Πέμπτη 6 Ιουνίου 2013

Υπουργείο Μεταφορών: Το πλήρες κείμενο των δηλώσεων στη σύσκεψη, για την αντιμετώπιση της λαθρεπιβίβασης


Σύσκεψη για τη δεύτερη δέσμη μέτρων αντιμετώπισης της λαθρεπιβίβασης πραγματοποιήθηκε υπό τον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών Νίκο Σταθόπουλο.
Στη σύσκεψη μετείχαν ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΣΑ Αλέξανδρος Δελούκας, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ Νίκος Παπαθανάσης και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΣΥ Γιάννης Οικονόμου.

Δείτε το πλήρες κείμενο της απομαγνητοφώνησης των δηλώσεων των συμμετεχόντων στη σύσκεψη, έχουμε επισημάνει μερικά σημαντικά κατά τη γνώμη μας θέματα, αλλά δεν θα τα σχολιάσουμε θα αφήσουμε εσάς να βγάλετε τα συμπεράσματα σας: ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Δηλώσεις Γεν. Γραμματέα Μεταφορών Ν. Σταθόπουλου, Προέδρου και Δ/ντος Συμβούλου ΟΑΣΑ Αλ. Δελούκα, Προέδρου και Δ/ντος Συμβούλου ΣΤΑΣΥ Ν. Παπαθανάση και Προέδρου και Δ/ντος Συμβούλου ΟΣΥ Γ. Οικονόμου


Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ευχαριστώ που ήρθατε. Συγκαλέσαμε μια σύσκεψη με τους Προέδρους και τους Διευθύνοντες Συμβούλους του Ομίλου ΟΑΣΑ και με τα στελέχη που κύρια σχετίζονται με τα θέματα του κομίστρου και της εισιτηριοδιαφυγής.


Η σύσκεψη αυτή είναι μετά από προετοιμασίες που έγιναν τον τελευταίο μήνα στις εταιρείες του Ομίλου. Αντικείμενο ήταν να υπάρξει ένας κατ’ αρχήν απολογισμός των ενεργειών που έγιναν για το θέμα της εισιτηριοδιαφυγής και της λαθρεπιβίβασης,να τεθούν σε εφαρμογή η δεύτερη δέσμη μέτρων που είχαμε ανακοινώσει από την αρχή και η οποία σχετιζόταν με την αναδιάταξη του προσωπικού στις ΔΕΚΟ Συγκοινωνιών και κυρίως η αναδιάταξη του προσωπικού με κατεύθυνση από τα γραφεία προς το πεδίο. Και όταν λέμε πεδίο εννοούμε τον έλεγχο και την έκδοση εισιτηρίων.

Η τρίτη δέσμη αφορά στις επόμενες εμπορικές πρωτοβουλίες. Δεν σχετίζεται δηλαδή με τον έλεγχο και τη λαθρεπιβίβαση αλλά με νέες εμπορικές πρωτοβουλίες αναλόγου τύπου με αυτή που πάρθηκε για τις δεσμίδες του δέκα συν ένα (10 + 1) και οι οποίες θα αρχίσουν άμεσα και θα υλοποιηθούν στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.

Με βάση τις προτάσεις των εταιρειών και την ανάλυση της κατάστασης καταλήξαμε στα εξής: Η πρώτη εκτίμηση είναι ότι τα μέτρα που ελήφθησαν για την αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής λειτούργησαν θετικά στο σύνολό τους.

Υπήρξαν αυξήσεις των πωλήσεων το τελευταίο τρίμηνο του 2012 σε σχέση με την αντίστοιχη προηγούμενη περίοδο, γεγονός που δείχνει ότι υπάρχει περιθώριο αύξησης των πωλήσεων με τα μέτρα ελέγχου. Στο πρώτο εξάμηνο του 2013 η κατάσταση είναι λίγο διαφορετική με την έννοια ότι θα πρέπει να εξαιρεθούν οι μήνες στους οποίους είχαμε μεγάλες απεργιακές κινητοποιήσεις, όπως τον Ιανουάριο. Η τάση που έχουμε τόσο στην αύξηση των προστίμων αλλά και στην αύξηση των πωλήσεων, με θετικό πρόσημο αν δεν απατώμαι τους τελευταίους δύο μήνες - είμαστε γύρω στο +2 +3 σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες σε πωλήσεις- του προηγούμενου έτους.

Και στην ΟΣΥ τα πράγματα τους τελευταίους μήνες, δηλαδή μετά την πάροδο των απεργιακών κινητοποιήσεων και τις αναστατώσεις στο δίκτυο, υπάρχει μια αυξητική τάση. Δεν έχουμε ακόμη υπολογίσει για το εξάμηνο, γιατί στην ΟΣΥ η ολοκλήρωση των αποτελεσμάτων γίνεται λίγο αργότερα.

Το +2, +3% είναι θετικό πρόσημο στη ΣΤΑΣΥ για τους μήνες Απρίλιο και Μάιο, αν δεν απατώμαι, δηλαδή μετά την απεργιακή κινητοποίηση. Όμως συνολικά το εξάμηνο λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων δεν θα έχει περισσότερες εισπράξεις από το αντίστοιχο εξάμηνο του 2012.Όταν γίνει όμως στατιστική αναγωγή εκκαθαρίζοντας τις ημέρες των απεργιών, η τάση θα είναι αυξητική.

Τώρα αυτό που εκτιμάμε είναι ότι τα μέχρι τώρα μέτρα που ελήφθησαν απέδωσαν, είτε επρόκειτο για τον έλεγχο, είτε πρόκειται για μέτρα όπως π.χ. οι δεσμίδες 10+1, και πιστεύουμε ότι στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, ακριβώς γιατί η πολιτική του Υπουργείου ήταν και παραμένει να αποφευχθεί η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, θα ληφθούν μια σειρά συμπληρωματικά μέτρα τα οποία αγγίζουν τις παραμέτρους που σας είπα. Δηλαδή την αύξηση του ελέγχου και της λειτουργίας των εκδοτηρίων, τεχνικά μέτρα γενίκευσης της επιβίβασης από την μπροστινή θύρα στα λεωφορεία του κέντρου και της περιφέρειας, εισαγωγή ειδικού τύπου κομίστρου που θα πωλείται από τον οδηγό εντός του οχήματος, το οποίο θα είναι εισιτήριο ενιαίου τύπου με μια μικρή προσαύξηση της τάξης των δέκα λεπτών.

Δηλαδή το ενιαίο εισιτήριο που κοστίζει 1,40 στο όχημα θα πωλείται 1,50, διότι η λογική είναι να λειτουργήσει αποτρεπτικά, δηλαδή δεν θέλουμε ο κόσμος να πηγαίνει να αγοράζει εισιτήρια από τον οδηγό, δεν είναι δουλειά του οδηγού, αλλά εάν το εκδοτήριο είναι κλειστό ή δεν έχει προλάβει να προμηθευτεί, θα μπορεί να προμηθευτεί και μέσα στο λεωφορείο, οπότε δεν υπάρχουν δικαιολογίες για να μην έχει κάποιος εισιτήριο. Και η αύξηση είναι πάρα πολύ μικρή, είναι αντίστοιχη με αυτή που υπάρχει στη Θεσσαλονίκη. Στη Θεσσαλονίκη, αν δεν απατώμαι, το εισιτήριο του 0,80 εντός του οχήματος νομίζω ότι πωλείται 0,90. Αυτό αφορά στα λεωφορεία.

Δηλαδή στα λεωφορεία έχουμε γενίκευση της εισόδου από την μπροστινή θύρα και ταυτόχρονη προοδευτική εισαγωγή νέου τύπου κομίστρου που θα πωλείται εντός του οχήματος από τον οδηγό κάτι που ισχύει και στα τρόλεϊ.

