Με τα πλέον μελανά χρώματα παρουσιάζει η Νέα Δημοκρατία την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο των αστικών συγκοινωνιών επί εποχής ΣΥΡΙΖΑ-Ανεξάρτητων Ελλήνων.
Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν ο αντιπρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Κωστής Χατζηδάκης και ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, η κύρια επισήμανση είναι ότι οι αστικές συγκοινωνίες επέστρεψαν στον δρόμο των ελλειμμάτων και της υποβάθμισης του συγκοινωνιακού τους έργου, παρά το γεγονός ότι τη τριετία 2012-2014 "έγινε μια σημαντική προσπάθεια εξυγίανσης των αστικών συγκοινωνιών που οδήγησε τον ΟΑΣΑ σε λειτουργική κερδοφορία”.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Χατζηδάκης, τη διετία 2015-2016:
- Τα έσοδα των αστικών συγκοινωνιών μειώθηκαν κατά 21% δηλαδή έχασαν το ένα πέμπτο των ετήσιων εσόδων του ΟΑΣΑ.
- Η επιδότηση προς τις συγκοινωνίες – την οποία πληρώνουν οι φορολογούμενοι με τους φόρους τους -αυξήθηκε κατά 18% προσεγγίζοντας τα 120 εκατομμύρια ευρώ.
- Τα δρομολόγια, τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ που κυκλοφορούν περιορίστηκαν δραστικά.
"Ενώ συμβαίνουν όλα αυτά την ίδια στιγμή τα έξοδα προς τρίτους αυξήθηκαν από 33 έως 91%! Το συγκοινωνιακό έργο μειώνεται, οι μισθοί των εργαζομένων μειώνονται, αλλά εκτοξεύονται τα κονδύλια για μελέτες και για υπηρεσίες που παρέχουν τρίτοι προς τον ΟΑΣΑ. Την ώρα δηλαδή που το κοινωνικό έργο των αστικών συγκοινωνιών περιορίζεται, ανθίζουν οι σπατάλες και οι χαριστικές πράξεις προς φίλους της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ”, σημείωσε ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας. Παράλληλα, ο Κωστής Χατζηδάκης στάθηκε σε δύο καίρια σημεία:
- Στη μείωση των εξόδων για ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο, ύδρευση, επισκευές και συντηρήσεις, αποδοχές προσωπικού. "Μειώνονται δηλαδή οι παραγωγικές δαπάνες των αστικών συγκοινωνιών – για παράδειγμα τα έξοδα για επισκευές και συντηρήσεις μειώθηκαν 23% - με αποτέλεσμα την παροχή χαμηλότερων υπηρεσιών που ζούμε”, ανέφερε.
- Στην τεράστια αύξηση στις μη παραγωγικές δαπάνες. "Στις παροχές προς τρίτους: αύξηση 61%. Αμοιβές και έξοδα τρίτων: αύξηση 91%. Διάφορα έξοδα: αύξηση 33%. Δαπάνες ασφάλειας και φύλαξης 30%. Ειδικά για το κόστος ασφάλειας και φύλαξης, αν συγκρίνουμε με το 2014, (με βάση τους δημοσιευμένους και εγκεκριμένους ισολογισμούς) από 2 εκ. ευρώ στον ισολογισμό του 2014 αυτό αυξήθηκε σε 4,4 εκ. ευρώ το 2015 και 5,7 εκ. ευρώ το 2016. Δηλαδή η αύξηση από το 2014 έφτασε το 172%. Αναρωτιέμαι λοιπόν τι συμβαίνει εδώ. Πού πήγαν λ.