Η δραματική πτώση του κόστους μισθοδοσίας και των λοιπών λειτουργικών εξόδων οδηγεί σε βελτίωση των οικονομικών μεγεθών του ομίλου ΟΑΣΑ.
Ετσι, στο δεκάμηνο του 2012 ο συντελεστής ανάκτησης κόστους (έσοδα κομίστρων / λειτουργικές δαπάνες) εκτιμάται ότι αυξήθηκε στο 56%, έναντι 50% το δωδεκάμηνο του 2011.
Ο συντελεστής ανάκτησης κόστους αποτελεί έναν από τους κυριότερους επιχειρησιακούς δείκτες.Τα τελευταία 18 χρόνια, το μικρότερο ποσοστό σημειώθηκε τη διετία 1996-1997 (34%), αλλά και το 2010 (37%). Με άλλα λόγια, τα έσοδα από τα κόμιστρα μπορούσαν να καλύψουν μόλις το 1/3 των λειτουργικών δαπανών των συγκοινωνιακών φορέων, με αποτέλεσμα τη διεύρυνση της «μαύρης τρύπας».
Στον αντίποδα, το μεγαλύτερο ποσοστό ανάκτησης κόστους σημειώθηκε τη διετία 2001-02 (52%), το οποίο έχει να κάνει με τα εγκαίνια της λειτουργίας του Μετρό της Αθήνας. Επίσης, το 2011 (50%), απόρροια της επίδρασης του νομοσχεδίου για την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών και της επίδρασης του Μνημονίου.
Σε απόλυτα νούμερα, στο δεκάμηνο του 2012 οι αμοιβές και τα έξοδα προσωπικού των Οδικών Συγκοινωνιών (λεωφορεία - τρόλεϊ) διαμορφώθηκαν σε 164,1 εκατ. ευρώ, έναντι 208,7 εκατ. το δεκάμηνο του 2011, παρουσιάζοντας μείωση 21,37%.
Αντίστοιχα, στις Σταθερές Συγκοινωνίες (Μετρό, Τραμ, Ηλεκτρικός) οι αμοιβές και τα έξοδα προσωπικού έφτασαν τα 83,2 εκατ. ευρώ, εμφανίζοντας μείωση 19,15% σε σχέση με το 2011. Στη μείωση των λειτουργικών δαπανών των συγκοινωνιακών φορέων, πέρα από τις δαπάνες προσωπικού, συνετέλεσαν και η συρρίκνωση του κόστους για ενοίκια, επισκευές και συντηρήσεις.
Η εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών, η οποία πρέπει να συνδυαστεί με την προσέλκυση νέων επιβατών, έχει σημαίνοντα ρόλο. Κι αυτό διότι ο όμιλος ΟΑΣΑ εκτιμάται ότι δημιουργεί στο σύνολο των δραστηριοτήτων του περίπου 40.000 θέσεις εργασίας.
Με οικονομικούς όρους, οι άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις (που αντιπροσωπεύουν τις οικονομικές επιπτώσεις από τη λειτουργία των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών), καθώς και οι πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις (που αντιπροσωπεύουν τις οικονομικές επιπτώσεις στο ευρύτερο οικονομικό και παραγωγικό δυναμικό της Αττικής), υπολογίζονται σε 2,1 δισ. ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί περίπου στο 1% του ΑΕΠ της χώρας.
ΦΩΤΗΣ ΦΩΤΕΙΝΟΣ
Ετσι, στο δεκάμηνο του 2012 ο συντελεστής ανάκτησης κόστους (έσοδα κομίστρων / λειτουργικές δαπάνες) εκτιμάται ότι αυξήθηκε στο 56%, έναντι 50% το δωδεκάμηνο του 2011.
Ο συντελεστής ανάκτησης κόστους αποτελεί έναν από τους κυριότερους επιχειρησιακούς δείκτες.Τα τελευταία 18 χρόνια, το μικρότερο ποσοστό σημειώθηκε τη διετία 1996-1997 (34%), αλλά και το 2010 (37%). Με άλλα λόγια, τα έσοδα από τα κόμιστρα μπορούσαν να καλύψουν μόλις το 1/3 των λειτουργικών δαπανών των συγκοινωνιακών φορέων, με αποτέλεσμα τη διεύρυνση της «μαύρης τρύπας».
Στον αντίποδα, το μεγαλύτερο ποσοστό ανάκτησης κόστους σημειώθηκε τη διετία 2001-02 (52%), το οποίο έχει να κάνει με τα εγκαίνια της λειτουργίας του Μετρό της Αθήνας. Επίσης, το 2011 (50%), απόρροια της επίδρασης του νομοσχεδίου για την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών και της επίδρασης του Μνημονίου.
Σε απόλυτα νούμερα, στο δεκάμηνο του 2012 οι αμοιβές και τα έξοδα προσωπικού των Οδικών Συγκοινωνιών (λεωφορεία - τρόλεϊ) διαμορφώθηκαν σε 164,1 εκατ. ευρώ, έναντι 208,7 εκατ. το δεκάμηνο του 2011, παρουσιάζοντας μείωση 21,37%.
Αντίστοιχα, στις Σταθερές Συγκοινωνίες (Μετρό, Τραμ, Ηλεκτρικός) οι αμοιβές και τα έξοδα προσωπικού έφτασαν τα 83,2 εκατ. ευρώ, εμφανίζοντας μείωση 19,15% σε σχέση με το 2011. Στη μείωση των λειτουργικών δαπανών των συγκοινωνιακών φορέων, πέρα από τις δαπάνες προσωπικού, συνετέλεσαν και η συρρίκνωση του κόστους για ενοίκια, επισκευές και συντηρήσεις.
Η εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών, η οποία πρέπει να συνδυαστεί με την προσέλκυση νέων επιβατών, έχει σημαίνοντα ρόλο. Κι αυτό διότι ο όμιλος ΟΑΣΑ εκτιμάται ότι δημιουργεί στο σύνολο των δραστηριοτήτων του περίπου 40.000 θέσεις εργασίας.
Με οικονομικούς όρους, οι άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις (που αντιπροσωπεύουν τις οικονομικές επιπτώσεις από τη λειτουργία των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών), καθώς και οι πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις (που αντιπροσωπεύουν τις οικονομικές επιπτώσεις στο ευρύτερο οικονομικό και παραγωγικό δυναμικό της Αττικής), υπολογίζονται σε 2,1 δισ. ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί περίπου στο 1% του ΑΕΠ της χώρας.
ΦΩΤΗΣ ΦΩΤΕΙΝΟΣ