Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να υπάρξει στη χωροθέτηση των σταθμών, γιατί είναι βέβαιο, ότι ο κλάδος προς Σταυρούπολη θα συναντήσει τα δυτικά νεκροταφεία της Θεσσαλονίκης
Ενόσω η δημόσια συζήτηση για το Μετρό Θεσσαλονίκης παραμένει επικεντρωμένη στο σταθμό «Βενιζέλου» και στο τι τελικώς θα γίνει με τις βυζαντινές αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν στο εργοτάξιο, το έργο ετοιμάζεται να κάνει τα επόμενα βήματά του προς τα δυτικά του πολεοδομικού συγκροτήματος.
Μέχρι το τέλος Μαρτίου, όπως δήλωσε στη Voria.gr ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό ΑΕ Χρήστος Τσίτουρας, πρόκειται να δημοπρατηθούν οι μελέτες της πρώτης επέκτασης δυτικά, προς Σταυρούπολη και Ευκαρπία. Πρόκειται για την εκπόνηση της προμελέτης και της οριστικής μελέτης του έργου, καθώς έχουν εκπονηθεί και ολοκληρωθεί οι τοπογραφικές εργασίες, οι γεωτεχνικές έρευνες και η προκαταρκτική χάραξη του έργου από την Αττικό Μετρό.
Το Μετρό, σε αντίθεση με την υπό κατασκευή βασική γραμμή αλλά και με την πρώτη επέκταση ανατολικά προς την Καλαμαριά, θα προχωρήσει στα δυτικά με πιο σίγουρα βήματα, αφού αυτός ο κλάδος δεν θα γίνει με τη μέθοδο της μελετο-κατασκευής. Όταν εξασφαλισθούν τα κεφάλαια για την κατασκευή του έργου, αυτό θα είναι μελετητικά ώριμο, με ολοκληρωμένη την οριστική μελέτη, κάτι που σημαίνει ότι δεν θα συντρέχουν σοβαροί λόγοι για μεγάλες καθυστερήσεις και αιτήματα για αναπροσαρμογή του συμβατικού προϋπολογισμού.
Ωστόσο, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να υπάρξει στη χωροθέτηση των σταθμών, γιατί είναι βέβαιο, ότι ο κλάδος προς Σταυρούπολη θα συναντήσει τα δυτικά νεκροταφεία της Θεσσαλονίκης, ένα μέρος των οποίων έχει αποκαλυφθεί κατά τις εργασίες εκσκαφείς για την ανέγερση οικοδομών. Τα ευρήματα χρονολογούνται στη ρωμαϊκή εποχή, στην όψιμη ελληνιστική αλλά και στη βυζαντινή περίοδο.
Το κόστος των προς εκπόνηση μελετών εκτιμάται σε περίπου 6,3 εκατ. ευρώ και η χρηματοδότησή τους καλύπτεται με απόφαση του αναπλ. υπουργού Ανάπτυξης και Υποδομών Σταύρου Καλογιάννη από το έργο «Μελέτες νέων επεκτάσεων του Μετρό Θεσσαλονίκης», για τη χρηματοδότηση του αντίστοιχου προγράμματος μελετών από κονδύλια του ΠΔΕ.
Αυτή η πρώτη επέκταση δυτικά, που θα ξεκινάει από τη Διακλάδωση Δημοκρατίας και θα φτάνει μέχρι την Ευκαρπία, θα εξυπηρετεί μία πυκνοκατοικημένη περιοχή με περισσοτέρους των 60.000 κατοίκους, πολλές επιχειρήσεις, αλλά και δημόσια ιδρύματα και καταστήματα (ψυχιατρικό νοσοκομείο, εκπαιδευτήρια, σχολή ΟΑΕΔ κ.αλ., πρ. στρατόπεδο «Παύλου Μελά», δημοτικό πολιτιστικό κέντρο ).
Η επέκταση προς Σταυρούπολη και Ευκαρπία θα είναι μήκους 5 χλμ., θα ακολουθεί τη χάραξη της οδού Λαγκαδά και θα έχει πέντε σταθμούς: «Νεάπολη», «Παύλου Μελά», «Σταυρούπολη», «Πολίχνη» και «Ευκαρπία».
Όπως είχε δηλώσει ο Γ.Γ. Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος, το συγκεκριμένο έργο, με κόστος κατασκευής που εκτιμάται κοντά στα 500 εκατ. ευρώ, θα επιχειρηθεί να ενταχθεί στο επόμενο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης αλλά και να συγχρηματοδοτηθεί από την ΕΤΕπ.
Βεβαίως, η Αττικό Μετρό Α.Ε. έχει εξετάσει, την επέκταση της εν λόγω γραμμής, σε επόμενη φάση, έτσι ώστε να συνδεθούν με το δίκτυο μετρό της Θεσσαλονίκης τα νοσοκομεία «Παπαγεωργίου» και το στρατιωτικό «424 ΓΣΝ». Η επέκταση αυτή, εφόσον ενταχθεί στο πρόγραμμα έργων, θα εξυπηρετεί υπερτοπικού χαρακτήρα μετακινήσεις.