Ο επιβάτης έτσι θα παρακολουθείται καλύτερα, αν έχει εισιτήριο από τον οδηγό και δεύτερο έχει τη δυνατότητα ο επιβιβαζόμενος από τη μπροστινή θύρα αν δεν έχει βρει εισιτήριο να αγοράσει από τον οδηγό.

Το μέτρο θα συνοδευτεί με την ανάλογη σήμανση. Δηλαδή στη θύρα του λεωφορείου θα υπάρχουν ενδείξεις για το ποια είναι η θύρα επιβίβασης, ποια είναι η θύρα εξόδου κλπ. Προφανώς αυτά τα μέτρα –θα σας τα πουν και οι διευθύνοντες- είναι άμεσης εφαρμογής. Πιστεύουμε ότι για τα περισσότερα από αυτά θα είμαστε έτοιμοι να μπουν σε λειτουργία στο σύνολο του δικτύου γύρω στις 25 Ιουνίου.

Γνωρίζετε ότι η διαδικασία έκδοσης κομίστρου υπόκειται σε μια περίπλοκη νομική διαδικασία με εισήγηση του ΟΑΣΑ που έρχεται στον υπουργό και η εισήγηση του υπουργού στη Διυπουργική Επιτροπή. Αλλά πιστεύουμε ότι το σύνολο των μέτρων για τα οποία σας μίλησα από τις 25 Ιουνίου θα είναι εμφανή στο δίκτυο.

Σε ό,τι αφορά την επιβίβαση από τη μπροστινή θύρα, είναι προφανές ότι είχαν γίνει κάποιες πιλοτικές δοκιμές. Το μέτρο θα εφαρμοστεί ταυτόχρονα στο κέντρο και στην περιφέρεια. Μάλιστα στο κέντρο με έμφαση στους μεγάλους οδικούς άξονες, όπου θα είναι ορατό και πιστεύουμε ότι θα είναι χρήσιμο για να δημιουργηθεί και η ανάλογη συνείδηση στον επιβάτη και η ανάλογη συνήθεια να επιβιβάζεται και να εξέρχεται με αυτό τον τρόπο.

Προφανώς αυτό το μέτρο ξέρετε ότι εφαρμόζεται σε πάρα πολλές χώρες του κόσμου και σε πάρα πολλές πόλεις και μάλιστα διαφορετικών κλιμάκων, όπως τις Σκανδιναβικές χώρες, στις ΗΠΑ αλλά και σε γραμμές στο Παρίσι και σε πολλές άλλες πόλεις. Είναι ένα μέτρο το οποίο προφανώς δεν θα καταργήσει στο 100% τη λαθρεπιβίβαση, αλλά είναι μέτρο αποτρεπτικό και ταυτόχρονα δημιουργεί συνείδηση συμπεριφοράς του επιβάτη σε σχέση με τα επιφανειακά μέσα τύπου λεωφορεία, τρόλεϊ κλπ.

Ταυτόχρονα με αυτά τα μέτρα, ο ΟΑΣΑ τις αμέσως επόμενες εβδομάδες θα αρχίζει με μια διαδικασία ανοιχτής πρόσκλησης ένα πρόγραμμα ανταλλαξιμότητας της εναπομένουσας αξίας του εισιτηρίου.

Με λίγα λόγια ο μηχανισμός, που θα σας ανακοινωθεί με λεπτομέρεις τις επόμενες μέρες, είναι ότι το χρησιμοποιημένο εισιτήριο μέσω κάποιων συμφωνιών που θα υπάρξουν με εμπορικούς παράγοντες, θα εξακολουθήσει να έχει μια εναπομένουσα αξία και θα μπορεί να ανταλλαχθεί κάτι ανάλογο δηλαδή με τις αναγκαίες μετατροπές, με τα συστήματα κουπονιών.

Η διαδικασία θα ξεκινήσει από τον ΟΑΣΑ, θα γίνει ανοιχτή πρόσκληση στις εταιρείες που θέλουν να συμμετάσχουν, έχουν γίνει κάποιες συζητήσεις, προφανώς δεν θα τις αναφέρουμε εδώ, είναι καταναλωτικές επιχειρήσεις, μπορεί να είναι σούπερ μάρκετ. Αυτό είναι το πλαίσιο. Θα ήθελα κλείνοντας να σας πω δυο τρία πράγματα σε σχέση με τη γενικότερη κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες.

Πιστεύουμε ότι είναι δυνατό -και το είχαμε πει από την αρχή και είμαστε σε αυτό το χρονοδιάγραμμα- να συνδυάσουμε μέτρα που σχετίζονται με τον έλεγχο. Είναι δυνατό να συνδυάσουμε μέτρα που σχετίζονται με την αλλαγή στη συμπεριφορά και τις συνήθειες του χρήστη των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, είναι δυνατό ταυτόχρονα με τα κατασταλτικά μέτρα και τα μέτρα ελέγχου να παρθούν μέτρα εμπορικής προώθησης των εισιτηρίων, όπως αυτά που σας είπα τώρα και όπως αυτά που πήραμε με τη δεσμίδα του 10+1 και επίσης είναι δυνατό σε τακτό χρονικό διάστημα να ολοκληρωθεί η μετάλλαξη του συστήματος με την εισαγωγή του αυτόματου συστήματος ηλεκτρονικού κομίστρου, το οποίο πρόσφατα εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΑΣΑ και η τελευταία φάση που θα έχουμε τις δεσμευτικές προσφορές, έτσι ώστε με το συνδυασμό αυτών των μέτρων και την έλευση του κλεισίματος του Μετρό, τις περίφημες μπάρες που συζητάμε εδώ, να προχωρήσουμε προοδευτικά μέχρι το τέλος του 2014 σε ένα εξορθολογισμό του συστήματος και στον περιορισμό των επιπέδων λαθρεπιβίβασης στα ανεκτά και γνωστά ευρωπαϊκά επίπεδα.

Προφανώς για να γίνουν όλα αυτά τα πράγματα, οι Διοικήσεις χρειάστηκε να πάρουν ορισμένες γενναίες αποφάσεις. Για παράδειγμα χθες η ΣΤΑΣΥ μετακίνησε 100 άτομα από τα γραφεία στο πεδίο, 40 στον έλεγχο και 60 στα εκδοτήρια. Οι αλλαγές αυτές είναι σημαντικές και προετοιμάζονταν εδώ και καιρό.

Ταυτόχρονα, με το άνοιγμα των σταθμών που έγιναν και με αυτούς που θα ανοίξουν, η προσπάθεια που καταβάλλεται είναι πάρα πολύ μεγάλη και από τους εργαζόμενους και από τις Διοικήσεις και προφανώς η αντίστοιχη προσπάθεια θα πρέπει να καταβληθεί και από τους χρήστες των ΜΜΜ εκ των οποίων αυτοί που είναι τακτικοί και πληρώνουν αμείβονται με τα μέτρα που παίρνουμε. Σκοπός είναι να συγκλίνουμε σε ένα σύστημα που να είναι καλά οργανωμένο, να έχει στοιχεία παραγωγής κόστους και λειτουργίας που θα επιτρέπουν να αποφύγουμε την αύξηση των εισιτηρίων. Για να πάμε σε νοικοκύρεμα του συστήματος με ακόμη μεγαλύτερη ποιότητα παροχής υπηρεσίας. Αλλά είναι ένας στόχος τον οποίο θα πρέπει να συνδράμουν οι πάντες και από τη μεριά μας σας λέμε το εξής: Η ανάλυση που έχουμε των αποτελεσμάτων είναι τριπλής ανάγνωσης. Από τη μια μεριά χρειάζονται τα μέτρα, από την άλλη χρειάζονται οι εταιρείες να τα εφαρμόσουν και χρειάζεται σε επίπεδο επικοινωνιακό το θέμα να παραμένει στην επικαιρότητα και στη θετική του αλλά και στην κατασταλτική του διάσταση έτσι ώστε το αποτέλεσμα να μας επιτρέψει να αποφύγουμε και την αύξηση των εισιτηρίων και ένα καλύτερο εξορθολογισμό των επιχειρήσεων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε ότι Μάιο – Απρίλιο είχατε ένα ελάχιστο έστω θετικό πρόσημο αλλά θετικό αν και ελάχιστο, στις πωλήσεις εισιτηρίων. Αν δεν κάνω λάθος αυτό πρέπει να είναι το πρώτο θετικό έστω και μικρό πρόσημο από το 2012 που είχαν συνέχεια πτωτική τάση.

