Νέα σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα - Πύργος και ειδικά, το υπό κατασκευή τμήμα της, Κιάτο - Πάτρα:Το νέο τρένο έρχεται με μεγαλύτερη ταχύτητα από όσο φανταζόμαστε και θα έχει διπλή σημασία.
Ο Πατρινός θα μπορεί να είναι μέσα σε μιάμιση ώρα στην Αθήνα, ενώ με την ίδια ταχύτητα θα πηγαινοέρχονται και κοντέινερ από και προς το νέο λιμάνι. Για την ώρα και σύμφωνα με τον σχεδιασμό, σταματάει στο Ρίο, από κει και πέρα δεν ξέρουμε τι θα το κάνουμε, το πιο πιθανό είναι πως θα συνεχίσει μέχρι το νέο λιμάνι, διερχόμενο με νέα γραμμή (2η μετά την υφιστάμενη του προαστιακού) από το κέντρο της πόλης.
Όλοι μαζί; Ναι όλοι μαζί, νυν και νέα γραμμή, εκεί δίπλα στην Όθωνος Αμαλίας!
Η υπογειοποίησή του θα πρέπει να αποκλειστεί. Όχι μόνο γιατί θα απαιτηθούν δισ. ευρώ και καμιά δεκαετία επιπλέον σε χρόνο, αλλά γιατί είναι πολύ δύσκολο κατασκευαστικά, σε μια περιοχή που μέχρι το 1850 ήταν έλη και βάλτος, άρα με απαγορευτικό (σχεδόν) υπέδαφος.
Η βύθισή του, ακριβώς στην επιφάνεια του εδάφους επίσης είναι έργο ασύλληπτης τεχνικής δυσκολίας. όπως εκτιμούν υπηρεσιακοί παράγοντες.
Οχι μόνο λόγω της ποιότητας του εδάφους, όσο και γιατί επιφανειακά είναι όλα τα δίκτυα: Νερού, ΔΕΗ, ΟΤΕ, οπτικές ίνες, αγωγοί όμβριων υδάτων, αποχετευτικό δίκτυο. Να γίνει υπέργειο (όπως στο Σικάγο) επίσης αντενδείκνυται κατασκευαστικά: Οι «πασσαλώσεις» δεν μπορούν να γίνουν σε τέτοιο υπέδαφος, πέραν ασφαλώς του ότι αισθητικά εγείρονται ζητήματα. Η λύση του να σταματάει στο Ρίο και να συνεχίζει με φορτηγά πλοία μέχρι το νέο λιμάνι, μάλλον δεν συμφέρει (αν και δεν αποκλείεται).
Αρα το πιο πιθανό είναι να φτιαχτεί νέα γραμμή από τον Αγιο Διονύσιο έως το νέο λιμάνι. Θα είναι σιδερο-καγγελόφραχτη για λόγους ασφαλείας (και με τοιχεία λόγω της μεγάλης ταχύτητας), αφού θα κινείται με ηλεκτρισμό. Με άλλα λόγια η πρόσβαση στο θαλάσσιο μέτωπο θα είναι ακόμα πιο δύσκολη. Εκεί που σήμερα έχουμε καγγελόφραχτη γραμμή και τσιμεντοφράκτη, θα έχουμε: καγγελόφρακτη γραμμή (προαστιακού), τσιμεντοφράκτη (λιμένος), καγγελόφρακτη γραμμή (νέου τρένου).
