Όταν οι ταχύτητες αγγίζουν «κόκκινο» φτάνοντας τα 300 χλμ. την ώρα, θα μπορούσε κανείς να πει ότι δεν ταξιδεύει με τρένο, αλλά πετάει… Για όσους «τρέμουν» το αεροπλάνο, οι Ευρωπαϊκοί σιδηρόδρομοι είναι η ιδανική λύση. Για εκείνους που δεν οδηγούν αλλά δεν επιθυμούν και τις λύσεις των οργανωμένων οδικών εκδρομών, προτιμώντας ανεξαρτησία, είναι το πλέον ενδεικτικό μέσο. Παράλληλα, μια εποχή που οι κλιματικές αλλαγές και ο προβληματισμός γύρω από το περιβάλλον απασχολούν όλο τον πλανήτη, οι συνειδητοποιημένοι ταξιδιώτες αναζητούν νέους, εναλλακτικούς τρόπους μετακινήσεων, και σίγουρα τα τρένα είναι ένας από αυτούς.
Τα ταξίδια με τρένα - βολίδες είναι πλέον ένας trendy, άνετος, ασφαλής και πολυτελής τρόπος μετακίνησης στην Ευρώπη, όπου υπερσύχρονες αμαξοστοιχίες υψηλών ταχυτήτων ανταγωνίζονται επάξια τις αεροπορικές εταιρίες και τις αναγκάζουν να διακόψουν δρομολόγια που αποδεικνύονται ασύμφορα. Παρά την οικονομική ύφεση, οι Ευρωπαϊκοί σιδηρόδρομοι προσβλέπουν σε μια σημαντική αύξηση και ανάπτυξη τα επόμενα 15 με 20 χρόνια, καθώς ηπεριβαλλοντική εγρήγορση, το ολοένα αυξανόμενο ενεργειακό κόστος και ηκυκλοφοριακή συμφόρηση οδηγούν στην προτίμηση των επιβατών, τόσο για επαγγελματικά ταξίδια όσο και για ταξίδια αναψυχής, προς τις σιδηροδρομικές μετακινήσεις.
Τα στοιχεία είναι ενδεικτικά. Πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη για λογαριασμό της σιδηροδρομικής συμμαχίας Railteam, προβλέπεται ότι μέχρι το 2020 ο αριθμός των διεθνών σιδηροδρομικών ταξιδιών με υπερταχείες θα έχει αυξηθεί κατά τουλάχιστον 50%, με 68 εκ. ταξίδια σε διασυνοριακές διαδρομές να πραγματοποιούνται ανά έτος, σε σύγκριση με τα 45 εκ. ταξιδιών που κατεγράφησαν το 2007. Αν σκεφτεί κανείς ότι επιλέγοντας το τρένο αντί του αεροπλάνου ή του αυτοκινήτου, μειώνει το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα σε εκπομπές CO2 κατά 90%,η παραπάνω αύξηση θα είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση περισσότερων από 170 εκ. τόνων εκπομπών CO2. Ας ρίξουμε όμως μια αναλυτικότερη ματιά στις συγκρίσεις τιμών και χρόνου, κάνοντας ένα crash test μεταξύ τρένων ταχείας και αεροπορικών εταιριών.
• Αγγλία: Ήδη το Eurostar έχει απορροφήσει το 70% της επιβατικής κίνηση στη διαδρομή Παρίσι- Λονδίνο, αναπτύσσοντας ταχύτητες 300 χλμ./ώρα. Με τις προσφορές του από το Λονδίνο, το Παρίσι και οι Βρυξέλλες απέχουν μόλις 2 ώρες 22’ και περίπου 74€ (€90 με Air France το πρώτο δρομολόγιο, €100 το δεύτερο με United και ίδιο χρόνο διαδρομής), καθιστώντας το τρένο την πλέον ενδεδειγμένη επιλογή για city break που συνδυάζει δύο πόλεις! Η Virgin Trains και Eurostar προσφέρουν το εισιτήριο Birmingham – Παρίσι από £83/ €94,5 όταν η χαμηλή κόστους αεροπορική εταιρία flybaboo χρεώνει €78.