χ. οι διακηρύξεις του κ. Σπίρτζη για τις σπατάλες ασφάλειας και φύλαξης που ήταν υπερβολικές. Και η εξαγγελία του ότι θα υποκαθιστούσε με την Ελληνική Αστυνομία τις εταιρίες security. Για το θέμα κατέθεσα ερώτηση προς τον αρμόδιο υπουργό στις 5 Δεκεμβρίου 2017. Φυσικά δεν πήρα καμιά απάντηση από τον κ. Σπίρτζη, όπως και σε άλλες ερωτήσεις που είχα καταθέσει παλαιότερα για την κατάρρευση των εσόδων στις αστικές συγκοινωνίες. Βλέπετε στον ΣΥΡΙΖΑ έχουν μια απέχθεια στον κοινοβουλευτικό έλεγχο, αλλά και σε κάθε έλεγχο από την αντιπολίτευση. Η "πρώτη φορά Αριστερά" δεν χρειάζεται να δίνει λόγο σε κανέναν. Εφόσον διατυμπανίζουν το ηθικό τους πλεονέκτημα δεν χρειάζεται η διαφάνεια και η λογοδοσία. Αυτή είναι η χρηστή διαχείριση του κ. Σπίρτζη και του ΣΥΡΙΖΑ”, επεσήμανε ο κ. Χατζηδάκης. Παράλληλα, τόνισε πως στις αστικές συγκοινωνίες έχει στηθεί ένα μεγάλο πάρτι σπατάλης και κακοδιαχείρισης που το πληρώνουν και θα το πληρώνουν οι φορολογούμενοι και οι εργαζόμενοι.
Εστιάζοντας στη γραμμή "4” του μετρό, ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας τη χαρακτήρισε...τυφλή. "Η επιλογή να δημοπρατηθεί το τμήμα από το Άλσος Βεϊκου έως το Γουδή έχει ως συνέπεια η νέα γραμμή να μην έχει απολήξεις που να συνδέονται με τις άλλες γραμμές. Μια τέτοια παράλειψη δεν θα γινόταν σε κανένα άλλο ευρωπαϊκό κράτος. Υπολογίζεται ότι η επέκταση του έργου μέχρι τον Περισσό - από το Άλσος Βεϊκου - και μέχρι την Κατεχάκη - από το Γουδί - θα στοίχιζε γύρω στα 370 εκατ. ευρώ. Δηλαδή ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου θα έφτανε τα 1,77 δις από 1,4 δις. Όμως αφαιρώντας από το έργο τις ανταποκρίσεις με τις γραμμές 1 και 3 χάνουμε για δεκαετίες πολλούς χιλιάδες επιβάτες και πολλά εκατ. ευρώ. Διότι η βελτιωμένη συνδεσιμότητα του δικτύου ΜΕΤΡΟ θα αύξανε σημαντικά τη χρήση του. Ενώ η εξυπηρέτηση της αύξησης του προϋπολογισμού του έργου θα κόστιζε ετησίως περί τα 15 εκατ. ευρώ. Αυτή, είναι πραγματικά μια κοντόφθαλμη επιλογή του υπουργείου Υποδομών που θα τη βρούμε μπροστά μας και θα είναι δύσκολο να διορθωθεί για πολλά χρόνια”, σημείωσε.
Στην παρέμβασή του, ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής στάθηκε ιδιαίτερα στο "μπάχαλο”, όπως επεσήμανε με το ηλεκτρονικό εισιτήριο. "Η κυβέρνηση κατάφερε να μετατρέψει ένα μέσο που θα έπρεπε να απλοποιεί τη ζωή μας, σε μια μεγάλη ταλαιπωρία”, είπε και σημείωσε ότι με την πολιτική της η κυβέρνηση:
- Πνίγει τους πολίτες στη γραφειοκρατία και τις αγκυλώσεις της.
- Δυσκολεύει την καθημερινότητα της μεσαίας τάξης και των μη-προνομιούχων, δηλαδή τιμωρεί περισσότερο αυτούς που θα έπρεπε να προστατεύει.
- Τιμωρεί ακόμα περισσότερο αυτούς που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη, αφού καταργεί στην πράξη το μεμονωμένο μειωμένο εισιτήριο.
