Κυριακή 7 Απριλίου 2013

Χίλιες έξυπνες στάσεις στον ΟΑΣΑ


Της Αλεξανδρας Κασσιμη
Στην τελική ευθεία –εκτός απροόπτου ενστάσεων– εισέρχεται ύστερα από καθυστερήσεις πολλών ετών ο διαγωνισμός του ΟΑΣΑ για την τηλεματική σε λεωφορεία και τρόλεϊ. Πριν από λίγες ημέρες κατατέθηκαν οι τελικές δεσμευτικές προσφορές από δύο εταιρείες και σε περίπτωση που δεν υποβληθούν ενστάσεις μεταξύ των εταιρειών, αναμένεται εντός του τρέχοντος μηνός να οριστεί ανάδοχος. Η τεχνική αξιολόγηση των προσφορών των ενδιαφερομένων Intrasoft International - Intrakat και ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή - UNI Systems θα ξεκινήσει άμεσα ώστε να προχωρήσει η διαγωνιστική διαδικασία το ταχύτερο, με δεδομένες τις ήδη σημαντικές καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί.
Το έργο αφορά στην εγκατάσταση ενός δικτύου 1.000 «έξυπνων» στάσεων σε όλη την περιοχή εξυπηρέτησης του ΟΑΣΑ, οι οποίες θα συνδέονται με 2.500 λεωφορεία και τρόλεϊ. Οι επιβάτες θα πληροφορούνται για τον χρόνο διέλευσης των οχημάτων από τις οθόνες που θα είναι τοποθετημένες στις στάσεις και από το κινητό τους ή τον ηλεκτρονικό υπολογιστή τους, ενώ θα γνωρίζουν τυχόν καθυστερήσεις ή τροποποιήσεις δρομολογίων σε πραγματικό χρόνο. Το σύστημα τηλεματικής θα παρέχει τη δυνατότητα ενημέρωσης των επιβατών εντός του οχήματος για την επόμενη στάση ή άλλες ανακοινώσεις, ενώ θα πληροφορεί για την επιβατική κίνηση ανά γραμμή, στάση και δρομολόγιο μέσω της αυτόματης καταμέτρησης επιβατών.
Προβλέπεται, επίσης, η δημιουργία κέντρου ελέγχου απ’ όπου θα παρακολουθείται σε πραγματικό χρόνο η λειτουργική κατάσταση του συστήματος συγκοινωνιών και θα γίνονται οι αναγκαίες παρεμβάσεις για καλύτερο συντονισμό και βελτιστοποίηση του συγκοινωνιακού έργου.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, τα δύο βασικά οφέλη που θα προκύψουν από τη λειτουργία του κέντρου ελέγχου είναι η μείωση του απαιτούμενου αριθμού οχημάτων και η αύξηση της επιβατικής κίνησης, καθώς θα υπάρχει σημαντική ευελιξία στη διαχείριση του στόλου, ανάλογα με τις ανάγκες και τις συγκοινωνιακές συνθήκες.
Στο πλαίσιο του έργου, ο ανάδοχος θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή, συντήρηση και τεχνική διαχείριση του έργου για 12 χρόνια, ενώ θα αποπληρώνεται βάσει μηχανισμού πληρωμών κατά την περίοδο λειτουργίας του, μέσω αξιολόγησης της ποιότητας των προσφερομένων υπηρεσιών.
Το έργο της τηλεματικής χρηματοδοτείται με τη μέθοδο ΣΔΙΤ και γίνεται ως εξής:
- 40% του κόστους της αρχικής επένδυσης του έργου θα καταβληθεί ως επιχορήγηση μέσω κοινοτικών πόρων.
- 60% ιδιωτική χρηματοδότηση μέσω ιδίων και δανειακών κεφαλαίων.
Τις δαπάνες συντήρησης, τεχνικής υποστήριξης, αναβάθμισης και λειτουργίας του συστήματος θα αναλάβει εξ ολοκλήρου ο ιδιωτικός φορέας σύμπραξης. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 52 εκατ. ευρώ.
Στο μεταξύ, το προσεχές διάστημα αναμένεται η έναρξη της διαδικασίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον –επίσης καθυστερημένο– διαγωνισμό για το ηλεκτρονικό εισιτήριο (έξυπνο εισιτήριο), που κρίνεται απαραίτητο για την καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής και τον εκσυγχρονισμό του συστήματος αστικών συγκοινωνιών.