Τρίτη 10 Μαρτίου 2015

Στελέχη της Ο.ΣΥ Α.Ε. κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου!


Να περιορίσει το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής, μέσω της μείωσης της τιμής των εισιτηρίων επιχείρησε η προηγούμενη κυβέρνηση, με τις πρώτες επιπτώσεις στα έσοδα των συγκοινωνιακών εταιρειών να έχουν ήδη γίνει ορατά...Η πληγή της λαθρεπιβίβασης στις αστικές συγκοινωνίες βαθαίνει ολοένα και περισσότερο παρά τις αποσπασματικές προσπάθειες της διοίκησης του ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών) να ενισχύσει τα σώματα ελέγχων στα μέσα



Η πρώτη εκδήλωση του κινήματος «δεν πληρώνω» αφορούσε τις αστικές συγκοινωνίες, με τα μέλη του να προχωρούν σε εκστρατείες ενημέρωσης των επιβατών για το πώς μπορούν να επιβιβάζονται στα μέσα χωρίς να πληρώσουν το αντίτιμο του εισιτηρίου.

Η πρακτική της ανταλλαγής «χτυπημένων» εισιτηρίων στην οποία παραχωρούν αποβιβαζόμενοι ταξιδιώτες, με τους επιβάτες που εισέρχονται σε σταθμούς ή οχήματα έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις.

Είναι ενδεικτικό ότι πρόσφατη δημοσκόπηση της MRB για την ικανοποίηση των επιβατών από την αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής καταδεικνύει ότι το 40% των ερωτηθέντων έχει προσφέρει το εισιτήριό του μετά την αποβίβαση σε επόμενο επιβάτη, ενώ το 43% παραδέχτηκε ότι του έχει προσφερθεί χρησιμοποιημένο εισιτήριο.

Αγνοώντας τις επιπτώσεις στα οικονομικά -και κατά συνέπεια στην ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών- των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών το 27%, των επιβατών δηλώνει ότι επικροτεί την παραχώρηση χρησιμοποιημένου εισιτηρίου, ενώ το 62% δηλώνει ότι το θεωρεί δείγμα αλληλεγγύης.

Παρ’ όλα αυτά το 34% των επιβατών δήλωσε ότι δεν επηρεάζεται από τη μείωση της τιμής των εισιτηρίων, ενώ το 39% απάντησε καταφατικά.

Με ιδιαίτερα ανησυχητικές οικονομικές επιδόσεις βρήκε το 2015 τις εταιρείες αστικών συγκοινωνιών, στελέχη των οποίων κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου.

Η μείωση των εισπράξεων οφείλεται είτε στη μείωση των επιβιβάσεων είτε στην αύξηση της λαθρεπιβίβασης.

Ωστόσο, σαφή απάντηση σε αυτό το ερώτημα ο ΟΑΣΑ δεν είναι σε θέση να παράσχει, καθώς δεν έχει στη διάθεσή του εκτιμήσεις για τα επίπεδα εισιτηριοδιαφυγής.

Ο Ιανουάριος δείχνει βουτιά κατά 9,44% στα έσοδα του ΟΑΣΑ με τη χειρότερη εικόνα να εμφανίζει η ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες).

Η εταιρεία λεωφορείων και τρόλεϊ «έκλεισε» τον Ιανουάριο με μείωση εσόδων από πωλήσεις κατά 14,78% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2014. Περιορισμένη, σε σχέση με την ΟΣΥ, είναι η μείωση που παρατηρήθηκε στη ΣΤΑΣΥ η οποία διαμορφώθηκε στο 6,83%.

Στελέχη των συγκοινωνιακών εταιρειών τονίζουν ότι η μείωση στα έσοδα του Ιανουαρίου είναι τόσο μεγάλη, που θέτει σε κίνδυνο τον προϋπολογισμό του συνόλου του 2015, με την ΟΣΥ να αντιμετωπίζει -παραδοσιακά πλέον- τα σοβαρότερα οικονομικά προβλήματα.

Μεταξύ των παραγόντων που έχουν επηρεάσει την πορεία των εσόδων, πέραν της μείωσης της τιμής του εισιτηρίου και του περιορισμού των μετακινήσεων, αποτελεί και η ανακατανομή των εσόδων μεταξύ των συγκοινωνιακών εταιρειών.

Αντίστοιχο πρόβλημα προκλήθηκε και στο τέλος του 2014, όπου η πορεία όμως των εσόδων ειδικά το πρώτο 8μηνο του έτους ήταν εντυπωσιακά αυξητική, διασφαλίζοντας ένα θετικό αποτέλεσμα για το 12μηνο.

Συγκεκριμένα στο σύνολο του έτους τα έσοδα του ΟΑΣΑ διαμορφώθηκαν στα 14,6 εκατ. ενισχυμένα κατά 5,7% σε σχέση με το 2013. Οριακά ενισχυμένα, κατά 900.000 ευρώ, εμφανίζονται και τα έξοδα της εταιρείας, τη στιγμή που η κρατική επιδότηση μειώθηκε κατά 58 εκατ.

Η μείωση της τιμής των εισιτηρίων που τέθηκε σε ισχύ τον Σεπτέμβριο επηρέασε σε περιορισμένο βαθμό τα έσοδα του 2014, καθώς εφαρμόστηκε μόλις για τέσσερις μήνες.

Ωστόσο, τα έσοδα του ΟΑΣΑ από μηνιαίες πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών, μειώθηκαν το διάστημα Σεπτεμβρίου - Δεκεμβρίου (οπότε και τέθηκε σε ισχύ η μείωση των κομίστρων) κατά 128.559 ευρώ σε συνολικές πωλήσεις 81 εκατ. (-0,16% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014).

Πηγη: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