• Γαλλία: Το TGV «πετάει» από Γενεύη προς Παρίσι σε 3,34’ με μόλις 56€, ενώ συνδέει πάνω από 150 πόλεις Γαλλίας, Βελγίου και Ελβετίας με ταχύτητες ως και 190-180 χλμ./ ώρα.Τo TGV V150 κυνηγά τα παγκόσμια ρεκόρ ταχύτητας τρένων, καταρρίπτοντας το ρεκόρ των 574,8 χλμ./ ώρα τον Απρίλιο του 2007, με κινητήρα ισχύος 25.000 ίππων. Σύντομα θα εμφανιστεί ο διάδοχός του, το AGV, συρμός ψηλής ταχύτητας, που με μέση ταχύτητα 360 χλμ/ ώρα θα διανύει διαδρομές 1000 χλμ. σε περίπου 3 ώρες, άμεσα ανταγωνιστικά των αεροσκαφών.
• Βέλγιο: Παρίσι – Βρυξέλλες με κόστος μόλις €44 (αντίστοιχα το εισιτήριο κοστίζει €199 με KLM) υπόσχεται το Thalys και 82’ απολαυστικής διαδρομής, αναγκάζοντας την Air France να καταργήσει την πτήση της σε αυτό το δρομολόγιο. Το Thalys έγινε ακόμη ταχύτερο από πέρσι το Δεκέμβριο, μειώνοντας κατά μία ώρα τη διαδρομή Βρυξέλλες- Κολονία σε 1 ώρα 47‘ και τιμές από €29 (αντίστοιχα το εισιτήριο κοστίζει €220 με KLM). Πλέον, με το άνοιγμα της γραμμής Αμβέρσας- Άμστερνταμ στο Βέλγιο και την Ολλανδία, το Παρίσι- Άμστερνταμ μειώνεται σε 3 ώρες και 18’ και το Βρυξέλλες- Άμστερνταμ σε 1 ώρα 53‘ (το εισιτήριο ξεκινά από €38 σε σύγκριση με την αεροπορική μετάβαση στα 170€ περίπου με KLM), δημιουργώντας ιδανικές συνθήκες για μια σύντομη απόδραση! Και κυρίως, με κάθε άνεση, δωρεάν σνακ, υπηρεσίες ίντερνετ και ευχάριστο περιβάλλον. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τιμές μειώνονται ακόμη και στα 2/3 με προκράτηση 15- 30 ημερών!
• Σουηδία: Από τα κορυφαία τρένα του κόσμου, το X2000 αγγίζει μέχρι τα 200 χλμ./ ώρα- σύντομα θα φτάσει τα 300 χλμ/ ώρα- και αποτελεί την ενδεικτικότερη λύση για μετακινήσεις προς Σκανδιναβία και όλη τη Σουηδία. Το Στοκχόλμη- Κοπεγχάγη εκτελείται σε 5 ώρες 12’ προς 87€, όταν το κόστος αεροπορικού εισιτηρίου με SAS είναι 120 €! Βέβαια, αντί τις 1 ώρας 15’ το ταξίδι γίνεται πεντάωρο, αλλά αξίζει η διαδρομή και τα τοπία που συναντά κανείς, όταν δεν έχει πίεση χρόνου. Η εταιρία φροντίζει με πρωτότυπες τακτικές marketing ώστε τα τρένα να μην είναι ποτέ άδεια, δημοπρατώντας εισιτήρια με τιμή εκκίνησης το 1SEK, Η δημοπρασία ξεκινά 48 ώρες πριν την αναχώρηση και κλείνει 6 ώρες πριν την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης.
• Τσεχία: Στην Τσεχία, το Pendolino φτάνει ταχύτητα 230 χλμ./ ώρα και προσφέρει ζεστό μπουφέ στο τρένο. Μπορεί κανείς να ταξιδέψει άνετα από Πράγα προς Βιέννη ή από Πράγα προς Μπρατισλάβα με μόλις €22 Β’ Θέση ή €28 Α’ θέση. Συγκριτικά, το Πράγα- Βιέννη, απλή διαδρομή με Austrian στοιχίζει από 393€ και η διάρκεια πτήσης είναι 1 ώρα 10‘ .
