Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2013

Θεσσαλονίκη : 30% μείωση στις μετακινήσεις με ΙΧ


Μόλις 650.000 μετακινήσεις γίνονται καθημερινά με ΙΧ στη Θεσσαλονίκη του 2013, αριθμός ο οποίος είναι μειωμένος κατά 30% σε σχέση με το 2010. Ωστόσο, τρεις στους τέσσερις οδηγούς εξακολουθούν να μετακινούνται χωρίς συνεπιβάτη.


Την ίδια ώρα, η οικονομική κρίση έφερε... στραπάτσο στους ταξιτζήδες της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι είδαν το μόνιμο επιβατικό κοινό τους να εξανεμίζεται! Ετσι, σε σχέση με το 2010, οι επιβάτες που χρησιμοποιούν ταξί σε καθημερινή βάση για τις μετακινήσεις τους μειώθηκαν σε ποσοστό το οποίο αγγίζει το 50%!


Τα παραπάνω επισημαίνει ο συγκοινωνιολόγος του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης, Γιάννης Τόσκας. Σύμφωνα με τον κ. Τόσκα, την εικόνα των μετακινήσεων συμπληρώνουν 65.000 άτομα τα οποία κυκλοφορούν σε καθημερινή βάση... οικονομικότερα και γρηγορότερα, δηλαδή με δίκυκλα. Ομως, παρά τη σημαντική μείωση στις μετακινήσεις, οι Θεσσαλονικείς εξακολουθούν να... αναστενάζουν στους δρόμους. Ετσι, κάθε οδηγός χάνει ετησίως από μία έως μιάμιση εβδομάδα εργάσιμου χρόνου στη συμφόρηση και αναζητώντας στάθμευση στους δρόμους.






Ο ΟΑΣΘ


Σύμφωνα με τον κ. Τόσκα, προκειμένου οι μαζικές μετακινήσεις να καταστούν ελκυστικές και φιλικές, χρειάζονται τολμηρές και επιχειρησιακές τομές. «Πρέπει να μειώσουμε με κάθε τρόπο την εξάρτηση από τα ΙΧ. Στόχος μας πρέπει να είναι το 80% των μετακινήσεων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης να γίνεται με άλλα μέσα, πλην του ΙΧ. Γι' αυτό απαιτούνται ήπιες παρεμβάσεις και αναπλάσεις», υπογραμμίζει ο κ. Τόσκας.


Σύμφωνα με τον ίδιο, από αναγωγή προκύπτει ότι στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ ακυρώνονται καθημερινά περί τις 500.000 εισιτήρια. «Κατά την άποψή μου, η επιβατική κίνηση του ΟΑΣΘ αυξήθηκε, σε σχέση με το 2008, πάνω από 10%. Την ίδια ώρα, όμως, αυξήθηκε σημαντικά το ποσοστό των επιβατών που δεν ακυρώνουν εισιτήριο. Ετσι, ενώ το 2007 μόλις το 7% των επιβατών του ΟΑΣΘ δεν ακύρωνε εισιτήριο, το ποσοστό αυτό, σύμφωνα με ανεπίσημα στοιχεία, τριπλασιάστηκε και σήμερα κινείται γύρω στο 20%!», αναφέρει ο συγκοινωνιολόγος του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης.


Προσθέτει ότι οι... λαθρεπιβάτες αποτελούν το σοβαρότερο λόγο ώστε η εμφανής αύξηση του αριθμού των επιβατών στον ΟΑΣΘ τα τελευταία δύο τρία χρόνια, να μην αποτυπώνεται στα ακυρωθέντα εισιτήρια.






Τα ταξί


Αναφερόμενος στα ταξί και στα γνωστά σε όλους προβλήματα που προκαλούν στην κυκλοφορία (κυρίως λόγω της στάθμευσής τους στις λεωφορειολωρίδες όπου σχηματίζουν αυτοσχέδιες πιάτσες), ο κ. Τόσκας λέει ότι πρέπει οι εμπλεκόμενοι να σταματήσουν τα λόγια και να περάσουν στα έργα. «Δεν υπάρχει άλλο περιθώριο για πολιτική. Πρέπει επιτέλους να αρχίσουν να χρησιμοποιούνται όλα τα μέτρα (πρόστιμα, δαγκάνες, γερανοί), ώστε να απελευθερωθούν οι λεωφορειολωρίδες, που σήμερα έχουν ακυρωθεί. Δεν έχει νόημα να συζητάμε για νέες λεωφορειολωρίδες, όταν οι υπάρχουσες δε λειτουργούν. Δεν είναι δυνατό να γίνονται επ' αόριστον συζητήσεις επί συζητήσεων και το πρόβλημα όχι μόνο να μη λύνεται, αλλά να παραμένει και να γιγαντώνεται», υπογραμμίζει ο κ. Τόσκας.


Τι πρέπει να γίνει; Οπως λέει, τα ταξί πρέπει να πάνε σε δρόμους και χώρους όπου δε θα ενοχλούν, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό. «Σε καμία ευρωπαϊκή πόλη δε βλέπεις ουρές ταξί να εμποδίζουν την κυκλοφορία, κυρίως μάλιστα των λεωφορείων. Το αυτονόητο λοιπόν πρέπει να γίνει και στη Θεσσαλονίκη», καταλήγει ο συγκοινωνιολόγος του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης.