Τετάρτη 5 Ιουνίου 2013

Απόφαση – σοκ: Σε ιδιώτες (και) η συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου!

Προς όφελος των ιδιωτών συνεχίζεται ο τεμαχισμός του ΟΣΕ! Το τελευταίο προπύργιο πέφτει, καθώς ο ΟΣΕ εξετάζει να εκχωρήσει σε τρίτους την συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Του Φώτη Φωτεινού
Έτσι, μετά την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της πρώην τεχνικής βάσης του ΟΣΕ, η κυβέρνηση προχωρά στην ανάθεση της συντήρησης του δικτύου σε ιδιώτες, επισημαίνοντας ότι δεν θα θιγεί το προσωπικό του ΟΣΕ.
 
Ποιοι τρίβουν τα χέρια τους; Μα φυσικά, οι χρόνιοι προμηθευτές συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του οργανισμού, όπως η γερμανική Siemens, η γαλλική Alstom και η καναδέζικη Bombardier, αλλά και οι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι (Ελλάκτωρ, ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ και J&P Άβαξ).
Η κυβέρνηση προσφέρει, απλόχερα στους ιδιώτες, σχεδόν το σύνολο των σιδηροδρομικών υπηρεσιών και υποδομών, αφού ιδιωτικοποιεί την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (εταιρεία εκμετάλλευσης των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών) και την “Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Υλικού” (θα λάβει “προίκα” την συντήρηση των βαγονιών του ΟΣΕ που περνάνε στο δημόσιο) και παράλληλα, εκχωρεί σε τρίτους την συντήρηση του δικτύου, υποδηλώνοντας ότι ο οργανισμός θα περιοριστεί σε εποπτικό ρόλο.
Με άλλα λόγια, η κυβέρνηση ακολουθεί (με κάποιες διαφοροποιήσεις) το βρετανικό μοντέλοστην παραχώρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο είχε αμφίβολα αποτελέσματα.
Από το βήμα της διημερίδας «Έργα Μεταφορικών Υποδομών ως Μοχλός Ανάκαμψης», που διοργάνωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο, ο διευθύνοντας σύμβουλος του ΟΣΕ Παναγιώτης Θεοφανόπουλος (φωτο) εκτίμησε ότι, εν όψει και τις ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της πιθανής έλευσης και άλλων χρηστών, προκύπτει ανάγκη για σχολαστικό προγραμματισμό, ώστε η υποδομή να διατηρείται σε άριστη κατάσταση.
Ο κ. Θεοφανόπουλος υποστήριξε ότι το θέμα της συντήρησης του δικτύου μπορεί να αντιμετωπιστεί «μέσα από μια ενιαία σύμβαση συντήρησης, που θα περιλαμβάνει πολυετή συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής και των συστημάτων που είναι εγκατεστημένα σε αυτή και θα έχει εξασφαλισμένη χρηματορροή».
Το εγχείρημα της εκχώρησης της συντήρησης του δικτύου σε ιδιώτες θα ξεκινήσει, όπως εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, κατ’ αρχήν από την συντήρηση αυτοτελών τμημάτων του δικτύου, όπως το δίκτυο του Προαστιακού της Αθήνας.
Σύμφωνα με τον κ. Θεοφανόπουλο το ζήτημα της συντήρησης θα αντιμετωπιστεί:
-με ενιαίες εργολαβίες, που περιλαμβάνουν συντήρηση γραμμής και συστημάτων,
-με συντήρηση στο πλαίσιο συμβάσεων (εν εξελίξει ή μελλοντικών της ΕΡΓΟΣΕ),
-με μικρές εργολαβίες του ΟΣΕ και τη συνδρομή δικών του συνεργείων κα προμήθεια των απαιτούμενων ανταλλακτικών από τον ΟΣΕ.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ επισήμανε ότι μελετώνται δύο μοντέλα: είτε η συντήρηση να γίνεται με σύμπραξη ΟΣΕ και ιδιωτών (ΣΔΙΤ), είτε να εκχωρηθεί εξ’ ολοκλήρου σε ιδιώτες. 
Tελικές αποφάσεις θα παρθούν εφέτος, οπότε το 2014-15 να τεθεί σε εφαρμογή το εν λόγω σχέδιο. 
Το κόστος συντήρησης του δικτύου, με τα σημερινά δεδομένα, υπολογίζεται σε περίπου 20 εκατ. ευρώ, ενώ τα έσοδα του ΟΣΕ από τα τέλη χρήσης υποδομής για το 2013 υπολογίζονται σε 25 εκατομμύρια, με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να καταβάλλει περίπου 19 εκατ. ευρώ.
Όπως εξήγησε σε δημοσιογράφους ο κ. Θεοφανόπουλος, στόχος είναι ο ΟΣΕ να έχει 2 πηγές εσόδων και 2 εξόδων: έσοδα από την κρατική επιχορήγηση και τα τέλη χρήσης και έξοδα από τη μισθοδοσία + πάγια και την σύμβαση για τη συντήρηση.