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Το 2012 σας είπα ότι το τρίμηνο που άρχισαν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι προς το τέλος του έτους επειδή ξεκινούσαμε από μια πολύ χαμηλή κατάσταση, το αποτέλεσμα το μεσοσταθμικό ήταν γύρω στο 15% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο αλλά είχαμε μόνο δυο μήνες θετικού προσήμου, Οκτώβριο και Νοέμβριο σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του προηγούμενου χρόνου, λόγω της ύφεσης.

Φέτος οι πρώτοι μήνες που εμφανίζεται θετικό πρόσημο το 2013 σε σχέση με το 2012, για τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς είναι ο Απρίλιος και ο Μάιος και αναμένουμε την ολοκλήρωση των αποτελεσμάτων. Είναι προφανές ότι όσο μικρό και να είναι, το ότι έχουμε θετικό πρόσημο σε μια περίοδο κρίσης – ύφεσης, δείχνει ότι κάποια μέτρα αν εξελιχθούν και εφαρμοστούν σοβαρά, μπορούν να αποδώσουν και αυτό είναι που μας λέει ότι πρέπει να συνεχίσουμε και να προσθέσουμε κι άλλα μέτρα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε σχέση με τους οδηγούς στα λεωφορεία που είπατε ότι θα πρέπει να ελέγχουν το εισιτήριο και να το πωλούν. Έχετε μιλήσει μαζί τους και έχετε τη σύμφωνη γνώμη τους για να κάνουν αυτή την επιπλέον δουλειά μέσα στο όχημα; Γιατί εγώ από το ρεπορτάζ ξέρω ότι έχουν θέσει πάρα πολλά θέματα ασφάλειας, χρόνου δεν προλαβαίνουν δεν μπορούν να οδηγούν να κάνουν αυτό και αν το επιπλέον ποσό που θα υπάρξει στο εισιτήριο θα είναι μια δική τους ανταμοιβή για την επιπλέον απασχόληση που θα προσφέρουν.

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Όταν η Διοίκηση της ΣΤΑΣΥ προχθές αποφάσισε να μετακινήσει 100 άτομα από τα γραφεία στο πεδίο, προφανώς αυτή η απόφαση δεν είναι αρεστή σε όλο τον κόσμο, είναι όμως αναγκαία. Η Διοίκηση έχει το δικαίωμα να το κάνει και βρισκόμαστε σε μια κατάσταση, έχουμε εταιρείες που είναι εταιρείες λειτουργίας, δεν είναι πλέον το παλιό σύστημα δεν είναι εταιρείες μελετών, δεν είναι εταιρείες έργων άρα δεν έχουμε ανάγκη από πολύ κόσμο στα γραφεία.

Τώρα, σε σχέση με τους οδηγούς η λογική δεν είναι να κάνουμε τον οδηγό εισπράκτορα γι' αυτό εξάλλου και προστίθεται ένα επικόμιστρο με την έννοια να είναι αποτρεπτικό. Αυτό δεν είναι αύξηση εισιτηρίου, γίνεται για να δοθεί το δικαίωμα να βρεθεί εισιτήριο εντός του λεωφορείου αλλά δεν είναι η κύρια δουλειά του οδηγού.

Αυτό δεν σημαίνει ότι θα πάμε σε λογικές άρνησης της υπηρεσίας, θέλω να είμαι καθαρός σε αυτό το πράγμα. Δηλαδή οι οδηγοί εμένα δεν μου έχουν εκφράσει –θα πει και ο κ. Οικονόμου- θεμελιώδεις αντιρρήσεις γι' αυτό το μέτρο γιατί δεν είναι η κύρια απασχόληση είναι ένα επικόμιστρο που προτείνουμε. Αλλά από την άλλη μεριά είτε οι οδηγοί είτε εγώ είτε ο καθένας από εμάς θα πρέπει να συμβάλλουμε σε μια κατεύθυνση που είναι αυτή που σας είπα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Απλά άμα δεν έχετε τη σύμφωνη γνώμη των οδηγών δεν θα πετύχει το συγκεκριμένο μέτρο γι' αυτό το λέω.

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτή τη σύμφωνη γνώμη των οδηγών και του προσωπικού θα την πάρουμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τη συνεργασία τους εννοώ κ. Σταθόπουλε.

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό λέω.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι ένα μέτρο που βασίζεται στη συνεργασία των οδηγών.

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Μέχρι σήμερα όπως διαπιστώσατε ο κόσμος βγήκε στο πεδίο κάνει ελέγχους και σε γενικές γραμμές, από τις συζητήσεις και τις συναντήσεις που έχω με τους εργαζόμενους, οι περισσότεροι εργαζόμενοι, τα περισσότερα σωματεία ανεξαρτήτως «απόχρωσης» καταλαβαίνουν την ανάγκη να ληφθούν μέτρα για να αποφευχθεί η αύξηση των εισιτηρίων. Γιατί γι' αυτούς είναι η αποφυγή του φαύλου κύκλου όπως λέει χαρακτηριστικά ο κ. Δελούκας, δηλαδή η αύξηση του εισιτηρίου δημιουργεί πτώση των εσόδων, η πτώση των εσόδων δημιουργεί ανάγκη για μεγαλύτερες περικοπές και οι μεγαλύτερες περικοπές δημιουργούν μεγαλύτερη ανασφάλεια.

Εγώ δεν διαπίστωσα τους τελευταίους έξι μήνες -αλλά ας πουν και οι διευθύνοντες- συνδικάτο που να στέκεται αρνητικά απέναντι σε αυτό το μέτρο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από ό,τι θυμάμαι στο Μνημόνιο προβλέπεται για το φθινόπωρο του 2013 οι αυξήσεις στα εισιτήρια. Πότε θα ξέρουμε και τι θα περιμένουμε να δούμε σε συγκεκριμένα νούμερα, για να πούμε με σιγουριά ότι δεν θα γίνουν οι αυξήσεις; Τι περιμένετε να δείτε δηλαδή από τα αποτελέσματα των ελέγχων;

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Το Μνημόνιο προέβλεπε την αύξηση αυτό τον Φλεβάρη και με τη συζήτηση και τα μέτρα που πάρθηκαν πήγε τον Οκτώβριο η επανεξέτασή του. Προφανώς η επανεξέταση δεν θα προκύψει στις 31 Οκτωβρίου, συζητήσεις γίνονται κατά τη διάρκεια του χρόνου, δηλαδή σε όλες τις επαφές που είχαμε με την τρόικα το θέμα αυτό συζητείται.

Το Υπουργείο πήρε μια σειρά μέτρα τα οποία έχουν συμφωνηθεί εν μέρει με την τρόικα, που είναι μέτρα του 2013 και του 2014 και που είναι διαφορετικά από την αύξηση. Δηλαδή μαζί με την προσπάθεια που γίνεται ενάντια στη λαθρεπιβίβαση πήραμε μια σειρά μέτρων περικοπών δαπανών και ποσοστού επιχορηγήσεων, τα οποία λειτούργησαν ως ισοδύναμα.

