Σάββατο 16 Μαρτίου 2013

Γραμμή 1 Μετρό Αθήνας: Μία από τις αρχαιότερες γραμμές Μετρό της Ευρώπης


Ο γνωστός ηλεκτρικός ή ΗΣΑΠ είναι πλέον η γραμμή 1 του Μετρό της Αθήνας

Η Γραμμή 1 του Μετρό της Αθήνας (μέχρι πρότινος ΗΣΑΠ) είναι μία από τις αρχαιότερες γραμμές Μετρό της Ευρώπης. Η λειτουργία της ξεκινά από το 1869. Συγκεκριμένα στις 27-02-1869 άνοιξε το τμήμα Πειραιάς – Θησείο χωρίς ενδιάμεσες στάσεις. Από τότε και μέχρι την δεκαετία του 1950 ο «ηλεκτρικός» δεν σταμάτησε να μεγαλώνει.

Το 1882 προστέθηκε ο Σταθμός Μοσχάτο, το 1887 ο Σταθμός Φάληρο, στις 17-05-1895 η επέκταση από Θησείο-Μοναστηράκι-Ομόνοια, το 1904 έγινε μετατροπή τρένου από ατμοκίνητο σε ηλεκτροκίνητο ενώ το 1928 εγκαινιάστηκε ο Σταθμός Πειραιάς (σημερινή θέση), στις 01-07-1928 προστέθηκε ο Σταθμός Καλλιθέα, στις 21-07-1930 ο υπόγειος Σταθμός Ομόνοια, στις 01-03-1948 επέκταση από Ομόνοια- Βικτώρια, στις 30-06-1949 επέκταση Βικτώρια– Αττική, στις 12-02-1956 επέκταση Αττική- Άνω Πατήσια με 3 Σταθμούς, στις 14-03-1956 επέκταση Άνω Πατήσια-Νέα Ιωνία με 2 Σταθμούς, στις 05-07-1956 Σταθμός Πευκάκια, στις 04-03-1957 επέκταση Νέα Ιωνία-Ηράκλειο. Η τελευταία σε μήκος επέκταση της ιστορικής πρώτης γραμμής Μετρό της Αθήνας ολοκληρώθηκε στις 10-08-1957 όταν με την επέκταση Ηράκλειο- Κηφισιά

Από τότε και μέχρι το 2004 προστέθηκαν άλλοι 6 σταθμοί διαμορφώνοντας την γραμμή όπως την ξέρουμε σήμερα. Στις 01-09-1957 Σταθμός Μαρούσι, στις 04-08-1961 Σταθμός Άγιος Ελευθέριος, στις 03-09-1982 Σταθμός Ειρήνη, στις 06-02-1989 Σταθμός Ταύρος, στις 27-03-1989 Σταθμός KAT και στις 06-08-2004 Σταθμός Νερατζιώτισσα.

Σήμερα έχει μήκος 25,6 χιλιόμετρα και διαθέτει 24 Σταθμούς όντας η μεγαλύτερη γραμμή του Αθηναϊκού Δικτύου Μετρό. Το παράδοξο στην γραμμή 1 του Μετρό της πόλης είναι πως έπρεπε να φτάσουμε στο 2009 για να αλλαχθούν οι παλιές γραμμές σχεδόν σε όλο το μήκος της γραμμής για να αυξηθεί η ταχύτητα και να μειωθεί ο θόρυβος των σιδηροτροχιών.

Μελλοντικά Σχέδια
Για μελλοντικά σχέδια και επεκτάσεις έχουν ακουστεί διάφορα τα τελευταία χρόνια χωρίς όμως να υπάρχει καμία σοβαρή εξέλιξη. Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση σε αναμονή του επόμενου ΕΣΠΑ θα παραμείνει η υπογειοποίηση της γραμμής από το σταθμό Φάληρο μέχρι τον τερματικό σταθμό Πειραιά ενώ θα κατασκευαστεί και ένας επιπλέον σταθμός που θα ονομάζεται ΚΑΜΙΝΙΑ. Το έργο χαρακτηρίζεται τεχνικά εύκολο και εφόσον γίνει η δημοπράτηση και ανάθεση της κατασκευή θα απαιτηθούν περίπου 2 χρόνια.

Η άλλη επέκταση που προβλέπεται με το νέο ρυθμιστικό σχέδιο είναι η επέκταση της γραμμής από την Κηφισιά μέχρι την Νέα Ερυθραία με 3 σταθμούς. Η πολυσυζητημένη επέκταση προς τον Άγιο Στέφανο έχει μάλλον μπει στα συρτάρια. Με την προώθηση της επέκτασης προς Νέα Ερυθραία θα έχουμε την πρώτη επέκταση της Γραμμής 1 από το 1957!


Μία ακόμα εξαγγελία που δεν έχει ποτέ εξελιχθεί σε κάτι παραπάνω έγινε το 2008 και αφορούσε την προσθήκη 2 σταθμών στην υπάρχουσα γραμμή. Ο πρώτος ονομάζεται ΙΛΙΣΟΣ και θα βρίσκεται μεταξύ των σταθμών Μοσχάτο και Καλλιθέα και η δεύτερος σταθμός ονομάζεται ΨΑΛΙΔΙ και θα κατασκευαστεί μεταξύ των σταθμών Ειρήνη και Ηράκλειο. Εδώ και χρόνια δεν υπάρχει καμία συνέχεια σε αυτό το project.