«Αν συνεχιστεί αυτή η ιστορία του παραλόγου με τις αρχαιότητες στη Βενιζέλου, θα προχωρήσουμε στην καταγγελία της σύμβασης», δηλώνει ο εκπρόσωπος της κατασκευάστριας κοινοπραξίας του Μετρό. Απολύθηκαν 385 άτομα στα σκάμματα της αρχαιολογίας
Κλίμα βαρύ και πένθιμο στα εργοτάξια του Μετρό Θεσσαλονίκης καθώς, παρά τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων στην αρχαιολογική έρευνα, δεν στάθηκε δυνατό να αποφευχθούν οι απολύσεις. Αριθμός απολυμένων από τα σκάμματα της αρχαιολογίας, σύνολο: 385 αρχαιολόγοι και εργατοτεχνικό προσωπικό.Από την άλλη πλευρά, ο εκπρόσωπος της κατασκευάστριας κοινοπραξίας Μιχάλης Σίμας πνέει τα μένεα κατά της Αττικό Μετρό Α.Ε. και του αρμόδιου υπουργείου , λέγοντας ανοικτά και πολύ ξεκάθαρα « δεν νοιάζεται κανείς για το έργο, δεν μπορεί ο εργολάβος να συνεχίσει να πληρώνει τη νύφη, πρέπει να ικανοποιηθούν αυτά που και το υπουργείο αναγνώρισε σαν εύλογες απαιτήσεις» και συμπληρώνει, «ίσως περιμένουν να δούνε τι θα γίνει με το θέμα της ΑΕΓΕΚ, σε λίγες ημέρες θα ξέρουμε και για αυτό, δηλαδή αν θα πουληθεί η εταιρεία, αλλά να γνωρίζουν όλοι ότι εάν δεν δοθεί πρόσθετη χρηματοδότηση, το έργο δεν πρόκειται να γίνει, δεν μπορεί να γίνει από κανένα. Η κοινοπραξία δέχθηκε την παράταση του χρόνου της σύμβασης, αλλά δεν πάει άλλο με την υποχρηματοδότηση και τις καθυστερήσεις. Ή θα αποφασίσει η Αττικό Μετρό να στηρίξει τον ανάδοχο για να προχωρήσει το έργο ή θα αφήσει να διαλυθεί η σύμβαση».
Ο εκπρόσωπος του αναδόχου ( ελληνο-ιταλική κοινοπραξία Α.Ι.Α.S.A.), δήλωσε αγανακτισμένος κι' είπε ότι το έργο δεν μπορεί να προχωρήσει από μόνο του αν δεν ληφθούν αποφάσεις: «Τόσοι μήνες πέρασαν που ανοικτά διαπιστώθηκε το πρόβλημα και δεν έχει γίνει τίποτε. Ούτε καν για τη μεταφορά του ΤΒΜ ( του μετροπόντικα, ώστε να αρχίσει να σκάβει από ανατολικά προς δυτικά) δεν αποφασίζουν. Είναι αδύνατο να προχωρήσει το έργο αν περιμένουν οι διαφορές να λυθούν στα δικαστήρια» και συμπληρώνει για τις αρχαιότητες της Βενιζέλου: «Αν συνεχιστεί αυτή η ιστορία του παραλόγου με τις αρχαιότητες που βρέθηκαν στη Βενιζέλου, ναι, θα προχωρήσουμε στην καταγγελία της σύμβασης. Προσπαθούμε να κατασκευάσουμε ένα έργο, με καθυστερήσεις 6 ετών, εξαιτίας των αρχαιολογικών, των απαλλοτριώσεων, της δυσκολίας στη συνεννόηση».
Η ανάδοχος κοινοπραξία, από την αναπροσαρμογή της προκαταβολής (από το 6% στο 10%), έχει πάρει περί τα 8,5 εκατ. ευρώ από τα 34 εκατ. που αντιστοιχούν στο +4%, αλλά διεκδικεί τουλάχιστον 100 εκατ. ευρώ επιπλέον για να καλυφθούν πρόσθετες επιβαρύνσεις στο κόστος που υποστηρίζει ότι προκύπτουν από σημαντικές αυξήσεις που οφείλονται αφ' ενός στις διαφοροποιημένες κατασκευαστικές απαιτήσεις και, αφ' ετέρου, στις καθυστερήσεις στο άνοιγμα των εργοταξίων.
