Τετάρτη 6 Αυγούστου 2014

Αφιέρωμα Τρόλεϊ: Ο κομπάρσος στις δημόσιες συγκοινωνίες της Αθήνας



Τα τρόλεϊ είναι ιδιαίτερα φιλικά με το περιβάλλον, καθώς χρησιμοποιούν μόνο ηλεκτρικό ρεύμα με αποτέλεσμα να μην ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα. Βέβαια η φιλικότητά τους προς το περιβάλλον εξαρτάται και από τον τρόπο παραγωγής του ρεύματος, το οποίο καταναλώνουν. Το θετικό όμως είναι ότι δεν συμβάλλουν στη ρύπανση του ήδη επιβαρυμένου από το νέφος αστικού περιβάλλοντος.

Το όχημα τρόλεϊ, είναι ουσιαστικά ένα ηλεκτρικό λεωφορείο ή ένα μέσο σταθερής τροχιάς με ρόδες λεωφορείου. Η τροφοδοσία με ηλεκτρικό ρεύμα δεν γίνεται με κάποια μπαταρία, αλλά από δύο «κεραίες» που είναι τοποθετημένες στην οροφή του και συνδέονται με ένα ηλεκτρικό δίκτυο, το οποίο είναι τοποθετημένο κατά μήκος των προεπιλεγμένων διαδρομών.
Στα αρνητικά του τρόλει είναι η σχετικά αργή κίνηση του που είναι ευάλωτη τόσο σε εμπόδια που μπορεί να βρεθούν στον δρόμο του, τα οποία ακινητοποιούν όλα τα τρόλεϊ της ίδιας γραμμής που επέρχονται, όσο και από τις αδυναμίες του ίδιου του ηλεκτρικού δικτύου από το οποίο τροφοδοτείται.

ΙΣΤΟΡΙΑ
Το 1938, η Ηλεκτρική Εταιρεία Μεταφορών (Η.Ε.Μ.) προχώρησε σε παραγγελία κατασκευής των 12 πρώτων τρόλεϊ, που ήταν μικρού μεγέθους, από την ιταλική κοινοπραξία Fiat/CGE. Παρόλο που τον Οκτώβριο του 1939 τα οχήματα έφτασαν στον Πειραιά για να τεθούν στη διάθεση της Εταιρίας Μεταφορών, παρέμειναν σε ακινησία ολόκληρη την περίοδο της κατοχής.

Η πρώτη γραμμή τρόλεϊ που εγκαινιάστηκε από την Η.Ε.Μ., το 1948, ήταν εκείνη της Καστέλλας, που αντικατέστησε την τροχιοδρομική γραμμή 20. Η γραμμή αυτή έχει διατηρήσει τον αριθμό αυτό έως σήμερα. Στις 27 Δεκεμβρίου του 1953, λειτούργησε η πρώτη γραμμή τρόλεϊ της Αθήνας στη διαδρομή Πατήσια - Αμπελόκηποι. Τα πρώτα 40 οχήματα που κυκλοφόρησαν σε αυτή τη γραμμή ήταν μεγάλου μεγέθους, τριαξονικά, ηλεκτροκίνητα λεωφορεία Alpha Romeo – GCE - Casaro.

Ακολούθησε επέκταση του δικτύου των τρόλεϊ στην Αθήνα και η προσθήκη νέων μοντέλων οχημάτων (π.χ. Lancia). Η Η.Ε.Μ. έφτασε τελικά να έχει στην κατοχή της στόλο από 137 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία και παρείχε υπηρεσίες έως το 1970, οπότε και εξαγοράστηκε από το Ελληνικό Δημόσιο και μετονομάστηκε σε Η.Λ.Π.Α.Π. Α.Ε. (Ν.Δ 768/1970).

Σήμερα τα Αθηναϊκά τρόλει είναι σχεδόν πανομοιότυπα με τα λεωφορεία της πόλης. Διαθέτουν κλιματισμό και κινούνται στους δρόμους της πόλης, αθόρυβα λόγω της ηλεκτροκίνησης. Αν και 100% οικολογικά τα τρόλεϊ δεν κατάφεραν να γίνουν παγκόσμιο φαινόμενο όπως το Μετρό ή το Τράμ καθώς η εμπλοκή τους στην κίνηση και τα ι.χ τα υποβάθμισε τελικά.

Ακόμα και στην Αθήνα το τρόλεϊ σήμερα παίζει συμπληρωματικό ρόλο και είναι στη σκιά από το Μετρό, το Τραμ και το λεωφορείο. Βρίσκεται όμως στην γκάμα των "εργαλείων" της μαζικής μετακίνησης της πρωτεύουσας και όπως όλα δείχνουν η σχέση αυτή θα συνεχιστεί για πολλά χρόνια ακόμα.

πηγη