Πέμπτη 2 Μαΐου 2013

Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης


ΤΟΤΕ ΣΕ ΤΡΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΟΝΟ . ΣΗΜΕΡΑ ΕΝΑ ΤΙΠΟΤΑ


Του Χάρη Καρολίδη


Η σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης με την Κωνσταντινούπολη, μέσω Αλεξανδρούπολης και Αδριανούπολης, δεν θα είχε πραγματοποιηθεί ποτέ, αν δεν εξυπηρετούσε άμεσα τα συμφέροντα του τουρκικού στρατού. Η ύπαρξη εναλλακτικού και καθιερωμένου δρομολογίου ναυσιπλοΐας, μέσω Καβάλας, καθιστούσε περιττή μια παραθαλάσσια σιδηροδρομική γραμμή. Εξάλλου τα κατασκευαστικά προβλήματα δεν ήταν αμελητέα, αφού η νέα γραμμή θα 'πρεπε να διασχίσει τα έλη της πεδιάδας των Σερρών.
Το ασύμφορο της κατασκευής φάνηκε και από τη συμφωνία ανάθεσης έργου, που τελικά υπογράφηκε το 1892 μεταξύ της τουρκικής κυβέρνησης και ομίλου γαλλικών συμφερόντων: προέβλεπε ετήσια εγγυημένη χιλιομετρική αποζημίωση 15.500 χιλιάδων φράγκων για 99 χρόνια, ποσό υπερτριπλάσιο των πραγματικών εσόδων της γραμμής. Για προφανείς λόγους στρατηγικής η γραμμή ακολούθησε το από θαλάσσης απρόσβλητο δρομολόγιο: Δοϊράνη, Σέρρες, Δράμα, Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη.
Η κατασκευή της αποδείχτηκε η γρηγορότερη της Μακεδονίας, αφού το έργο, που είχε ξεκινήσει στις 22 Ιουνίου 1893, ολοκληρώθηκε την 1η Απριλίου 1896.
Υ.Γ. Ακόμη να γίνει το ποιο απλό η σύνδεση Καβάλας-Θεσσαλονίκης η σιδηροδρομική νότια χάραξη από Ασπροβάλτα
ΥΠΟΜΟΝΗ μόλις έχουμε κλείσει 100 χρόνια Ελληνικής Μακεδονίας . Οτι πει η κυβέρνηση Κολωνακίου .