Της Χαράς Τζαναβάρα
Η κατάργηση του ενιαίου εισιτηρίου του 1,40 ευρώ είναι ένα από τα εναλλακτικά σενάρια που εξετάζει το υπουργείο Μεταφορών για να καλύψει την απαίτηση της τρόικας για αύξηση των τιμών στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας. Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο δεν αποκλείεται ο «ξαφνικός θάνατος» για τον ΟΑΣΑ, τον συντονιστικό φορέα των συγκοινωνιών στο Λεκανοπέδιο, που απασχολεί περίπου 100 εργαζομένους.
Το εισιτήριο του 1,40 ευρώ αφορά τους επιβάτες του μετρό, αλλά και όσους κάνουν μετεπιβίβαση από λεωφορείο ή τρόλεϊ στο μετρό. Ισχύει για 90 λεπτά. Για απλή διαδρομή με ένα λεωφορείο ή τρόλεϊ το εισιτήριο είναι 1,20.
Στόχος του υπουργείου είναι να αυξηθεί το εισιτήριο χωρίς να… φανεί η αύξηση. Ηδη το ενιαίο εισιτήριο καταργήθηκε για όσους κάνουν τη διαδρομή Σύνταγμα-Σαρωνίδα. Η λεωφορειακή γραμμή, που ξεκινούσε από την Ακαδημία και είχε εισιτήριο 1,60 ευρώ, καταργήθηκε χωρίς επίσημη ενημέρωση και στη θέση της δημιουργήθηκε νέα που ξεκινά από τον σταθμό του μετρό στο Ελληνικό και έχει εισιτήριο 1,20 ευρώ. Η μειωμένη τιμή αφορά όμως μόνον όσους μπαίνουν στο λεωφορείο από το Ελληνικό ή τις ενδιάμεσες στάσεις ώς τη Σαρωνίδα. Οσοι φτάνουν στην αφετηρία με άλλο λεωφορείο πληρώνουν πλέον 2,40 ευρώ και όσοι χρησιμοποιούν μετρό 2,60 ευρώ!
Μετεπιβίβαση
Το υπουργείο μελετά την κατάργηση της μετεπιβίβασης από διαφορετικά μέσα, όπως από μετρό σε λεωφορείο ή τρόλεϊ. Τα οικονομικά στοιχεία της ΟΣΥ, της εταιρείας των λεωφορείων και τρόλεϊ, συμμαζεύτηκαν το τελευταίο διάστημα, κυρίως λόγω της μείωσης των μισθών των εργαζομένων, αλλά εξακολουθούν να παρουσιάζουν έλλειμμα. Το τρέχον έτος η επιχορήγηση είναι 120 εκατ. ευρώ και για τη νέα χρονιά δεν θα ξεπεράσει τα 80 εκατ. ευρώ. Το χωριστό εισιτήριο εκτιμάται ότι θα φέρει αύξηση στα έσοδα της εταιρείας.
Τα ελλείμματα των συγκοινωνιακών φορέων θα ήταν το πρόσχημα για το υπουργείο για την επιβολή νέων αυξήσεων στα εισιτήρια που ζητά η τρόικα. Η «σούπα» όμως χάλασε από τη ΣΤΑΣΥ, την εταιρεία που διαχειρίζεται το μετρό, τον Ηλεκτρικό και το τραμ, η οποία στο πρώτο επτάμηνο του 2013 κατέγραψε λειτουργική κερδοφορία 5,89 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 12,37 εκατ. το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Να σημειωθεί ότι το σύνολο των εσόδων τη συγκεκριμένη περίοδο έφτασε τα 72,44 εκατ. και ήταν μειωμένο κατά 4% σε σχέση με το 2012, γεγονός που αποδίδεται κυρίως στις απεργίες του Ιανουαρίου. Η διαφορά υπερκαλύφθηκε όμως από την κατά 23,33% μείωση των δαπανών, που προήλθε κυρίως από περικοπές μισθών των εργαζομένων.
Τα στοιχεία της ΣΤΑΣΥ
Είναι το βασικό «χαρτί» που μπορούσε να επικαλεστεί το υπουργείο Μεταφορών στις διαπραγματεύσεις με την τρόικα. Προκαλεί όμως ερωτήματα η σπουδή του αρμόδιου υφυπουργού Μιχάλη Παπαδόπουλου να αμφισβητήσει σε δημοσιογραφικό πηγαδάκι την εγκυρότητα των οικονομικών στοιχείων της ΣΤΑΣΥ. Πηγές της τελευταίας, με τις οποίες επικοινώνησε η «Εφ.Συν.», εξέφρασαν την έκπληξή τους, αφού τα στοιχεία υποβάλλονται κάθε μήνα στο υπουργείο Οικονομικών και εγκρίνονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Επιβεβαίωσαν πάντως χρέος 16 εκατ. ευρώ προς τη ΔΕΗ, που προέρχεται από ανεξόφλητους λογαριασμούς προηγούμενων ετών αλλά έχει περιληφθεί στα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας. Μας ενημέρωσαν ότι τα έτη 2011-12 η εταιρεία έχει πάρει 20 εκατ. ευρώ λιγότερα από την προβλεπόμενη επιχορήγηση.
Με βάση τις εκτιμήσεις των αρμοδίων της ΣΤΑΣΥ, ώς το τέλος του χρόνου η εταιρεία θα έχει λειτουργικά κέρδη 9 εκατ. ευρώ και πλέον δεν θα χρειάζεται κρατική επιδότηση, όταν ανάλογοι φορείς σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες επιδοτούνται κατά 30-40% για να διατηρούν τα εισιτήρια σε λογικά επίπεδα.