Δευτέρα 13 Μαΐου 2013

Ανελέητο κυνήγι των λαθρεπιβατών. Διπλασιάζονται οι "Ράμπο" στον ΟΑΣΑ


Σαφάρι κατά των λαθρεπιβατών από το υπουργείο Μεταφορών. Διπλασιάζεται το σώμα των μόνιμων ελεγκτών στις «Σταθερές» (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός) και «Οδικές Συγκοινωνίες» (λεωφορεία, τρόλεϊ), σε μια προσπάθεια πάταξης του φαινομένου.

Του Φώτη Φωτεινού, αναδημοσίευση από την «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» Έτσι, οι «Ράμπο» κατά των λαθρεπιβατών σε μετρό, ηλεκτρικό και τραμ θα φτάσουν τα 85 άτομα, έναντι 58 σήμερα και σε λεωφορεία και τρόλεϊ τα 30 άτομα, έναντι 16 σήμερα.

Πάταξη του φαινομένου αναμένεται με την τοποθέτηση μπαρών, έπειτα από την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το «Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου». Στην καλύτερη περίπτωση, μπάρες σε μετρό και ηλεκτρικό θα τοποθετηθούν σε 1,5 έτος, ενώ ελεύθερη θα είναι η πρόσβαση στις αποβάθρες του τραμ (o έλεγχος θα γίνεται εντός των συρμών).

Η σημερινή κατάσταση

Η απώλεια εισπράξεων για το σύνολο των εταιρειών του ομίλου ΟΑΣΑ και του Προαστιακού (αστικό κομμάτι) εκτιμάται από 25 έως 37,5 εκατ. ευρώ ετησίως. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 10-15% των επιβατών στα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός) δεν πληρώνει εισιτήριο, έναντι 15-20% σε λεωφορεία και τρόλεϊ.

Με βάση στοιχεία του ΟΑΣΘ, η εισιτηριοδιαφυγή εκτιμάται στο 15-20% και η σχετική απώλεια εισπράξεων γύρω στα 15- 20 εκατ. ευρώ ετησίως.

Στόχος είναι, όπως έχει ανακοινωθεί από τον υπουργό Μεταφορών Κωστή Χατζηδάκη, ο περιορισμός της εισιτηριοδιαφυγής κατά 50%. Ήδη, τα πρώτα μηνύματα είναι ενθαρρυντικά, καθώς ολοένα και αυξάνεται ο έλεγχος των λαθρεπιβιβατών, σε συνδυασμό με την εμπέδωση στην κοινή γνώμη της άποψης ότι «η μη επικύρωση εισιτηρίου έχει αρνητικές συνέπειες στη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών».

Ήδη, στις «Σταθερές Συγκοινωνίες» οι ελεγκτές προμηθεύτηκαν νέα στολή. Σήμερα, στην «ΣΤΑΣΥ» το σώμα ελεγκτών απαριθμεί 58 άτομα, εκ των οποίων σε καθημερινή βάρδια κάνουν ελέγχους περί τα 40. Αριθμός ελάχιστος, αν αναλογιστεί κανείς τους εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες που διακινούνται καθημερινά με το μετρό, τον ηλεκτρικό και το τραμ.

«Δεν είναι και το καλύτερο να κάνεις ελέγχους, με τόση ανεργία και οικονομική στενότητα δίπλα σου. Πολλές φορές λένε στους ελεγκτές ότι λειτουργούν σαν την τρόικα», εξηγούν επιχειρησιακά στελέχη της «ΣΤΑΣΥ».

Τσουχτερά πρόστιμα

Καταγγελίες έχουν υπάρξει ότι στοχοποιούνται οι αλλοδαποί, οι νέοι και οι τουρίστες. Ο ισχυρισμός αυτός απορρίπτεται από στελέχη της «ΣΤΑΣΥ», οι οποίοι σημειώνουν ότι δεν γίνονται διακρίσεις.

Οι έλεγχοι γίνονται σε τρεις βάρδιες, αλλά κυρίως το πρωί. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι είναι υπαρκτό το φαινόμενο των πλαστών εισιτηρίων, αλλά και των παραποιημένων. Αρκετοί επιβάτες χρησιμοποιούν ξυραφάκι κι αλλοιώνουν την επικύρωση του εισιτηρίου, προσπαθώντας να την εξαφανίσουν, χρησιμοποιώντας ξανά το ίδιο εισιτήριο.

Στα λεωφορεία και το τρόλεϊ, οι έλεγχοι δεν γίνονται μόνο από το μόνιμο αντίστοιχο τμήμα, αλλά και εθελοντές οδηγούς. Έτσι, πέρα από τους 16 μόνιμους ελεγκτές, στην πάταξη της λαθρεπιβίβασης συμβάλλουν 250 – 300 οδηγοί σε ημερήσια βάση. Οι οδηγοί παίρνουν bonus το 50% των προστίμων που πληρώθηκαν, ήτοι 100 έως και 300 ευρώ μηνιαίως σε όσους το «κυνηγάνε». Μηνιαίως τα πρόστιμα που κόβονται σε λεωφορεία και τρόλεϊ ανέρχονται μεταξύ 6.000 – 8.000.

Η μη επικύρωση εισιτηρίου ισοδυναμεί με τσουχτερά πρόστιμα. Το ενιαίου εισιτήριο των 1,4 ευρώ φτάνει τα 84 ευρώ και το εισιτήριο των 1,2 ευρώ τα 72 ευρώ. Όποιος πληρώσει το πρόστιμο εντός 10 ημερολογιακών ημερών, γλιτώνει το 50% της αξίας του.

Πάντως, όπως παραδέχονται στελέχη των αστικών συγκοινωνιών, όσο παρατείνεται η ύφεση και η ανεργία, η λαθρεπιβίβαση και η ανταλλαγή εισιτηρίων θα παραμένουν υπαρκτά φαινόμενα.