- Θεσμοθετεί και υλοποιεί το μέτρο με προχειρότητα και χωρίς στοιχειώδη λογική.
"Όλα αυτά έγιναν "στο πόδι", την τελευταία κυριολεκτικά στιγμή, χωρίς ακόμα –μετά από τόσο καιρό- να μπορεί να εφαρμοστεί κανονικά το σύστημα. Η προχειρότητα είναι τέτοια που με μεγάλη καθυστέρηση και μετά από παρεμβάσεις της Νέας Δημοκρατίας η κυβέρνηση αποφάσισε την έκδοση ηλεκτρονικού εισιτηρίου μίας διαδρομής. Στους περισσότερους σταθμούς αυτήν την στιγμή οι επιβάτες εισέρχονται και εξέρχονται χωρίς κανέναν έλεγχο. Η κυβέρνηση, με τον τρόπο που εξωθεί τον δικαιούχο μειωμένου εισιτηρίου να περιμένει στην ουρά για να εκδώσει το εισιτήριό του πρακτικά έχει οδηγήσει στην κατάργησή του. Έπρεπε να φθάσει ο Φεβρουάριος για να αποφασίσει ο ΟΑΣΑ να διαθέτει εισιτήρια και σε τρίτα μέρη”, είπε ο κ. Καραμανλής. Παράλληλα, τόνισε πως λόγω αυτής της προχειρότητας:
- Μέχρι σήμερα και τέσσερις μήνες μετά την έναρξη του ηλεκτρονικού εισιτηρίου οι μπάρες έχουν εξολοκλήρου κλείσει μόνο σε έξι από τους 60 σταθμούς.
- Από τις 5 Μαρτίου έκλεισαν δοκιμαστικά οι μπάρες στον Σταθμό Συντάγματος τις ώρες μη αιχμής.
"Στο θέμα των αστικών συγκοινωνιών, υπάρχει μια κεντρική πολιτική διαφορά ανάμεσα στη Νέα Δημοκρατία και την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Η αρχή αυτής της κυβέρνησης είναι "μπείτε όλοι (δήθεν) τζάμπα" κι ας ρημάξουν οι συγκοινωνίες κι ας πληρώσει μετά πανάκριβα όλος ο ελληνικός λαός το κόστος…Το απέδειξαν, άλλωστε, και τον Ιούλιο του 2015, όταν επιβλήθηκαν τα capital controls, και ο ΟΑΣΑ από το "όλοι (δήθεν) τζάμπα" έχασε μέσα σε 2 εβδομάδες 9,5 εκατ. ευρώ από τις δωρεάν μετακινήσεις των πάντων, ακόμη και των τουριστών! Αυτό το λαϊκίστικο δήθεν τζάμπα, ακόμα το πληρώνουν φυσικά οι φορολογούμενοι πολίτες στην Κρήτη, την Αλεξανδρούπολη, τις Σέρρες, τη Θεσσαλονίκη και ολόκληρη τη χώρα. Και βέβαια το πληρώνουν διπλά στην Αθήνα, όπου ακρίβυνε το εισιτήριο. Αντιθέτως, εμείς στη Νέα Δημοκρατία βλέπουμε αλλιώς τις αστικές συγκοινωνίες: Δωρεάν μετακινήσεις ή μειωμένο κόμιστρο για όσους πραγματικά το έχουν ανάγκη. Προγραμματισμένα και με κάλυψη από τους αρμόδιους φορείς, για να μην "μπαίνουν μέσα" οι αστικές συγκοινωνίες. Φτηνό εισιτήριο για όλους τους υπόλοιπους. Καλές συγκοινωνίες για όλους. Έλεγχος, ασφάλεια, σύγχρονες υπηρεσίες. Χωρίς να πληρώνει περισσότερα ο ελληνικός λαός. Αυτά πιστεύουμε και αυτά μπορούμε να εφαρμόσουμε. Και το αποδείξαμε την περίοδο 2012-2014”, επεσήμανε ο τομεάρχης Υποδομών του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.