Τετάρτη 20 Μαρτίου 2013

Έσοδα από την εκμετάλλευση του δικτύου για τουριστικές διαδρομές αναζητά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ



Έσοδα από την εκμετάλλευση του δικτύου για τουριστικές διαδρομές αναζητά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία, με την ευκαιρία του τριημέρου της Αποκριάς, διοργάνωσε, για πρώτη φορά, τετραήμερη θεματική εκδρομή με τρένο στο δίκτυο της Πελοποννήσου.

Η ανταπόκριση του κοινού σε προηγούμενες θεματικές εκδρομές ήταν τέτοια που η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επέλεξε αυτήν τη φορά τον εμπλουτισμό της εκδρομής η οποία ξεκίνησε το πρωί από την Αθήνα αντί του Πύργου ή της Καλαμάτας.

Η εταιρεία ευελπιστεί ότι το εγχείρημα θα έχει επιτυχία και στα σχέδιά της είναι η καθιέρωση τέτοιων δράσεων, μέσω των οποίων θα αυξήσει τα έσοδά της, αλλά και θα αξιοποιήσει μεγάλο τμήμα του δικτύου της, που δεν χρησιμοποιείται μετά την περικοπή των δρομολογίων που ήταν ζημιογόνα.

Η διοργάνωση της θεματικής εκδρομής έγινε με τη συνεργασία μεγάλου τουριστικού γραφείου της Αθήνας.

Το σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοπο1ννήσου θεωρείται ιδανικό για την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού καθώς περιλαμβάνει στοιχεία που δεν απαντούν εύκολα σε σιδηροδρομικά δίκτυα άλλων χωρών ή ακόμη και της Ελλάδας όπως μετρική γραμμή, τοξωτές γέφυρες, διατηρητέους σταθμούς. Ενδεικτικό είναι ότι η εκδρομή έχει προσελκύσει ενδιαφέρον και από το εξωτερικό, όπου ο τουρισμός με τρένο είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένος.


Με τον σιδηροδρομικό γύρο της Πελοποννήσου οι επιβάτες θα γνωρίσουν μερικά από τα πιο σημαντικά αξιοθέατα της αρχαίας και της νεότερης Ελλάδας, όπως οι Μυκήνες, η αρχαία Ολυμπία και το Ναύπλιο, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το φυσικό περιβάλλον όλης της διαδρομής, που θεωρείται από τα ωραιότερα της χώρας.


Φιλόδοξα σχέδια για σιδηροδρομικό τουρισμό και στη Θεσσαλία

Δεν είναι όμως μόνο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ που εστιάζει στον θεματικό τουρισμό. Το καταργημένο σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ ορέγονται οι τοπικοί φορείς σε πολλές περιοχές της χώρας, που σχεδιάζουν την τουριστική αξιοποίηση γραμμών που είτε σταμάτησαν να λειτουργούν είτε έχουν περιπέσει στη σιδηροδρομική… αφάνεια για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Ένα τέτοιο σχέδιο εξετάζουν να υλοποιήσουν στον δήμο Ρήγα Φεραίου, στον νομό Μαγνησίας, όπου μελετούν την ενεργοποίηση της σύνδεσης του Βελεστίνου με τα Παλαιοφάρσαλα, με στόχο την προσέλκυση τουριστών, αφού το όλο εγχείρημα θα συνδυάζεται με πολιτιστικές δραστηριότητες.

Το θέμα εξετάστηκε σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στην περιοχή με τη συμμετοχή και εκπροσώπων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Η μετρική γραμμή Βελεστίνου - Παλαιοφαρσάλων μήκους περίπου 65 χλμ. είναι εκτός λειτουργίας από το 1998. Η εν λόγω γραμμή που στο παρελθόν συνέδεε την πόλη του Βόλου με τα Παλαιοφάρσαλα και τις περιοχές της δυτικής Θεσσαλίας έχει σταματήσει να λειτουργεί γιατί είχε κριθεί ασύμφορη πολύ πριν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποφασίσει να περικόψει το μεγαλύτερο τμήμα του δικτύου της.

Στόχος του Δήμου Ρήγα Φεραίου, ο οποίος συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, είναι η επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής να αξιοποιηθεί για την προσέλκυση επισκεπτών, τη διοργάνωση σχολικών εκδρομών και πλήθος άλλων δραστηριοτήτων που ήδη εφαρμόζονται σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία.


Δυσκολίες χρηματοδότησης

Στη σύσκεψη συζητήθηκαν οι τρόποι χρηματοδότησης του εγχειρήματος, αν δηλαδή μπορεί να ενταχθεί σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, αλλά και ποιοι σταθμοί μπορούν να χρησιμοποιηθούν.

Ο πολιτισμός και ο τουρισμός είναι δύο δράσεις που μπορούν να συνδυαστούν με το θεσσαλικό σιδηρόδρομο. Το σχέδιο κάνει λόγο για δυνατότητα διεξαγωγής εκδηλώσεων μέσα στα τρένα, ενώ και οι σταθμοί μπορούν να αποτελέσουν χώρους εκθεσιακών αντικειμένων με την ιστορία του τρένου. Παράλληλα εκτιμάται ότι είναι εφικτή και η ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού μέσω των χώρων εστίασης που θα λειτουργούν στους σταθμούς.

Αξίζει, τέλος, να αναφέρουμε πως δεν λείπουν και οι προτάσεις για ανακατασκευή της εν λόγω γραμμής ώστε να ανοίξει δρόμος για απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση του Βόλου με την Αθήνα. Όπως επισημαίνεται, μια τέτοια λύση θα είχε όφελος περίπου 40 λεπτά στην εκτέλεση του δρομολογίου Αθήνας - Βόλου και ακόμα θα άνοιγε τον δρόμο για επανασύνδεση της πόλης με την Καρδίτσα και τα Τρίκαλα. Οι υπέρμαχοι αυτής της πρότασης επισημαίνουν ότι επισκέπτες κρουαζιερόπλοιων που φτάνουν στην πόλη του Βόλου θα μπορούσαν να επισκέπτονται αυθημερόν τα Μετέωρα, αναπτύσσοντας τον θρησκευτικό τουρισμό στην περιοχή.

Πάντως, ένα τέτοιο σχέδιο έχει ιδιαίτερα υψηλό κόστος και είναι βέβαιο ότι, υπό τις παρούσες συνθήκες, δεν υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια.