Πέμπτη 13 Ιουνίου 2013

Τραμ Αθήνας: Το φιλόδοξο σχέδιο για υπόγεια επέκταση προς Κερατσίνι-Πέραμα


Μεγαλεπήβολο σχέδιο για υπογειοποιημένο Τραμ
Σε επίπεδο προμελέτης είναι από την Αττικό Μετρό το μεγάλο έργο επέκτασης του Τραμ από το λιμάνι του Πειραιά (από την επέκταση Φάληρο-Πειραιάς που είναι υπό κατασκευή και θα λειτουργήσει το 2015) στο Κερατσίνι και το Πέραμα.

Το έργο θα έχει μήκος 9χλμ αλλά εξετάζεται μία διαφορετική τεχνική που θα δώσει «φτερά» στο Τραμ και θα μπορεί να διανύσει την απόσταση Πειραιάς-Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου σε μόλις 5 λεπτά, και την απόσταση Πειραιάς-Πορθμείο Περάματος σε περίπου 15 λεπτά.


Η διαφορετική τεχνική ονομάζεται «υπογειοποίηση» και στο σημερινό δίκτυο Τραμ της Αθήνας δεν υπάρχει. Αντίθετα εφαρμόζεται με μεγάλη επιτυχία σε μεγάλες πόλεις της Ευρώπης όπως οι Βρυξέλλες κάνοντας το Τραμ από «αργοκίνητο» σε «πυραυλοκίνητο».

Στόχος είναι να υπογειοποιηθεί το τμήμα από τον Άγιο Διονύσιο (στην γωνία του λιμανιού, στην περιοχή που σταθμεύουν τα πλοία με προορισμό την Κρήτη) μέχρι τη Λεωφόρο Δημοκρατίας, πιθανόν στο ύψος της ιχθυόσκαλας Κερατσινίου.

Έτσι, η διαδρομή από τον Πειραιά μέχρι την Ιχθυόσκαλα θα καλύπτεται σε ελάχιστα λεπτά ενώ σε αυτό το τμήμα το Τραμ θα μετατρέπεται σε ελαφρύ Μετρό καθώς δεν θα υπάρχουν φυσικά εμπόδια (διασταυρώσεις, φανάρια κλπ) και οι ταχύτητες θα φτάνουν στα επίπεδα του Μετρό με 80 χλμ. ανά ώρα.

Το συγκεκριμένο έργο θα αποτελέσει ένα από τα μεγάλα μελλοντικά έργα για την Αττικό Μετρό καθώς το Τραμ με την επέκταση του προς Κερατσίνι και Πέραμα θα σημάνει την είσοδο του σε πυκνοκατοικημένες περιοχές που έχουν περισσότερους από 150.000 κατοίκους.

Η διαδρομή που θα ακολουθήσει το τραμ είναι από την Πλατεία Καραϊσκάκη στο λιμάνι (που θα τερματίζει η επέκταση προς Πειραιά), περιμετρικά μέχρι την Δραπετσώνα και από εκεί θα ακολουθήσει σε γενικές γραμμές την πορεία που είχε το παλιό τραμ ενώ θα φτάσει στο Πέραμα μέσω της Λεωφόρου Δημοκρατίας.

Το μήκος θα είναι περίπου 9 χιλιόμετρα με την απόσταση από την Πλατεία Καραϊσκάκη μέχρι την Λεωφόρο Δημοκρατίας να είναι 4 χιλιόμετρα και από εκεί μέχρι το πορθμείο του Περάματος ακόμη 5 χιλιόμετρα περίπου.

Εάν ευτυχήσουν οι μελέτες το έργο θα μπορούσε να υλοποιηθεί από το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 και να εντάξει τις νότιο- δυτικές περιοχές του Πειραιά στο μεγάλο δίκτυο Μετρό-Τραμ της πρωτεύουσας