Παρασκευή 26 Δεκεμβρίου 2014

Τις πταίει για το τέλμα του Μετρό Θεσσαλονίκης



Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Τους λόγους για τους οποίους το μετρό Θεσσαλονίκης έχει περιέλθει σε τέλμα παραθέτει η Αττικό Μετρό, ως, Κύριος του έργου, με έγγραφό της που έχει διαβιβάσει στη Βουλή. Υπενθυμίζεται ότι η ανάδοχος κοινοπραξία (ΑΕΓΕΚ-Impregilo-Ansaldo-Seli-Ansaldobreda) του έργου συμβατικού προϋπολογισμού 800 εκατ. ευρώ υπέβαλε το μεσημέρι της Τρίτης 17 Δεκεμβρίου 2014, όπως πρώτο αποκάλυψε το Capital.gr, αίτηση διάλυσης της σύμβασης. Η Αττικό Μετρό σημειώνει ότι εάν ο ανάδοχος ζητήσει παράταση το Μετρό Θεσσαλονίκης θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέσα στο 2018. Αντίθετα, εάν ο ανάδοχος ζητήσει τη διάλυση της σύμβασης (σημ.: όπως έπραξε) η Αττικό Μετρό οφείλει να επαναδημοπρατήσει τις υπολειπόμενες εργασίες, γεγονός που θα καθυστερήσει την ολοκλήρωση του έργου για ένα έως δύο ακόμη χρόνια.
Ποιοι είναι, όμως, οι λόγοι που το έργο έχει ολοκληρωθεί, ύστερα από οκτώ χρόνια από την έναρξη των εργασιών, σε ποσοστό μικρότερο του 30%;

Σύμφωνα με το σχετικό έγγραφο, το απρόβλεπτα μεγάλης έκτασης αρχαιολογικό-ανασκαφικό έργο, οι απαιτηθείσες πρόσθετες απαλλοτριώσεις και οι χρονοβόρες διαδικασίες που προβλέπονται για τη συντέλεσή τους- περιλαμβανομένων των αναβολών, της αποχής δικηγόρων – δικαστών, των προσφυγών τρίτων (π.χ. Παπάφειο)- και τα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετώπιζε από την αρχή του έργου ο ανάδοχος αποτελούν τις βασικές αιτίες για το τέλμα που έχει περιέλθει το μετρό Θεσσαλονίκης.

«Ποιες ενέργειες λάβαμε»

Όπως επισημαίνεται σχετικά, η Αττικό Μετρό προχώρησε στις εξής ενέργειες:

-Σχετικά με τις απαλλοτριώσεις, οι οποίες βάσει της υφιστάμενης νομοθεσίας απαιτούν ιδιαίτερα χρονοβόρες διαδικασίες, προωθήθηκαν με το Ν.4070/12 συμπληρωματικές ρυθμίσεις που σκοπό έχουν την επιτάχυνσή τους.

-Προκειμένου να διευκολυνθεί ο ανάδοχος να αντιμετωπίζει τα χρηματοδοτικά του προβλήματα, προωθήθηκε νομοθετική ρύθμιση, με το Ν.4093/2012, για τη χορήγηση συμπληρωματικής προκαταβολής σε παλαιές συμβάσεις, ώστε το συνολικό ύψος της να είναι, ως ποσοστό, το ίδιο με το ισχύον για τις νέες συμβάσεις μεγάλων δημόσιων έργων.

-Για την επίσπευση της επίλυσης των διαφωνιών και διεκδικήσεων του αναδόχου, οι οποίες μετά την απόρριψή τους από την Αττικό Μετρό, είχαν παραπεμφθεί στη δικαιοσύνη, προωθήθηκαν νομοθετικές ρυθμίσεις, με τον Ν.4155/2013 και το Ν.4264/2014 προκειμένου να επιλυθούν μέσω διαιτησίας. (σημ. Στο πλαίσιο αυτό εκδόθηκε η απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου που δικαιώνει τον ανάδοχο).

-Για την αντιμετώπιση των πλημμυριών προβλημάτων που δημιουργούσε μπαζωμένο, από το Δήμο Θεσσαλονίκης, ρέμα στην περιοχή του σταθμού Ν. Ελβετία, διατέθηκαν το περασμένο καλοκαίρι 950.000 ευρώ για τη διευθέτηση των όμβριων υδάτων, έργο που αναμένεται να ολοκληρωθεί αρχές 2015.

«Εντός του 2018 η ολοκλήρωση του μετρό»

Σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, εάν ο ανάδοχος ζητήσει παράταση της προθεσμίας ολοκλήρωσης του έργου και συνεχιστούν οι εργασίες με τους προβλεπόμενους από τα χρονοδιαγράμματα ρυθμούς, είναι δυνατή η ολοκλήρωση του έργου μέσα στο 2018, σε πρώτη φάση χωρίς το σταθμό «Βενιζέλου».

Εάν όμως, ζητήσει τη διάλυση της σύμβασης και αποχωρήσει από το έργο, η Αττικό Μετρό οφείλει να προχωρήσει στην επαναδημοπράτηση των υπολειπόμενων εργασιών, γεγονός που θα καθυστερήσει την ολοκλήρωση του έργου για ένα έως δύο χρόνια. Η Αττικό Μετρό διευκρινίζει ακόμη ότι δεν υπάρχει καμία δυνατότητα περαιτέρω διαπραγμάτευσης με τον ανάδοχο για τις διεκδικήσεις του, οι οποίες θα κριθούν στο πλαίσιο της διαιτησίας.


dimitris.delevegos@capital.gr