ΤΟ είπε μια, το είπε δυο, το λέει συνέχεια. Ο πρόεδρος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων Βλαντιμίρ Γιακούνιν, όπου βρεθεί και όπου σταθεί, κατακεραυνώνει την ΕΕ στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων του σιδηροδρόμου, τονίζοντας ότι «θέλει τις εταιρείες καθαρές». Του Φώτη Φωτεινού
Δηλαδή θέλει σαφείς εγγυήσεις και δεσμεύσεις ότι η ΕΕ θα κλείσει οριστικά το φάκελο των παράνομων κρατικών ενισχύσεων στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και συνεπακόλουθα στον ΟΣΕ.
Από την πλευρά του, όπως σχολιάζουν πολιτικοί αναλυτές, καλά κάνει, αφού οι σχέσεις Ρωσίας – ΕΕ είναι διαταραγμένες, έπειτα και από τον πόλεμο της Ουκρανίας, ενώ κανείς δεν ξεχνά και τις πιέσεις που ασκούνται, από την ΕΕ, στις ελληνικές αποκρατικοποιήσεις, π.χ. στον τομέα της ενέργειας (ΔΕΠΑ, κ.α.).
Είναι όμως μόνο αυτό; Γιατί φωνάζει συνεχώς ο Ρώσος; «Η τακτική αυτή είναι και λιγάκι παρελκυστική», σχολιάζει αναλυτής της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. «Οι Ρώσοι πιέζουν για να θέσουν τους δικούς τους όρους», περιγράφοντας τα εξής:
-Οι Ρώσοι είναι ενήμεροι του γράμματος του Χ. Αλμούνια, το οποίο λέει (ξεκάθαρα) ότι, εάν ιδιωτικοποιηθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αυτομάτως τα χρέη θα σβηστούν, οπότε παίρνουν καθαρή την εταιρεία.
-Κάνουν θόρυβο για να πετύχουν τους δικούς τους όρους, όπως π.χ. μείωση του τιμήματος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
-Γι΄ αυτούς, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σαν περιουσιακό κομμάτι, δεν λέει τίποτα, εάν δεν συνδυαστεί με τον ΟΛΘ, αλλά και την συντήρηση της υποδομής.
Το ζήτημα για τους Ρώσους είναι, ότι στον ΟΛΘ έχουν κατέβει μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, οπότε, εάν δεν συνασπιστούν με κάποια από αυτές, το σχέδιό τους για πακέτο «ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ΟΛΘ» απομακρύνεται.
Όσον αφορά τον Πειραιά και τυχόν συνεργασία με την Cosco (εάν πάρουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ), οι τελευταίες δηλώσεις του Β. Γιακούνιν (στη φωτό μαζί με τον φίλο του και πρόεδρο της Ρωσίας, Βλ. Πούτιν) φανερώνουν ότι υπάρχει σοβαρό χάσμα μεταξύ Ρώσων – Κινέζων.
-Οι Ρώσοι θεωρούν ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι σε άθλια κατάσταση και δεν πιστεύουν ότι το 2017 θα είναι έτοιμο. Μάλιστα, όποιος παρατηρήσει τις κινήσεις τους, διαπιστώνει ότι σε χώρες, όπως π.χ. Σερβία, ανέλαβαν και την ανακατασκευή της υποδομής.
Με άλλα λόγια, οι Ρώσοι ενδιαφέρονται για την υποδομή του ΟΣΕ. Επειδή αυτή δεν μπορεί να ιδιωτικοποιηθεί, ίσως ο Αντώνης Σαμαράς τους «έταξε» και το δίκτυο, με τη μορφή του outsource.
-Eίναι γνωστό ότι ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς δεν τρέφει και την καλύτερη εικόνα για το σιδηρόδρομο. Γνωρίζει ότι υπάρχει πιθανότητα οι Ρώσοι, όπως και οι Γάλλοι (SNCF) να μην καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές, οπότε κάνει ότι μπορεί για να εκδηλωθεί δεσμευτικό ενδιαφέρον.