Και μαζί όλα αυτά που αγαπήσαμε τα τελευταία χρόνια: Φράκτη για να μην πηγαίνει κανείς προς την Πέντε Πηγαδίων, δεκάδες ΙΧ ατάκτως σταθμευμένα, κρατητήρια μεταναστών, το εντέιβορ (ω ναι μην το ξεχνάμε), είσοδο από 2-3 σημεία μέσω μανδρότοιχων και τόσα άλλα. Το πολύ - πολύ να φωνάξει κάνας Τζανάκος κι όποιοι άλλοι ρομαντικοί απέμειναν να ασχολούνται με το θαλάσσιο μέτωπο.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως το νέο τρένο θα πρέπει «όπως και δήποτε» να φτάσει στο νέο λιμάνι. Σε διαφορετική περίπτωση δεν υλοποιείται το έργο όπως το χρηματοδότησε η ΕΕ (δίκτυο μεταφορών και ευρυζωνικότητας) και σύμφωνα με την προκήρυξη το κράτος θα πρέπει να επιστρέψει ζεστά - ζεστά και ατόφια, όλα τα λεφτά που πήρε, περίπου 300 εκατ. ευρώ (στους γιατρούς να τα φάνε, έτσι και μας τα πάρουν πίσω).
Το έγκλημα αναφορικά με τη νέα γραμμή δεν είναι σημερινό. Εγινε πριν από 30 χρόνια όταν κάποιοι φαεινοί εγκέφαλοι αποφάσισαν όπως η χάραξη του να γίνει εντός του ιστού (που δεν είναι δα και μεγάλος) της πόλης και να μην ακολουθήσει την μεγάλη περιμετρική. Μια νοοτροπία που πληγώνει την Πόλη: Που θα περνά το νέο τρένο; Μέσα από την πόλη. Που θα είναι το ΚΤΕΛ; Μέσα στην πόλη (όχι δίπλα). Που θα είναι το νέο λιμάνι; Εξω από την πόλη, αλλά θα μείνει και το παλιό μέσα στην πόλη.
Θα πληρώσουν, ακριβά οι πατρινοί τέτοιες αποφάσεις που πάρθηκαν στην Αθήνα ερήμην τους. Οπως πληρώνουν τώρα για λάθη του παρελθόντος. Θυμίζουμε πως όταν ο Σταμάτιος Βούλγαρης έφτιαξε το ρυμοτομικό σχέδιο της πόλης κατ' εντολή του Καποδίστρια δεν προέβλεπε δόμηση στα πρανή της Αγίου Γεωργίου, εκεί δηλαδή που είναι το Στάδιο, ούτε κάτω από την Αγίου Ανδρέου. Η απόφαση καταπατήθηκε από τους «εξυπνάκηδες» και «διαπλεκόμενους» της εποχής και τώρα απαιτούνται εκατομμύρια ευρώ για την ανάδειξή του...
Υ.Γ. 1
Ετσι, για την ιστορία: H Πελοπόννησος στις 13/2/1972 δημοσίευσε πολυσέλιδη έκθεση πεπραγμένων του Κωνσταντίνου Καρύδα, υφυπουργού (επί Χούντας) Πελοποννήσου - Δυτικής Ελλάδας. Περιελάμβανε και τα σχέδια για το μέλλον σε όλα τα μεγάλα έργα, ανάμεσά τους και για τον νέο σιδηροδρομικό σταθμό που θα γινόταν στον Αγιο Διονύσιο, κόστους 32.000.000 δρχ. Το έργο δεν έγινε, αναμένεται να γίνει σε σύντομο (…) χρονικό διάστημα.
Υ.Γ. 2
Θα μπορούσε να απαιτήσει η πόλη, εφόσον δεν βρεθεί άλλη λύση για τη γραμμή του νέου τρένου κάποια προαπαιτούμενα:
- Λειτουργία της υφιστάμενης γραμμής για τον προαστιακό (Ρίο - Κάτω Αχαγιά) υπό τύπον τραμ, χωρίς φράκτες, χωρίς εμπόδια, με μια απλή φωτοσήμανση στις διασταυρώσεις, όπως είναι το τραμ στην Αθήνα.
- Πλήρης ενοποίηση και απόδοση στην πόλη του θαλάσσιου μετώπου από την Ελευθερίου Βενιζέλου έως την Κανελλοπούλου, κάτω ασφαλώς από τη νέα γραμμή. Ενας ενιαίος χώρος, χωρίς άλλα κτίσματα, με ποδηλατόδρομους, περισσότερο πράσινο και χωρίς κανένα μα κανένα Ι.Χ.