Αν θυμάστε το συγκεκριμένο μέτρο έπρεπε θεωρητικά να αποφέρει κάπου 120 εκ. αυτός ήταν ο υπολογισμός που είχε γίνει. Σήμερα στη συζήτηση που έχουμε με την τρόικα λίγο λιγότερο από τα μισά έχουν ήδη καλυφθεί με άλλες περιστολές και όχι αναγκαστικά στο χώρο των μεταφορών, αλλά στον ευρύτερο χώρο του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Το Σεπτέμβρη θα έχουμε προφανώς με την τρόικα μια συζήτηση για να κριθεί πλέον σε βάση εννιάμηνου η απόδοση των μέτρων, όχι μόνο της λαθρεπιβίβασης αλλά και όλων των άλλων και εκεί θα ξανανοίξει η συζήτηση για το αν πάμε από την 1η Οκτώβρη. Πιστεύουμε ότι θα το αποφύγουμε, αλλά έχουν ληφθεί κι άλλα μέτρα άλλες περικοπές σε άλλους τομείς του Υπουργείου, που σχετίζονται ως ισοδύναμα με την προσπάθεια να αποφευχθεί.

Και πιστεύω ότι εάν καταφέρουμε να έχουμε ένα δεύτερο εξάμηνο που να είναι ακόμη πιο θετικό από το πρώτο, γιατί στις συζητήσεις με την τρόικα μετράει και η τάση δεν είναι μόνο το αποτέλεσμα, πιστεύω ότι θα καταφέρουμε να αποφύγουμε την αύξηση των εισιτηρίων κατά το δυνατό. 120 εκ. ευρώ είχε υπολογιστεί ως θεωρητικό έσοδο αυτό που θα προέκυπτε από μια ομοιόμορφη αύξηση των εισιτηρίων της τάξης του 25%. Αυτή ήταν η λογική.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει πρέπει να υπάρξει αύξηση αλλά να είναι μικρότερη;

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν το ξέρω. Εμείς κάναμε ό,τι μπορούμε μέχρι σήμερα να αποφύγουμε και αυτός ο στόχος παραμένει. Ο στόχος είναι να μην κάνουμε αύξηση καθόλου.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κατ' αρχήν θα ήθελα να μας πείτε πόσοι τελικά θα απασχοληθούν στους ελέγχους, αν θα μετακινηθούν εργαζόμενοι από την ΟΣΥ δηλαδή αν τυχόν δούμε να αυξάνεται ο αριθμός μετακίνησης εργαζομένων από τη ΣΤΑΣΥ αλλά και από την ΟΣΥ αν θα βγουν έξω στο πεδίο και σύμφωνα με αυτά που μας είπατε κ. Γενικέ, κάνετε λόγο για εξορθολογισμό του συστήματος στα τέλη του 2014. Μόλις πριν είπατε ότι ελπίζουμε ότι θα αποφύγουμε αυτή την αύξηση εισιτηρίων επειδή η τρόικα μπορεί να δει ότι υπάρχει μια τάση αύξησης εσόδων.

Πως θα μπορούμε να είμαστε βέβαιοι όμως από τη στιγμή που προβλέπουμε το εξορθολογισμό στο τέλος του 2014;

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ θα πω μόνο για το τελευταίο θα σας πει λεπτομέρειες ο Πρόεδρος της ΣΤΑΣΥ. Ίσως έγινε παρανόηση, αυτό που λέω είναι ότι με τα μέτρα που ελήφθησαν, με τα μέτρα που θα πάρουμε στο 2ο εξάμηνο με την ολοκλήρωση της ανάθεσης του αυτόματου ηλεκτρονικού εισιτηρίου προς το τέλος του ’14 θα έχουμε ολοκληρώσει. Τα μέτρα θα συνεχίσουν να λαμβάνουνται και να εφαρμόζονται άμεσα.

Ν. ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ: Την Τρίτη μετακινήθηκαν 102 άτομα από τις διοικητικές υπηρεσίες προς τα εκδοτήρια και τον έλεγχο εισιτηρίων. Από τα 102 άτομα τα 42 άτομα προστέθηκαν στο Σώμα των ελεγκτών, έτσι πλέον το Σώμα των ελεγκτών στις επόμενες 15 μέρες, διότι έχει ξεκινήσει ήδη η εκπαίδευσή τους θα ανέλθει στα 90 άτομα, περίπου διπλασιάζοντας τις ομάδες ελέγχου σε όλο το Δίκτυο. Θα λειτουργούμε καθ' όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του Μέσου και στα τρία και στον Ηλεκτρικό και τις Γραμμές 2 – 3 και στο Τραμ και θα είμαστε πολύ πιο παρόντες από το παρελθόν. Θα λειτουργούμε επίσης στους σταθμούς και εντός των συρμών. Προς το παρόν θα ξεκινήσουμε με τα 90 άτομα, θα λειτουργήσουμε με τα 90 άτομα και θα δούμε μετά σε συνεργασία με το Υπουργείο τι πρέπει να κάνουμε.

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Πρέπει να αξιολογήσουμε το άνοιγμα των σταθμών. Αν κάνουμε το άνοιγμα των σταθμών και υπάρχουν τα νέα πλάνα εκμετάλλευσης, τότε θα δούμε αν υπάρχουν περιθώρια για εκ νέου μετακινήσεις από τα γραφεία.

Ν. ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ: Από τα άλλα 60 άτομα θα μεταφερθούν στα εκδοτήρια επομένως θα έχουμε πληρέστερη κάλυψη των εκδοτηρίων. Τώρα, ήδη για τους υπευθύνους σταθμών που όπως είπατε είναι απαραίτητοι, έχουμε μετακινήσει από διοικητικές υπηρεσίες άτομα και εκπαιδεύονται για να αναλάβουν τη θέση των υπευθύνων σταθμών. Δεν ήταν μόνο τα 102 άτομα που μεταφέραμε από τις διοικητικές υπηρεσίες, έχουμε μεταφέρει από τις διοικητικές υπηρεσίες θα έλεγα μαζί με τις προηγούμενες μετακινήσεις στον έλεγχο που αυξήσαμε τις ομάδες ελέγχου κατά 15 άτομα συν υπεύθυνοι σταθμών, συν κάποιοι οδηγοί που εκπαιδεύουμε τώρα, περίπου 150 άτομα.

150 άτομα λοιπόν συνολικά από τον Φεβρουάριο έχουν μεταφερθεί με τις τελευταίες μετακινήσεις στο πεδίο.

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Και στα εκδοτήρια νομίζω ότι ο αριθμός είναι από 200 άτομα στα 260.

Ν. ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ: Πλέον θα είμαστε στα 260 άτομα στα εκδοτήρια. Είναι συν 60 άτομα. 90 άτομα στους ελέγχους και έχουμε καλύψει και τους υπευθύνους σταθμών που απαιτούνται για τους καινούργιους σταθμούς και για τους δύο που ανοίξαμε ήδη.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Στην ΟΣΥ όπως ξέρετε ο έλεγχος γίνεται από δυο κατηγορίες ελεγκτών, από τους νόμιμους και τους εθελοντές για τους οποίους υπάρχει το κίνητρο της είσπραξης. Σήμερα είναι 150 μόνιμοι κι εθελοντές μαζί και μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας, ας πούμε μέσα στις επόμενες 10 μέρες, ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί στα 230 άτομα, εθελοντές και μόνιμους. Από τους 150 που είμαστε σήμερα δηλαδή, η πλειοψηφία είναι εθελοντές αλλά θα αυξηθούν και στις δυο κατηγορίες. Δηλαδή θα πάμε γύρω στα 40 με 50 άτομα στους μόνιμους και οι υπόλοιποι 190 θα είναι οι εθελοντές ελεγκτές.

Έχω εδώ και τα στοιχεία αν σας ενδιαφέρουν του Α’ τετραμήνου σε ό,τι αφορά τα επιβληθέντα πρόστιμα και τις εισπράξεις. Τον Ιανουάριο είχαμε 5.080 πρόστιμα συνολικής αξίας 272.000 ευρώ, το Φεβρουάριο είχαμε 4.022 πρόστιμα συνολικής αξίας 206.000 ευρώ, το Μάρτιο είχαμε 9.870 πράξεις προστίμων συνολικής αξίας 506.000 ευρώ περίπου και μέχρι τις 17 Απριλίου που έγινε εκκαθάριση χτες, είχαμε με 6.335 πρόστιμα συνολικής αξίας 320.000 ευρώ περίπου. Περίπου το 35% με 40% αυτών των προστίμων, είναι πρόστιμα που εισπράττονται κι έχει αυξηθεί ο αριθμός των προστίμων που εισπράττονται με βάση και την έκπτωση, γιατί όπως ξέρετε, αν το πρόστιμο πληρωθεί εντός των 10 ημερών, έχει μια πολύ γενναία έκπτωση.

