Της Χαράς Τζαναβάρα
Τα στοιχεία της «Εφ.Συν.» για τις κρυφές αυξήσεις σε εισιτήρια και κάρτες ήταν τα επιχειρήματα που χρησιμοποίησε η κυβέρνηση για να πείσει την τρόικα ότι οι «μειώσεις» θα φέρουν μεγαλύτερα έσοδα.
Τους φτωχούς, τους άνεργους, τους νέους, αλλά και τα άτομα άνω των 65 ετών επιβαρύνουν -και μάλιστα κατά 50%- οι «μειώσεις» στις τιμές των εισιτηρίων που θα ισχύσουν στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας από την 1η Σεπτεμβρίου. Πρόκειται για περίπου 570.000 άτομα που υπολογίζεται ότι σε καθημερινή βάση χρησιμοποιούν σήμερα τις συγκοινωνίες, κάνοντας χρήση της φθηνής κάρτας των 20 ευρώ και από το φθινόπωρο πρέπει να πληρώνουν 30 ευρώ.
Τα στοιχεία της «Εφ.Συν.» για τις κρυφές αυξήσεις σε εισιτήρια και κάρτες ήταν τα επιχειρήματα που χρησιμοποίησε η κυβέρνηση για να πείσει την τρόικα ότι οι «μειώσεις» θα φέρουν μεγαλύτερα έσοδα.
Τους φτωχούς, τους άνεργους, τους νέους, αλλά και τα άτομα άνω των 65 ετών επιβαρύνουν -και μάλιστα κατά 50%- οι «μειώσεις» στις τιμές των εισιτηρίων που θα ισχύσουν στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας από την 1η Σεπτεμβρίου. Πρόκειται για περίπου 570.000 άτομα που υπολογίζεται ότι σε καθημερινή βάση χρησιμοποιούν σήμερα τις συγκοινωνίες, κάνοντας χρήση της φθηνής κάρτας των 20 ευρώ και από το φθινόπωρο πρέπει να πληρώνουν 30 ευρώ.
Η συγκεκριμένη κάρτα είναι σήμερα προσιτή, όπως δείχνουν τα επίσημα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Εφ.Συν.». Το 2012 αγοράστηκαν 2,1 εκατ. μηνιαία «κουπόνια» και είναι υπερδιπλάσια σε σχέση με αυτά που αφορούν την ακριβή κάρτα των 45 ευρώ, η οποία μειώνεται κατά 33% με τα νέα μέτρα.Το ευνοϊκό αυτό καθεστώς εξηγεί και το γεγονός ότι οι αγοραστές εισιτηρίων 1,20 ευρώ είναι πέντε φορές λιγότεροι σε σχέση με αυτούς που στρέφονται στα εισιτήρια των 1,40. Υπολογίζεται ότι οι πωλήσεις φθηνών εισιτηρίων είχαν διαμορφωθεί στα 20 εκατ., ενώ των ακριβών ξεπέρασαν τα 109 εκατ. τεμάχια. Σε κάθε κατηγορία συνυπολογίζονται και τα μειωμένα εισιτήρια (φοιτητικά, πολυτέκνων κ.λπ.).
Ολες πάντως οι κατηγορίες επιβατών θα χάσουν από τη μείωση του χρόνου διάρκειας του εισιτηρίου από 90 σε 70 λεπτά, που ανεβάζει το κόστος στα 0,017 ευρώ ανά λεπτό, όταν σήμερα σε λεωφορεία-τρόλεϊ-τραμ είναι 0,013 και σε μετρό-Ηλεκτρικό 0,015. Το σημαντικό αυτό στοιχείο έχει αναδείξει η «Εφ.Συν.», χωρίς να σχολιαστεί από τον Μ. Χρυσοχοΐδη και τους αρμόδιους του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ).
Σύμφωνα με πληροφορίες, αποτέλεσε το βασικό «επιχείρημα» που επιστράτευσε η κυβέρνηση, για να πετύχει τη συγκατάθεση της τρόικας και κυρίως να την πείσει ότι με αυτό το τρικ καλύπτεται η ψηφισμένη διάταξη του τελευταίου μνημονίου που προβλέπει αυξήσεις στα εισιτήρια κατά 25%. Από τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, η μεσοσταθμική μείωση θα είναι 18% και η αύξηση 25%.
Πάντως, τις πιο σημαντικές αλλαγές στις συγκοινωνίες της πρωτεύουσας φαίνεται πως προαναγγέλλει η μετονομασία του ΟΑΣΑ σε «Συγκοινωνίες Αθήνας». Συνδέεται άμεσα με την κατάργηση της φθηνής κάρτας, που είναι φανερό ότι θα πλήξει τα οικονομικά της ΟΣΥ, της εταιρείας που διαχειρίζεται τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ. Η σημαντικότερη επίπτωση για το επιβατικό κοινό θα είναι η απαξίωση των λεωφορειακών γραμμών, που εξυπηρετούν πάνω από το 50% των καθημερινών μετακινήσεων.
Με βάση το μετρό
Επισήμως ανακοινώθηκε ότι θα αναδιαρθρωθούν και θα καλύπτουν τοπικά δρομολόγια που θα δομηθούν με βάση τους σταθμούς του μετρό. Σε ερώτηση της «Εφ.Συν.», οι αρμόδιοι του ΟΑΣΑ διαβεβαίωσαν ότι θα διατηρηθούν οι γραμμές κορμού, οι οποίες σήμερα εξυπηρετούν μεγάλες περιοχές, που βρίσκονται σε απόσταση από το δίκτυο του μετρό και του Ηλεκτρικού, μένει όμως να αποδειχθεί με το νέο πακέτο μέτρων που θα ανακοινωθούν στα τέλη Αυγούστου.
Συνδέεται επίσης με τα σχέδια για την αναδιάρθρωση του ΚΤΕΛ Αττικής. Εχει ανατεθεί μελέτη για μεταφορά των αφετηριών σε επιλεγμένους σταθμούς του μετρό, κυρίως στην περιφέρεια: Ελληνικό για τα νότια προάστια, Αγία Μαρίνα για τα δυτικά και Δ. Πλακεντίας για τα βόρεια. Θα συνδυαστεί με την κατάργηση των δρομολογίων της ΟΣΥ που καλύπτουν περιοχές εκτός λεκανοπεδίου (Σπάτα, Κερατέα, Αρτέμιδα, Σαρωνίδα κ.λπ.).
Η αντικατάσταση αυτή θα συνδυαστεί με υπερδιπλασιασμό στις τιμές των εισιτηρίων που ισχύουν σήμερα για τα λεωφορεία της ΟΣΥ. Γίνονται επίσης συζητήσεις, για να επιδοτηθούν τα ιδιωτικά ΚΤΕΛ για το συγκοινωνιακό έργο που θα προσφέρουν, όταν -με εντολή της τρόικας- έχουμε συνεχείς περικοπές στις ενισχύσεις των φορέων του Δημοσίου!
ΠΗΓΗ - www.efsyn.gr