Τα έργα στην γραμμή ολοκληρώθηκαν μετά από σχεδόν 13 χρόνια που χρειάστηκαν για την κατασκευή της, ενώ επιλύθηκε και το θέμα που είχε δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα με την έλλειψη αδρανών υλικών (σκύρα).
Η νέα γραμμή, που αναμένεται να συνεισφέρει τα μέγιστα στην τόνωση των συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών στη χώρα μας θα εγκαινιαστεί σύντομα, πληροφορίες κάνουν λόγω για μεθαύριο Πέμπτη, προκειμένου να ξεκινήσει η λειτουργία της.
Πρόκειται για ένα έργο κρίσιμης σημασίας και για την πολυδιαφημιζόμενη συνεργασία ΤΡΑΙΝΟΣΕ – COSCO – HP, καθώς η έλλειψη σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού δεν επέτρεπε την πλήρη ανάπτυξη του σχεδιασμού.
Χθες το πρωί πραγματοποιήθηκε το πρώτο δοκιμαστικό δρομολόγιο στην γραμμή Θριάσιο – Ικόνιο με την χρήση Rail Bus, δηλαδή με κανονικό τρένο που θα χρησιμοποιείται και για την διαμετακόμιση των εμπορευμάτων, καθώς έως τώρα πραγματοποιούνταν δοκιμές με μικρούς συρμούς προκειμένου να διαπιστωθούν τυχόν προβλήματα στη γραμμή.
Από την στιγμή που διαπιστώνεται ότι η γραμμή μπορεί να χρησιμοποιηθεί χωρίς πρόβλημα «λύνονται» τα χέρια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία μπορεί απερίσπαστη να προχωρήσει στην υλοποίηση της συμφωνίας που έχει συνάψει με τις πολυεθνικές εταιρείες COSCO και HP για την μετακίνηση προς την κεντρική Ευρώπη εμπορευμάτων της τελευταίας, που φτάνουν στο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του κινεζικού γίγαντα στο λιμάνι του Πειραιά.
Η ΗΡ είναι μόνο η αρχή
Η επιτυχία της συγκεκριμένης συμφωνίας είναι κρίσιμη για όλους όσοι εμπλέκονται αλλά κυρίως για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Δεν είναι μόνο η μεγάλη αμερικάνικη πολυεθνική που επιθυμεί να διαμετακομίσει τα εμπορεύματά της μέσω της Ελλάδα.
Η κίνηση αυτή της Hewlett Packard έχει ανοίξει την «όρεξη» και σε άλλες μεγάλες εταιρείες που εξετάζουν το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσουν το λιμάνι του Πειραιά ως κόμβο για τη διακίνηση των προϊόντων τους στις ευρωπαϊκές αγορές, κυρίως της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Μεσογείου. Σχετικό ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει επίσης οι εταιρίες IKEA, Dell, LG, Samsung, Lenovo, Sony και Ηyundai.
Η άνοδος του κόστους των καυσίμων, που καθιστά εξαιρετικά ακριβούς τους παραδοσιακούς θαλάσσιους δρόμους μεταφοράς των εμπορευμάτων υποχρεώνει σε αναζήτηση εναλλακτικών, φθηνότερων, τρόπων μετακίνησης και σίγουρα το τρένο, όπου υπάρχει, αποτελεί την φθηνότερη επιλογή.
Επιπλέον δεν είναι αμελητέο ούτε το χρονικό όφελος που προκύπτει καθώς η μεταφορά με πλοία στα λιμάνια τα βόρειας Ευρώπης και από κει στους τελικούς τους προορισμούς είναι εξαιρετικά χρονοβόρα. Υπολογίζεται ότι ο χρόνος που απαιτείται για την διαμετακόμιση ενός φορτίου θα μειωθεί κατά μια περίπου εβδομάδα.
Αποκλειστικά για εμπορική χρήση
Η σιδηροδρομική γραμμή του Ικονίου, η οποία είναι αποκλειστικά για εμπορική χρήση, έχει μήκος 17 χλμ υπολογίζεται θα συμβάλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη των συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών δίνοντας διέξοδο προς τον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα για τα εμπορεύματα που φτάνουν στην χώρα μας και το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο έως τώρα δεν διέθετε σύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Επιπλέον αναμένεται να αναβαθμιστεί σημαντικά ολόκληρο το συγκρότημα του Θριασίου Πεδίου, όπου προβλέπεται ότι θα συγκεντρωθούν οι σιδηροδρομικές και εμπορευματικές δραστηριότητες ολόκληρης της Αττικής.
Στο πλαίσιο αυτό εκτιμάται ότι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να προχωρήσει και πάλι η δημοπράτηση του έργου για την κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου ιδιωτών στο Θριάσιο που παρά τις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί δεν έχει καταστεί εφικτό να προχωρήσει.
Η έλλειψη σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμανιών στη χώρα μας έχει ως αποτέλεσμα οι εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές κατέχουν εξαιρετικά χαμηλό μερίδιο στο σύνολο των μεταφερόμενων εμπορευμάτων. Κατά κύριο λόγο οι μεταφορές εμπορευμάτων πραγματοποιούνται οδικώς, με αποτέλεσμα υψηλότερο κόστος αλλά και οικονομική επιβάρυνση.