Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2013

Τι (στο καλό) γίνεται με την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης;


Στο Αττικό Μετρό τους έχει πιάσει «μεγαλοϊδεατισμός»; Πως είναι δυνατόν να ανακοινώνεις την επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά, όταν η κύρια γραμμή έχει κατασκευαστεί σε ποσοστό 25%;
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό Χρήστος Τσίτουρας, ο οποίος κέρδισε στο «νήμα» την ανανέωση της θητείας του, ανακοίνωσε ότι η εταιρεία Άκτωρ ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά.
Τα ερωτήματα που τίθενται δεν έχουν να κάνουν με την ανάδοχο εταιρεία, αλλά με τηνγενικότερη τακτική – στάση του Αττικό Μετρό γύρω από το Μετρό Θεσσαλονίκης.  
Τα κρίσιμα ερωτήματα είναι τα εξής:
1.Γιατί προχωράς ένα διαγωνισμό για την επέκταση ενός έργου, το οποίο καρκινοβατεί; Δηλαδή, θα κατασκευάζεται παράλληλα η κύρια γραμμή του Μετρό, με τα μύρια προβλήματα και παράλληλα, θα στήνονται εργοτάξια για την Καλαμαριά;   
Η ΕΕ θα συναινέσει στη χρηματοδότηση της επέκτασης, όταν το κύριο έργο έπρεπε να είχε τελειώσει… χθες;
Ως γνωστόν, η κύρια γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, με ανάδοχο την ΑΕΓΕΚ (η σύμβαση υπογράφτηκε το 2006) έπρεπε να παραδοθεί το Νοέμβριο του 2012!
Αν’ αυτού πηγαίνει για το 2017, σύμφωνα με το πιο αισιόδοξο σενάριο, αφού έχει κατασκευαστεί μόλις σε ποσοστό 25%!
Τα οικονομικά προβλήματα της ΑΕΓΕΚ, οι αλλαγές στους σταθμούς, μέχρι και οι συνεχείς απεργίες έχουν «τινάξει στον αέρα» τα χρονοδιαγράμματα.
2.Πως θα λυθεί ο γόρδιος δεσμός; Τι ακούγεται στην κατασκευαστική αγορά: Διάφορα, όπως ότι η ΑΕΓΕΚ θα αναγκαστεί, στην έσχατη περίπτωση, να παραδώσει το έργο σε κάποιον άλλο, πιθανότατα τον Άκτωρ, με δεδομένο ότι ο Άκτωρ έλαβε την επέκταση στην Καλαμαριά, αλλά και το γεγονός ότι η J&P Άβαξ έχει πάρει την επέκταση στον Πειραιά.
Άλλο σενάριο φέρει την ΑΕΓΕΚ προς πώληση. Ίσως τελικά καταφέρει να επιβιώσει, αν υπογραφούν συμπληρωματικές συμβάσεις στο Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ κανείς δεν μπορεί να παραγνωρίσει ότι η ΑΕΓΕΚ, πέρα από το Μετρό Θεσσαλονίκης, μετέχει στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου.
3.Γιατί δίνονται χαμηλές εκπτώσεις στα μεγάλα έργα, είναι τυχαίο; Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν ενοχλείται από τις χαμηλές εκπτώσεις που δίνονται στα μεγάλα έργα, κάτι το οποίο σημαίνει ότι χάνει χρήματα το Δημόσιο;
Ο Άκτωρ προσέφερε 311 εκατ. για ένα έργο 332 εκατ., περίπου έκπτωση 6,5%. Στο 5,5% ήταν και η έκπτωση που δόθηκε πρόσφατα και σε μεγάλο σιδηροδρομικό έργο.
Σίγουρα, τα έργα αυτά είναι δύσκολα, αλλά πάνε οι εποχές που οι κατασκευαστικές εταιρείες «σφάζονταν» μεταξύ τους, προσφέροντας εκπτώσεις έως και 40%.