Επίσης η εταιρεία τους πρώτους δυο μήνες του χρόνου έκανε μια κίνηση στέλνοντας σημειώματα στους παραβάτες που δεν είχαν εξοφλήσει και που είχαν πάει στις Εφορείες και ήταν να καταστούν ληξιπρόθεσμες οι οφειλές τους άμεσα και τους ειδοποίησε ότι πρέπει να έρθουν να εξοφλήσουν διότι διαφορετικά θα έχουν μεγαλύτερη επιβάρυνση μέσω των τόκων κτλ. και παρουσιάστηκε μια πολύ μεγάλη ανταπόκριση από τους παραβάτες να έρθουν να πληρώσουν. Θ’ ανακοινώσουμε συγκεκριμένα στοιχεία το επόμενο διάστημα. Θέλω να προσθέσω, αν συμφωνείτε κ. Γενικέ, δυο κουβέντες για το μέτρο της εμπλοκής των οδηγών. Πρώτα απ’ όλα οι οδηγοί και σήμερα που μιλάμε πουλάνε εισιτήρια. Στις γραμμές του αεροδρομίου όπως ξέρετε, οι οδηγοί πουλάνε εισιτήρια στα λεωφορεία.

Δεύτερον, η συζήτηση της εμπλοκής των οδηγών στη διαδικασία της αντιμετώπισης της λαθρεπιβίβασης, να το πω έτσι γενικώς είναι μια συζήτηση που έχει ανοίξει καιρό τώρα μέσα στην εταιρία, προφανώς θα κοιτάξουμε να δούμε πώς θα συμπεριλαμβάνει ένα κίνητρο ανταποδοτικό για τον οδηγό όπως αυτό συμβαίνει και με τους εθελοντές ελεγκτές και που δείχνει τα αποτελέσματα, που δείχνει δηλαδή στους ελέγχους. Αν έχουμε γεωμετρική άνοδο στην επιβολή των προστίμων και κάποια πρόοδο αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στους εθελοντές ελεγκτές και το κίνητρο που έχουν και θα συντονιστούν καλύτερα το επόμενο διάστημα σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ οι έλεγχοι των εθελοντών ελεγκτών.

Η λογική της πώλησης ενός εισιτηρίου μέσα στο λεωφορείο έχει να κάνει με την αντιμετώπιση δικαιολογίας που επικαλούνται ορισμένοι επιβάτες ότι «δε βρίσκουμε εισιτήριο αλλού». Συνεπώς θα υπάρχει η δυνατότητα μέσα στο λεωφορείο να προμηθευτεί κανείς το εισιτήριο αυτό.

Είμαστε ανοιχτοί στο να συζητήσουμε και με τους οδηγούς και με άλλους αρμόδιους πώς θα θωρακιστούν καλύτερα από το θέμα της ασφάλειας, ήδη ας πούμε στους οδηγούς του ΗΛΠΑΠ έχει προχωρήσει μια συζήτηση για το πώς θα γίνουν κάποιες παρεμβάσεις εκεί στη θέση του οδηγού που κάθονται για να αισθάνονται περισσότερο ασφαλείς με βάση και τη διεθνή εμπειρία και δυνατότητες που υπάρχουν.

Αυτό θα επεκταθεί και στα άλλα λεωφορεία, να πάρουμε δηλαδή όλα τα μέτρα έτσι ώστε κανείς να αισθάνεται απολύτως ασφαλής και σε ό,τι αφορά την είσοδο από τη μπροστινή πόρτα, αυτή θεωρούμε ότι θα διευκολύνει το θέμα του ελέγχου όχι απολύτως μόνο από τον οδηγό αλλά και ενδεχομένως και από τους ελεγκτές που θα είναι μέσα, ενδεχομένως και από τους ίδιους τους επιβάτες οι οποίοι θα αισθάνονται μεγαλύτερη ευθύνη αν θέλετε, φόβο ή εν πάση περιπτώσει την υποχρέωση να είναι εφοδιασμένοι με το εισιτήριο ή με την κάρτα τους ή με τα απαραίτητα δικαιολογητικά προκειμένου να μπουν από εκεί.

Είναι ένα μέτρο όπου όπως σας είπε ο κ. Γενικός θα γενικευθεί, σταδιακά θα αρχίσει η εφαρμογή του σε γραμμές και της Περιφέρειας και του Κέντρου, σε μεγάλους συγκοινωνιακούς κεντρικούς άξονες της Αθήνας και θα αξιολογηθεί ως προς την αποτελεσματικότητά του βήμα-βήμα. Πιστεύουμε ότι θα βοηθήσει. Είχαν γίνει και στο παρελθόν αντίστοιχες τέτοιες κινήσεις.

Ο κεντρικός στόχος είναι πώς θα περιορίσουμε τη λαθρεπιβίβαση και την εισιτηριοδιαφυγή με κάθε δυνατό μέτρο διότι εκτός του ότι αποτελεί μια εξόφθαλμα παραβατική συμπεριφορά, αποτελεί και κάτι το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερες περιπέτειες φαύλου κύκλου όπως σας περιέγραψε νωρίτερα και ο κ. Γενικός.

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Να συμπληρώσουμε ορισμένες ρυθμίσεις που έχουν γίνει στο τρέχον νομοσχέδιο που κατατίθεται για τα ΚΤΕΛ που σχετίζονται με το θέμα. Να πει ο κ. Δελούκας για τα θέματα των λεωφορειολωρίδων, της μέσης ταχύτητας στο δίκτυο, γιατί πρέπει να πάνε μαζί αυτά τα θέματα.

Α. ΔΕΛΟΥΚΑΣ: Να πω κατ' αρχάς ότι για τον ΟΑΣΑ είναι πρώτη προτεραιότητα η προστασία των εσόδων κομίστρου, του συστήματος των αστικών συγκοινωνιών, για τον ΟΑΣΑ και για τους φορείς.

Γιατί όπως αντιλαμβάνεται ο πολύς ο κόσμος που πληρώνει καθημερινά το εισιτήριό του, η μη καταβολή κομίστρου αδυνατίζει το σύστημα των δημοσίων συγκοινωνιών, το καθιστά μη βιώσιμο και το ρίχνει σ’ έναν φαύλο κύκλο όπου η αύξηση της τιμής του εισιτηρίου οδηγεί στη μείωση της επιβατικής κίνησης, αυτή με τη σειρά της στη μείωση της προσφοράς του συγκοινωνιακού έργου, έτσι αυξάνονται τα ελλείμματα οπότε χρειάζεται ξανά αύξηση της τιμής του εισιτηρίου.