«Περιμένουμε να προχωρήσουμε με το έργο, παλεύουμε με το Δήμο για να απελευθερώσει τους χώρους στη Νέα Ελβετία, για να λυθούν και οι τελευταίες εκκρεμότητες σε Παπάφειο και Πατρίκιο, όταν από την άλλη προκαταβολικά καταβάλαμε, όπως είχαμε υποχρέωση φυσικά, περί το 1,5 εκατ. ευρώ αποζημιώσεις για τις απολύσεις στα αρχαιολογικά σκάμματα. Έτσι, με τέτοια αντιμετώπιση, η κοινοπραξία δεν μπορεί να προχωρήσει», τόνισε ο Μ. Σίμας.
Αλλά με την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στη Βενιζέλου και η οποία απειλεί να ρίξει όλο το έργο πίσω, η Αττικό Μετρό, όπως πληροφορείται η Voria.gr, δεν έχει λόγο να εγκρίνει δαπάνη 16,5 εκατ. ευρώ για τη μεταφορά των ΤΒΜ.
Κρίσιμη η Βενιζέλου για την πορεία του έργου
Η Βενιζέλου και ο χειρισμός των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν, έχουν πλέον καταστεί απολύτως κρίσιμες για την πορεία όλου του έργου. Υπάρχει η γνωστή απόφαση του ΚΑΣ για μεταφορά των αρχαιοτήτων στο σύνολό τους, διαγωνισμός από την Αττικό Μετρό Α.Ε. έγινε, κατατέθηκαν τρεις προσφορές και αυτές έχουν σταλεί στο ΚΑΣ, το οποίο θα πρέπει να επιλέξει τον ανάδοχο. Αλλά το ΚΑΣ θα υλοποιήσει την απόφασή του, μετά τις αντιδράσεις που έχουν εκδηλωθεί σε τοπικό επίπεδο;
Από την άλλη πλευρά, οι εργαζόμενοι αγωνιούν να προχωρήσει το έργο για να ανοίξουν θέσεις εργασίας. Όπως είπε στη Voria.gr o πρόεδρος του Σωματείου Χάρης Κυπριανίδης, οι εργαζόμενοι θέλουν να πιστεύουν ότι η Αττικό Μετρό Α.Ε. θα τηρήσει την υπόσχεσή της, δηλαδή ότι όταν οι ανάγκες του έργου το ζητήσουν, θα προχωρήσει στην επαναπρόσληψη των εργαζομένων στις ανασκαφές.
«Για αύριο υπάρχει προγραμματισμένη στην Αθήνα, η μεγάλη συνάντηση, που κατά διαστήματα πραγματοποιείται από τις εταιρείες της κοινοπραξίας. Θα έρθουν και από την Ιταλία στελέχη. Περιμένουμε να ολοκληρωθεί η συνάντηση για να πληροφορηθούμε από το διευθυντή της κατασκευάστριας κοινοπραξίας για το άνοιγμα και νέων μετώπων».
Βέβαια, για τους απολυμένους που θα επαναπροσληφθούν, τα πράγματα θα είναι πολύ διαφορετικά αφού οι αμοιβές θα είναι προσαρμοσμένες στα όσα προβλέπει πλέον η νομοθεσία.
Υπενθυμίζεται ότι οι εργαζόμενοι, που από τις 28 Φεβρουαρίου συνεχίζουν με 24ωρες επαναλαμβανόμενες απεργίες, έχουν ολοκληρώσει ένα μεγάλο κύκλο ενημερωτικών επαφών με φορείς και τώρα το μόνο που μένει είναι να περιμένουν το άνοιγμα νέων εργοταξίων, αν βεβαίως το έργο δεν σκοντάψει στα εμπόδια που παραπάνω αναφέρθηκαν.