεψη την περασμένη εβδομάδα με τους Κορεάτες. Ωστόσο, πηγές που έχουν παρακολουθήσει στενά όσα έχουν συμβεί θέτουν ορισμένα καίρια ερωτήματα.

Η σύμβαση για την κατασκευή της 17 συρμών υπεγράφη στις 16 Σεπτεμβρίου 2009 από τον αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Rotem, Lee Yeo-sung, τον πρόεδρο της Hanwha, Yang Tae-jin, και τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό, Γιώργο Γιαννή. Ακόμα, σύμφωνα με όσα είχε ανακοινώσει τότε η κορεάτικη κοινοπραξία και είχαν δημοσιευτεί σε ξένα μέσα ενημέρωσης, η προμήθεια της Αττικό Μετρό με τα νέα τρένα θα είχε ολοκληρωθεί έως το 2011.

Η μεταφορά των πρώτων συρμών ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2012, ενώ τον περασμένο Ιούνιο η Αττικό Μετρό ανακοίνωσε ότι παρέδωσε τους 17 νέους συρμούς στην ΣΤΑΣΥ «μετά την ολοκλήρωση όλων των απαιτούμενων ελέγχων και πιστοποιήσεων».

Τι συνέβαινε με τους συγκεκριμένους συρμούς επί περίπου δυόμισι χρόνια, από τον Φεβρουάριο του 2012 μέχρι το καλοκαίρι του 2014; Τι έχει κοστίσει στην Αττικό Μετρό η συντήρηση των 17 παρκαρισμένων στα αμαξοστάσια συρμών; Ποια είναι η απώλεια εσόδων της ΣΤΑΣΥ από τη λειτουργία μόνο πέντε συρμών που προορίζονταν να καλύπτουν τις ανάγκες λειτουργίας των επτά νέων σταθμών (Περιστέρι, Ανθούπολη, Αγία Μαρίνα, Ηλιούπολη, Άλιμος, Αργυρούπολη, Ελληνικό); Για τους συνολικά 27 παλαιότερους, εν λειτουργία, συρμούς του μετρό, τηρούνται τα πρωτόκολλα συντήρησης;», διερωτώνται όσοι παρακολουθούν τη διαδικασία.

Στελέχη της Αττικό Μετρό αναφέρουν ότι πρόκειται για «παιδικές ασθένειες» και προσθέτουν ότι η αρχική συμφωνία προέβλεπε την τελική συναρμολόγηση των συρμών και την τοποθέτηση των απαιτούμενων συστημάτων στην Ελλάδα.


Από την πλευρά της, η εταιρεία Hanwha σημειώνει:
«Οι συρμοί έχουν δοκιμαστεί και παραδοθεί προς χρήση, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της σύμβασης με την Α.Μ., και είναι υπό σταδιακή προσαρμογή και ένταξη σε κυκλοφορία στο υπάρχον σύστημα ανάλογα με τις ανάγκες της ΣΤΑΣΥ.


Σήμερα, από τους 17 συρμούς 10 είναι σε πλήρη εμπορική λειτουργία τους τελευταίους μήνες και οι υπόλοιποι επτά είναι διαθέσιμοι για εμπορική λειτουργία. Η Κ/Ξ θα ολοκληρώσει επιτυχώς την παράδοση και της 3ης σειράς των συρμών του μετρό».