Αυτό ακριβώς πάμε να αποφύγουμε τον Οκτώβριο του 2013 και προκειμένου να αποφευχθεί αυτό πρέπει να δώσουμε όλο μας το βάρος στη μείωση της εισιτηριοδιαφυγής. Από κει και πέρα όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε και τη βελτίωση της ποιότητας της εξυπηρέτησης των χρηστών, των επιβατών και να πάρουμε όλα εκείνα τα μέτρα τα οποία θα επιτρέψουν να άρουμε γραφειοκρατικές διαδικασίες και να μπορέσουμε να επεκτείνουμε το σύστημα των λεωφορειολωρίδων με αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία που θα μπει μέσα στο νομοσχέδιο για τα ΚΤΕΛ, που κατατίθεται τώρα στη Βουλή και η οποία θα επιτρέψει στον ΟΑΣΑ ευκολότερα να επεκτείνει αυτό το δίκτυο για να επιταχύνει το σύστημα των αστικών συγκοινωνιών, το επίγειο δηλαδή, τα λεωφορεία. Ταυτόχρονα είμαστε σε συνεννόηση με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και με το Γενικό Γραμματέα και με το Γενικό Γραμματέα τον κ. Ανδρεουλάκο, ούτως ώστε να ενισχυθεί η αστυνόμευση σ’ αυτές τις λεωφορειολωρίδες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το ακούμε πάρα πολλά χρόνια αυτό το θέμα το δίδυμο, λεωφορειολωρίδα και αστυνόμευση. Δηλαδή κάποιοι εδώ το ακούμε χρόνια και δεν το βλέπουμε. Από πότε λοιπόν θ’ αρχίσουμε να βλέπουμε αστυνόμευση πρακτικά; Επεκτάσεις πότε θ’ ανακοινωθούν, αν ανακοινωθούν; Γιατί από τη στιγμή που έχετε την ευκολία, έχετε κάνει και τις ανάλογες μελέτες φαντάζομαι. Και από την άλλη θα ήθελα να κάνω και μια άλλη ερώτηση: Επειδή και τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας είναι εδώ και φαντάζομαι ότι έχετε ασχοληθεί πάρα πολύ με τη λαθρεπιβίβαση η οποία συγχρονίζεται, θα λέγαμε με το πόσα εισιτήρια έχουν κοπεί και πόσα είναι παράνομα με την εισιτηριοδιαφυγή. Θα θέλαμε να μας πείτε κάποια συγκεκριμένα ποσοστά μείωσης της λαθρεπιβίβασης. Πόσο έχει μειωθεί η λαθρεπιβίβαση; Δηλαδή κάντε το λίγο πιο συγκεκριμένο να ξέρουμε κι εμείς τι γίνεται γιατί μιλάμε συν-πλην 2 μονάδες. Είναι λίγο γενικά όπως μας τα είπε από τον ΟΑΣΑ με αριθμούς.

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Κατ' αρχήν αυτό που λέτε, το θέμα των λεωφορείων και της αστυνόμευσης δεν είναι μονο ελληνικό θέμα. Σε όλες τις χώρες του κόσμου όταν τίθεται αυτό το θέμα έχουμε πάντα τέτοιου είδους φαινόμενα. Αυτό που πρότεινε ο ΟΑΣΑ και που υιοθετήθηκε στο νομοσχέδιο, εάν το σκεφτείτε λίγο, πρόκειται για παρέμβαση χωροταξική η οποία έχει σημαντικό περιεχόμενο. Για ποιο λόγο: Σήμερα, το να γίνει μια λεωφορειολωρίδα, περνάει από εγκρίσεις Δήμων κτλ.

Το γεγονός ότι επανέρχεται ή ότι δίνεται στον ΟΑΣΑ η δυνατότητα να προχωρήσει σε θεσμοθέτηση των λεωφορειολωρίδων χωρίς ανάμιξη των Δημοτικών αρχών προφανώς σε μεγάλους άξονες, είναι μια νομοθετική παρέμβαση η οποία είναι σημαντική και η οποία θα επιτρέψει πλέον να εξαρτάται από ένα μόνο φορέα, ο σχεδιασμός αλλά και η σχετική υλοποίηση των λεωφορειολωρίδων.

Η πολυαρμόδιοτητα πάνω σ’ αυτό το θέμα είναι καταστροφική. Άρα πρόκειται για μια παρέμβαση που όπως και να το κάνουμε είναι θετική, δηλαδή είναι κάτι που θα συνεισφέρει στην ικανότητα του ΟΑΣΑ να σχεδιάζει και να υλοποιεί το συγκοινωνιακό δίκτυο της Αθήνας. Το δεύτερο, προφανώς και υπάρχει η αστυνόμευση. Ξέρετε πολύ καλά πώς είναι, υπάρχουν κύκλοι στην αστυνόμευση. Είναι αλήθεια ότι γίνεται κάποια προσπάθεια, μετά αυτή χαλαρώνει, μετά υπάρχουν φαινόμενα στα οποία οι οδηγοί την καταπατούν, αν θέλετε την άποψή μου δεν είμαστε έτοιμοι γι’ αυτό στην Αθήνα.

Να σας πω την άποψή μου: Το πρόβλημα της αστυνόμευσης των λεωφορειολωρίδων, εάν αποφασίσουμε να το λύσουμε λύνεται πάρα πολύ εύκολα αλλά αυτό είναι μια συζήτηση που πρέπει ν’ ανοίξει με άλλα Υπουργεία. Να σας πω για παράδειγμα, δεν υπάρχει πρακτικά καταπάτηση λεωφορειολωρίδας στο Παρίσι. Δεν υπάρχει. Αλλά το διαχωριστικό ανάμεσα στη λεωφορειολωρίδα και στον υπόλοιπο δρόμο κανονικής κυκλοφορίας είναι τέτοιο που είναι αποτρεπτικό για τον οποιονδήποτε οδηγό να διακινδυνεύσει το αυτοκίνητό του παραβιάζοντας.

Είναι προφανές ότι σε κάποιους άξονες πρέπει να πάμε σ' αυτή την κατεύθυνση. Είναι μια συζήτηση που θα ανοίξει γιατί εξαρτάται κι από το Υπουργείο Περιβάλλοντος κτλ., αλλά η ουσιαστική λύση πιστεύω ότι θα δοθεί μ’ αυτό τον τρόπο. Το να ενισχύσουμε την αστυνόμευση θα παίξει έναν αποτρεπτικό ρόλο αλλά πρέπει να πάμε σε τέτοιου είδους λύσεις.

Για το θέμα που λέτε: Το πρόστιμο λειτουργεί αποτρεπτικά. Ο στόχος, παρ’ όλο που το πρόστιμο χρησιμοποιείται για να δώσει κίνητρο στην κατηγορία των εθελοντών ελεγκτών. Ο στόχος δεν είναι να εισπράξουμε από τα πρόστιμα. Τα πρόστιμα πρέπει να εισπράττονται για λόγους αποτρεπτικούς και για να έχει ο κόσμος συνείδηση ότι το σύστημα ελέγχεται. Ο στόχος είναι η αύξηση των εισπράξεων.

Αυτό που σας λέω είναι ότι αν κοιτάξετε, δεν έχουμε καθαρή περίοδο σημαντικής διάρκειας λόγω των αλλεπάλληλων απεργιών και των κινητοποιήσεων που έγιναν σε σχέση με το μισθολόγιο. Καθαρές περιόδους έχουμε χωρίς απεργιακές κινητοποιήσεις. Είχαμε, αν θυμάστε καλά, ανάμεσα στο τέλος του Σεπτέμβρη και στις αρχές του Δεκέμβρη για το 2012 και καθαρή μη απεργιακή περίοδο πρέπει να έχουμε από τις αρχές του Μάρτη και μετά.

Γιατί αν θυμάστε υπήρξαν ιστορίες των καταλήψεων, των επιτάξεων κτλ. Δεν έχω, και αυτό δεν είναι πολιτική ανακοίνωση, για να κάνω μια εκτίμηση αυτού που λέτε, δηλαδή κατά πόσο μειώθηκε. Μας χρειάζεται μια καθαρή περίοδος τουλάχιστον 6 μηνών. Γιατί; Γιατί υπάρχουν οι εποχικότητες. Υπάρχει η περίοδος των γιορτών. Αυτό που έχουμε, είναι αυτό που σας λέμε. Φαίνεται ότι οι δυο τελευταίοι μήνες είναι θετικοί. +2, +3 στη ΣΤΑΣΥ και φαίνεται ότι υποχώρησε στην ΟΣΥ, αλλά στην ΟΣΥ ο μηχανισμός ολοκλήρωσης λόγω περιπτέρων, προμηθευτών κλπ., είναι λίγο πιο αργός. Φαίνεται ότι η τάση μείωσης έχει περιοριστεί σημαντικά. Δηλαδή αν συγκρίνετε με προηγούμενους μήνες του 2012, η μηνιαία πτώση των εσόδων σε σχέση με το 2011 ήταν της τάξης του 20 – 25%. Αν κοιτάξετε μήνα με μήνα το 2011 και το 2012, θα δείτε μήνες που η πτώση των εσόδων είναι στο 20-25%. Τα ποσοστά που έχουμε το 2013 σε σχέση με το 2012 είναι είτε θετικά, ή η μείωση έχει περιοριστεί σε πολύ μικρούς μονοψήφιους αριθμούς. Αλλά χρειάζεται μια περίοδος που να μπορούμε να το εκτιμήσουμε. Δεν μπορώ να σας πω ότι από πέρσι μέχρι φέτος κερδίσαμε 5% ή 10% στη λαθρεπιβίβαση. Μου χρειάζεται μια πιο καθαρή περίοδος λίγο μεγαλύτερης διάρκειας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ερώτηση εκτός μικροφώνου.

