Η οικονομική κρίση επέφερε πλήγμα και στη μετακίνηση επιβατών με το τρένο κατά τη διάρκεια του Ιανουαρίου.
Περιορισμένη κάμψη 4% στην επιβατική κίνηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρατηρήθηκε τον Ιανουάριο, γεγονός που αποδίδεται στη συνολική μείωση των μετακινήσεων. Ο σημαντικός αριθμός μετακινουμένων που κέρδισε την περασμένη χρονιά το τρένο φαίνεται ότι διατηρείται παρά τη μικρή μείωση, με τον ημερήσιο αριθμό επιβατών να παραμένει στα επίπεδα των 5.000 επιβατών περίπου. Η μικρή κάμψη ωστόσο έχει θορυβήσει την εταιρεία, η οποία αναζητεί τρόπους αναβάθμισης της ποιότητας της παρεχόμενης υπηρεσίας. «Μεγάλο μέρος των επιβατών μας είναι πλέον άνεργοι, με αποτέλεσμα να περιορίζεται η κινητικότητά τους και η οικονομική δυνατότητα που διαθέτουν να ταξιδέψουν», δηλώνουν στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ετσι, υπάρχει η σκέψη από την πλευρά της εταιρείας ακόμη και για παροχή μειωμένων εισιτηρίων –σε όσες αμαξοστοιχίες παρατηρούνται κενές θέσεις– σε ανέργους, χωρίς η έκπτωση αυτή να επιδοτείται από κάποιο φορέα (π.χ. υπουργείο Εργασίας), αλλά αποκλειστικά με πρωτοβουλία της εταιρείας.
Η μεγαλύτερη μείωση στην κίνηση Ιανουαρίου 2013 παρατηρήθηκε στον άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη και σε μικρότερο βαθμό στον προαστιακό της Αθήνας. Ο άξονας Αθήνα - Θεσσαλονίκη εξυπηρετεί ημερησίως 5.000 επιβάτες, ο προαστιακός της Αθήνας 30.000 επιβάτες, ενώ εντυπωσιακή κίνηση εμφανίζει ο προαστιακός της Πάτρας, ο οποίος μετακινεί 7.000 επιβάτες κάθε ημέρα, κατά μέσο όρο.
Στο πλαίσιο της αναβάθμισης της παρεχόμενης υπηρεσίας η εταιρεία προγραμματίζει τη διασφάλιση ενός άνετου ταξιδιού σε επίπεδο υποδομών. Αμεσα αναμένεται να εντατικοποιηθούν οι καθαρισμοί τόσο μέσα στους συρμούς όσο και σε επίπεδο τροχαίου υλικού. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα δοθεί έμφαση στην εικόνα των συρμών, οι οποίοι συχνά πέφτουν θύματα βανδαλισμού με βαψίματα εξωτερικά και εσωτερικά. «Θα προσπαθήσουμε να καθαρίζουμε και να ξεβάφουμε τους συρμούς όσο συχνότερα γίνεται, ώστε να παράσχουμε μια πιο ευχάριστη αισθητικά εμπειρία ταξιδιού», εξηγούν στελέχη της εταιρείας.
Παράλληλα, πρόκειται να αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες κυλικείου, ενώ θα τοποθετηθούν σταδιακά στα κυλικεία και στη συνέχεια στα βαγόνια της Α΄ θέσης οθόνες με ψυχαγωγικό υλικό. Στα σχέδια της εταιρείας περιλαμβάνεται και η ενίσχυση των σταθμών στη Λάρισα, τη Θεσσαλονίκη και τον Βόλο με οθόνες στις οποίες θα αναρτάται πληροφοριακό υλικό, ενώ στους ίδιους σταθμούς προγραμματίζεται και η επέκταση της χρήσης δωρεάν Wi-Fi (σύνδεση με το Διαδίκτυο). Στόχος των κινήσεων αναβάθμισης είναι η προσέλκυση ενός νέου κοινού, όχι του παραδοσιακού, καθώς το τρένο θα πρέπει πλέον να γίνει εναλλακτικό μέσο μετακίνησης. «Θέλουμε να διοχετεύσουμε τη δυνατότητα ηλεκτρονικών κρατήσεων σε κάθε κανάλι πώλησης. Οπου πωλούνται αεροπορικά εισιτήρια, για παράδειγμα, να έχει ο πελάτης την εναλλακτική να διαλέξει ένα σιδηροδρομικό εισιτήριο», επισημαίνουν παράγοντες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η υπηρεσία Τραινοταξί αναμένεται να επεκταθεί εκτός από τη Θεσσαλονίκη και στη Λάρισα και την Κατερίνη, ενώ προγραμματίζεται άμεσα και η δημιουργία εφαρμογών για έξυπνα κινητά που θα παρέχουν πληροφορίες.