Τετάρτη 27 Μαρτίου 2013

Ως "Μεσσίας" έρχεται ο ΑΚΤΩΡ για τα έργα στο Μετρό


Θα έχουμε πρόωρη ανάσταση στα έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης;

Η αντίστροφη μέτρηση για την Εβδομάδα των Παθών και την φετινή Ανάσταση έχει ήδη ξεκινήσει όμως στη Θεσσαλονίκη αυτή η εβδομάδα των Παθών έχει διάρκεια μερικά χρόνια.

Τα προβληματικά έργα της βασικής γραμμής του Μετρό της πόλης έχουν προβληματίσει ουκ ολίγες φορές το Υπουργείο, τους φορείς της πόλης, τους πολίτες και όσους εμπλέκονται με την κατασκευή της.

Από το περασμένο Φθινόπωρο ζούμε μία κατάσταση σε ένα έργο ουσιαστικά σταματημένο και δεκάδες «ιδιοκτήτες» να προσπαθούν να οικειοποιηθούν ένα έργο-μαμούθ για την πόλη. Τον Δεκέμβριο ο ΑΚΤΩΡ, μία από τις μεγαλύτερες τεχνικές εταιρείες στην Ελλάδα κατάφερε να μειοδοτήσει στην δημοπράτηση για την επέκταση του μέσου προς την Καλαμαριά.

Το πρώτο που αναρωτήθηκαν όλοι είναι πως θα αρχίσει η κατασκευή μίας επέκτασης την ώρα που η βασική γραμμή έχει σχεδόν παγώσει. Η καρδιά του προβλήματος για το Μετρό είναι φυσικά η κατασκευάστρια εταιρεία (ΑΕΓΕΚ) που από το 2010 και μετά δεν μπορεί να ανταπεξέλθει σε αυτό το τεράστιο έργο αναδεικνύοντας την άσχημη όψη της κατασκευής στην Ελλάδα της κρίσης.

Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις τις επόμενες μέρες θα έχουμε οριστικοποίηση της συμφωνίας εξαγοράς της εταιρείας ΑΕΓΕΚ από τον ΑΚΤΩΡΑ. Αν όντως συμβεί αυτό θα σημάνει την αναγέννηση των έργων κατασκευής της βασικής γραμμής του Μετρό.

Το έργο που προϋπολογίσθηκε το 2005 με 1,1 δις ευρώ είναι σαφές ότι χρειάζεται πολλά περισσότερα χρήματα κυρίως λόγω των αστοχιών στην χάραξη και την εύρεση εκατοντάδων (αν όχι χιλιάδων) αρχαιολογικών ευρημάτων. Το έργο της επέκτασης προς Καλαμαριά έχει προϋπολογισθεί με 430εκ.ευρώ.

Αυτοί που γνωρίζουν καλά το έργο μιλούν για ένα σύνολο που φτάνει σήμερα 1,5δις ευρώ παρά το γεγονός πως έχει εκτελεστεί περίπου το 30% των απαιτούμενων εργασιών. Έτσι ο ΑΚΤΩΡ καταφέρνει δύο σημαντικά πράγματα:
-Το πρώτο είναι πως μετατρέπεται σε «Μεσσία» των έργων Μετρό καθώς στην Θεσσαλονίκη το αίσθημα δυσφορίας και απογοήτευσης για το έργο είναι εμφανής και το έργο χρειάζεται άμεσα μία γερή τονωτική ένεση με μία εταιρεία που όπως όλα δείχνουν είναι ικανή να σηκώσει στις πλάτες της δύο τεράστια έργα.

-Το δεύτερο είναι η πλήρης επικράτηση της εταιρείας στα έργα Μετρό (και όχι μόνο) στην Θεσσαλονίκη, βάζοντας ισχυρή υποψηφιότητα για τις μελλοντικές επεκτάσεις προς Ευκαρπία και Εύοσμο.

Αν και τα παραπάνω σενάρια εξαγοράς δεν έχουν γίνει ακόμα πραγματικότητα, περιμένουμε το αμέσως επόμενο διάστημα τις επίσημες ανακοινώσεις που θα φέρουν μία μικρή «Ανάσταση» στα έργα και θα δώσουν το κατάλληλο «πουσάρισμα» που χρειάζεται το εγκλωβισμένο έργο για να οδεύσει επιτέλους προς την ολοκλήρωση που αρχίζει να σιγουρεύει για το 2017.