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό θα το ανακοινώσουμε, για τα μέτρα αστυνόμευσης, μαζί με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη τις επόμενες μέρες. Για το θέμα των επεκτάσεων, σας λέω το εξής: αν θυμάστε είχαμε ανακοινώσει και το είχε αναφέρει ο κ. Πρόεδρος, είχαμε ανακοινώσει ότι θα προηγηθεί μια μελέτη στρατηγικής, αναδιάρθρωσης του δικτύου των λεωφορείων.

Αυτή τη μελέτη την κάνει η Διαχειριστική Αρχή Μεταφορών και αυτή είναι που θα δώσει τους βασικούς άξονες αναδιοργάνωσης του οδικού δικτύου, του λεωφορειακού οδικού δικτύου. Δεν έχει έννοια να πάμε να κάνουμε τις επεκτάσεις των λεωφορειολωρίδων χωρίς να ξέρουμε πού θα πάμε στο σύνολο και τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης πιστεύω ότι θα τα έχουμε προς το Σεπτέμβρη. Εκεί θα ανακοινώσουμε πώς θα μεταβληθεί η συγκοινωνιακή υπηρεσία στο οδικό δίκτυο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε ότι ο στόχος είναι να μειωθεί η λαθρεπιβίβαση στα ευρωπαϊκά επίπεδα. Θέλω να μου δώσετε ενδεικτικά μια τάξη μεγέθους. Δηλαδή πόσο πρέπει σε ποσοστό να πέσει η λαθρεπιβίβαση; Και πώς επίσης πρέπει να αυξηθούν οι πωλήσεις για να πετύχουμε το ζητούμενο που είναι η αποφυγή της αύξησης των εισιτηρίων;

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Σε κλειστά συστήματα η γενική δοξασία είναι ότι η λαθρεπιβίβαση είναι στο μηδέν. Στην πραγματικότητα η λαθρεπιβίβαση δεν είναι ποτέ μηδέν, ακόμη και στα κλειστά συστήματα. Δηλαδή να σας δώσω ένα παράδειγμα, εάν πάτε σε μετρό τύπου Λονδίνου και Παρισιού, εκεί που υπάρχουν μόνο μπάρες θα δείτε και κανένα πιτσιρικά να πηδάει.

Αντίθετα εκεί μπορείτε να δείτε και συστήματα που συμπεριλαμβάνουν μπάρες και υψηλότερες πόρτες. Το λογικό για τα συστήματα σταθερής τροχιάς είναι να είναι κάτω από 5%. Αυτό είναι γενική παραδοχή.

Σας είχα πει ότι κατά την άποψή μου η λαθρεπιβίβαση σήμερα στο σύνολο του συστήματος αναμφίβολα κινείται γύρω στο 15-20% το ελάχιστο. Κατά την άποψή μου, δεν ισχύουν ορισμένες δοξασίες που λένε ότι η λαθρεπιβίβαση είναι 60-70% και ο τρόπος να το ελέγξετε αυτό είναι να κοιτάξετε τη μεταβολή που υπάρχει στα έσοδα του ΟΑΣΑ πριν και μετά την κρίση.

Δεν έχουμε μια μείωση των εσόδων του ΟΑΣΑ από το 2008 στο 2012, που είναι της τάξης του 50%. Έχουμε μια μείωση που είναι αναλογική με την κρίση, αν οι δοξασίες του στυλ ότι οι μισοί μπαίνουν χωρίς να πληρώνουν ήταν αλήθεια, αυτό θα είχε αποτυπωθεί στα έσοδα τα οποία θα είχαν γνωρίσει μια πτώση πολύ μεγαλύτερη από το 10-12% που είχαμε κάθε χρόνο.

Θέλω να πω ότι δεν περάσαμε σε ένα ποσοστό εξωφρενικό, που μερικές φορές ακούμε. Τώρα για το δεύτερο σκέλος, θέλουμε το ποσοστό λαθρεπιβίβασης στα μέσα σταθερής τροχιάς να είναι κάτω από το 5% και σε σχέση με το στόχο που μου θέτετε, εγώ πιστεύω ότι μεσοσταθμικά εάν σε διάρκεια 12 – 18 μηνών γνωρίσουμε μια μέση αύξηση εισπράξεων της τάξης του 10%, που αντιστοιχεί σε τι; Το σύνολο των εσόδων του Ομίλου νομίζω ότι είναι γύρω στο 250, κάπου εκεί κυμαίνεται.

Αν επιτύχουμε σε βάθος ενός – ενάμιση χρόνου μια μέση αύξηση εσόδων της τάξης του 10%, δηλαδή γύρω στα 20 - 25 εκατομμύρια, εγώ πιστεύω ότι μαζί με τα άλλα μέτρα που έχει πάρει το υπουργείο, σε άλλους τομείς η ΣΤΑΣΥ, θα είναι αρκετά ικανοποιητική ώστε να σταματήσουμε τη συζήτηση περί αυξήσεων εισιτηρίων. Αλλά αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει ότι τα μέτρα που ανακοινώνουμε θα πρέπει να υλοποιηθούν, θα πρέπει να τα παρακολουθήσουμε και θα πρέπει να υλοποιηθούν όσο γίνεται πιο γρήγορα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ερώτηση εκτός μικροφώνου.

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Μεσοσταθμικά. Τα λεωφορεία – τρόλεϊ, αυτό που συνήθως είναι το διπλάσιο που θεωρείται ως παραδεκτό, ανάλογα με τις…. Εντάξει, μπορεί στο Γκέτεμποργκ να είναι στο 7 και στη Νάπολη να είναι στο 12, αλλά σας είπα ότι εγώ εκτιμ'Ω σήμερα ότι είναι 15 – 20% στο σύνολο των μέσων και προφανώς μπορεί αυτό να είναι ….

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μιλήσατε για 5% της διακίνησης….

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, σαν στόχο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για την ΟΣΥ;

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό που είπα. Το διπλάσιο χοντρικά. Δηλαδή να πέσουμε κάτω από το 10%. Αυτή είναι η διεθνής πρακτική.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Οικονόμου θέλω μια διευκρίνιση. Θα βγω λίγο εκτός θέματος. Τον προηγούμενο μήνα πολλοί συνδικαλιστές βρήκαν περισσότερα χρήματα στους λογαριασμούς τους και ορισμένοι μάλιστα εξ αυτών κατήγγειλαν ότι αυτό έγινε μετά από συνεννόηση των επικεφαλείς των σωματείων με εσάς. Αν δεν κάνω λάθος, μετά κάνατε λόγο για λάθος. Απλώς αναρωτιέμαι πώς μπορεί τέτοια εποχή να γίνεται ένα τέτοιου είδους λάθος; Θέλω να μου το εξηγήσετε αν έχετε την καλοσύνη.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το έχουμε εξηγήσει. Αφορούσε 19 άτομα εξαιτίας των αλλαγών που έχουν προκύψει με το νέο τρόπο πληρωμής σε σχέση με τον τρόπο που πληρώνονταν οι υπάλληλοι των εταιρειών και εξακολουθεί να παραμένει αρκετά πολύπλοκος και φαντάζομαι ότι μέσα στη χρονιά των ξεκαθαρίσεων, εννοώ με τις συνεχόμενες προκαταβολές κλπ., το λάθος αφορά το γεγονός ότι μέρος των συνδικαλιστών που δεν έχει πλέον τα προνόμια τα οικονομικά που απέρρεαν από τις συμβάσεις τους, πήγε κανονικά σε βαρδιολόγηση. Σε κανονικό πρόγραμμα βαρδιολόγησης.