• Ισπανία: Τα ισπανικά Altaria, με μέγιστες ταχύτητες 200 χλμ./ ώρα, συνδέουν Μαδρίτη- Βαλένθια σε 3 ώρες 30‘, προς €40,70. Η σιδηροδρομική σύνδεση Μαδρίτης- Βαρκελώνης πραγματοποιείται με 17 υπερταχείες αμαξοστοιχίες που αγγίζουν τα 300 χλμ/ ώρα, διασχίζουν την απόσταση των 659 χλμ. μεταξύ των δύο πόλεων σε μόλις 2 ώρες 38‘, αντί των τεσσάρων ωρών με συμβατικό τρένο. Μόνο τον πρώτο χρόνο διακινήθηκαν 6 εκ. επιβάτες! Μια αεροπορική επιλογή για το Mαδρίτη- Βαρκελώνη, θα ήταν η χαμηλού κόστους vueling, προς €69 για 1 ώρα πτήσης.
• Ελβετία: Ένα άλλο παράδειγμα είναι το ταξίδι 3 ½ ωρών Γενεύη- Μιλάνο με 30CHF, ή €20, απλή διαδρομή με τα ελβετικά τρένα (www.sbb.ch/). Αεροπορικώς η χαμηλού κόστους ελβετική αεροπορική flybaboo πουλά για Φεβρουάριο προς 82 CHF ή 56 € για πτήση διάρκειας 50’.
• Γερμανία: Από το 1991 οι γερμανικοί σιδηρόδρομοι ICE διατρέχουν τη Γερμανία με ταχύτητες 175 χλμ/ ώρα, καλύπτοντας 32 προορισμούς εντός χώρας και συνδέσεις με Ελβετία, Αυστρία, Βέλγιο, Ολλανδία κα Γαλλία. Οι επαγγελματίες ταξιδιώτες απολαμβάνουν εξαιρετικό μενού στο εστιατόριο- μπιστρό, πρωινό από €7, γεύμα με μπύρα από €28, βιντεο- οθόνες σε κάθε κάθισμα της πρώτης θέσης, ακόμη και μηχανή φαξ ή τηλέφωνο. Αθόρυβα, άνετα, χωρίς πρόβλημα πίεσης στα αυτιά, λόγω ταχύτητας, κάνουν το ταξίδι απόλαυση. Οι δε προσφορές με ειδικές κάρτες δεν έχουν τελειωμό. Από 175€, για 3 μέρες, μπορείτε να γυρίσετε όλη τη Γερμανία, ή τουλάχιστον μεγάλο μέρος της, ή 258€ το ζευγάρι, ταξιδεύοντας στη β’ θέση. Η 10ήμερη κάρτα κοστίζει €460 για ένα ζευγάρι, στη β’ θέση.
Οι εξελίξεις στα τρένα, τα δρομολόγια, τις ανέσεις, τους χρόνους, αλλά και οι ειδικές προσφορές που υπάρχουν, σε αντιπαραβολή με τις χρονοβόρες ουρές των αεροδρομίων, τις καθυστερήσεις στους ελέγχους αποσκευών, τις επιπλέον «κρυφές» χρεώσεις με επίναυλους καυσίμων ή κόστος αποσκευών (π.χ. η χαμηλού κόστους Easyjet χρεώνει επιπλέον €22 ανά αποσκευή!), τα πράγματα άρχισαν να φαίνονται πιο ενθαρρυντικά. Αν και η εποχή των μαγνητικά αιωρούμενων τρένων στην Ευρώπη δεν έχει έρθει – το πρώτο Maglev παροπλίστηκε το 1995- και η προτεινόμενη σύνδεση Βερολίνου- Αμβούργου με μαγνητικά αιρούμενο τρένο βρίσκεται ακόμη στις καλένδες, ωστόσο οι ταχύτητες είναι εκπληκτικές, σε συνδυασμό πάντα με το κόστος.