Το λάθος που έγινε είναι ότι μπήκαν και οδηγοί συνδικαλιστές στην βαρδιολόγηση των τεχνητών. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να τους προστεθούν κάποιες νυχτερινές ώρες εργασίας που είναι παράλογο να έχουν οδηγοί, ενώ οι τεχνίτες δουλεύουν και νυχτερινές ώρες εργασίας. Δικαιολογείται στη βάρδιά τους και στο πρόγραμμά τους. Απλώς το λάθος που έγινε είναι ότι δεν μπήκαν σε πρόγραμμα οδηγού, οι οδηγοί συνδικαλιστές, μπήκαν εξαιτίας του λάθους αυτού σε βάρδια τεχνίτη και με αυτό τον τρόπο έγινε το λάθος.

Προπληρώνονταν με τελείως διαφορετικό τρόπο το επόμενο διάστημα από τις συλλογικές τους συμβάσεις απέρρεαν συγκεκριμένα προνόμια τα οποία πλέον έχουν καταργηθεί δεδομένου ότι δεν ισχύουν. Πριν το Γενάρη του 2013.

Δεν υπήρχε δηλαδή ούτε συναλλαγή, ούτε καμία αίτηση και από την πλευρά των συνδικαλιστών, να είμαι κι εγώ καθαρός. Δεν το ζήτησε κανένας από την δική τους την πλευρά για καμία τέτοια μεταχείριση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κατ’ αρχήν θα διευρυνθούν και τα σημεία πώλησης εισιτηρίων; Είπαμε την ιστορία με τα κουπόνια. Στα σούπερ μάρκετ που θα ανταλλάσσεις τα χρησιμοποιημένα, θα μπορείς να αγοράσεις κιόλας εισιτήρια;

Και κάτι ακόμη. Θα μπλέξετε πάλι τους οδηγούς με λεφτά, ενώ ήδη έχει κρούσματα επιθέσεων σε πολλές περιοχές. Θα κρατάνε πάνω τους λεφτά, θα κρατάνε και εισιτήρια τα οποία πολλές φορές κι αυτά γίνονται αντικείμενο κλοπής. Υπάρχει κάποιο μέτρο που θα λάβετε σε κάποιες περιοχές, όπως το Μενίδι, η Ζωφριά, ο Ασπρόπυργος;

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Στο δεύτερο νομίζω ότι αναφέρθηκε ήδη ο κ. Οικονόμου. Υπάρχει μια άλλη σκέψη η οποία είναι σε επεξεργασία και μάλλον θα υλοποιηθεί και νομοθετικά. Σκεφτόμαστε να δώσουμε το δικαίωμα, αλλά αυτό θέλει μια συνεργασία μεταξύ διαφορετικών υπουργείων, να δώσουμε το δικαίωμα στη δημοτική αστυνομία την αρμοδιότητα να μπορούν να συνδράμουν στον έλεγχο και στην καλή εκτέλεση της υπηρεσίας, ανεξαρτήτως περιοχής.

Όπου έχουν επαρκές προσωπικό και προφανώς μια τέτοια εξέλιξη σημαίνει ότι το σχετικό προσωπικό θα έρθει και σε μια συνεννόηση, ώστε να ανταποκρίνεται στα στάνταρτ συμπεριφοράς που απαιτούμε και από τους ελεγκτές.

Προφανώς όλοι οι δήμοι δεν βρίσκονται στην ίδια κατάσταση και άλλοι δήμοι έχουν και άλλοι δήμοι δεν έχουν. Αλλά νομίζω ότι είναι μια θετική εξέλιξη να πεις ότι υπάρχει μια αδυναμία αστυνόμευσης η οποία θα πρέπει να έχει το δικαίωμα να επέμβει και σε χώρους που παρουσιάζονται τέτοια φαινόμενα.

Το πρώτο σκέλος της ερώτησής σας. Είναι δυο διαφορετικά πράγματα. Υπάρχει το θέμα της διεύρυνσης του δικτύου πώλησης στο σύνολό του και μετά είναι το θέμα της ανταλλαξιμότητας. Σε σχέση με το θέμα της διεύρυνσης, είναι προφανές ότι τα μέτρα που πάρθηκαν για τα εκδοτήρια έχουν στόχο τη διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας κλπ. Υπάρχει μια συζήτηση που γίνεται αυτή τη στιγμή, μάλλον υπάρχει μια όχληση των προμηθευτών του ΟΑΣΑ όπου γίνεται μια συζήτηση αν το ποσοστό, δηλαδή αυτοί που μεταπωλούν εισιτήρια περίπτερα κλπ. Αν το ποσοστό του 4%, τόσο νομίζω ότι είναι, είναι ικανοποιητικό γι’ αυτούς ώστε να διευρυνθεί το δίκτυο πώλησης.

Εδώ έχω διαφορετικές εισηγήσεις. Δηλαδή υπάρχουν φορείς που μου λένε ότι εάν αυξηθεί από το 4% στο 6% η προμήθεια που παίρνουν θα προαγόραζαν μεγαλύτερους αριθμούς εισιτηρίων και από την άλλη δεν είμαστε σίγουροι ότι αυτό το πράγμα ανταποκρίνεται σε μια πραγματική ζήτηση του τελικού. Δηλαδή θέλουμε λίγο να το ψάξουμε. Να δούμε κατά πόσο η διεύρυνση….

Α. ΔΕΛΟΥΚΑΣ: Συμπληρωματικά μπορώ να πω ότι τα σούπερ μάρκετ έχουν μια εμπορική πολιτική όπου αποζημιώνουν εκ των υστέρων και με καθυστέρηση τους προμηθευτές τους. Στην δική μας περίπτωση επειδή δίνουμε αξιόγραφα, εισιτήρια δηλαδή, δεν είναι διατεθειμένοι να τα προπληρώσουν όπως ζητάμε εμείς, γιατί δεν μπορούμε να τα δώσουμε και να τα πάρουμε, ούτε εγγυητικές επιστολές μπορούν να δώσουν.

Επομένως έχουμε ένα πραγματικό πρόβλημα εκεί πέρα. Επιθυμούμε βεβαίως να διευρύνουμε το δίκτυο, αλλά το εξετάζουμε νομικά για να βρούμε την προσφορότερη μέθοδο και να βρούμε επίσης επιχειρήσεις οι οποίες είναι διατεθειμένες να συνεργαστούν, γιατί είναι ταγκό που χρειάζεται δύο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η συνδρομή της δημοτικής αστυνομίας ανά περιοχή, υπάρχει κάποια σκέψη και για άλλα μέτρα ενδεχομένως; Κάποια αναδρομολόγηση λεωφορείων;

Ν. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπαμε ότι έχουμε ανοίξει αυτή τη συζήτηση με το Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως και στις αμέσως επόμενες εβδομάδες έχουμε μια συνεννόηση μαζί τους, όπως έγινε και με το θέμα, δεν θέλω να ανοίξουμε τη συζήτηση, αλλά ξέρετε πολύ καλά ότι πριν γίνει η ανακοίνωση για τους Ειδικούς Φρουρούς στη ΤΡΑΙΝΟΣΕ, υπήρξε μια προηγούμενη συζήτηση. Θα κάνουμε μαζί μια συζήτηση και θα πούμε συγκεκριμένα με την έγκρισή τους και με βάση το προσωπικό που έχουν, πώς θα χειριστούμε αυτό το θέμα.