Δευτέρα 16 Ιουνίου 2014

Στα 30 ευρώ η κάρτα απεριορίστων διαδρομών - Οι νέες τιμές


ΕΤΙΚΕΤΕΑλλαγές στην τιμολογιακή πολιτική των αστικών συγκοινωνιών, από 1η Σεπτεμβρίου, με σημαντική μείωση στην κάρτα των απεριόριστων διαδρομών για όλα τα μέσα, από 45 ευρώ σε 30 ευρώ, ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοίδης.
Επίσης η τιμή του εισιτηρίου από 1,40 ευρώ που είναι σήμερα διαμορφώνεται στο 1,20, με παράλληλη μείωση της χρονικής διάρκειας του εισιτηρίου, από 1,5 ώρα που ισχύει σήμερα σε 70 λεπτά.
Την ίδια στιγμή σημαντική θα είναι η αύξηση του κόστους για όσους χρησιμοποιούν μόνο λεωφορεία και τρόλεϊ, καθώς η κάρτα για τα μέσα αυτά, κόστους 20 ευρώ που είναι σήμερα, καταργείται και οι χρήστες αυτοί θα πρέπει να προμηθεύονται την κάρτα των 30 ευρώ. Το μηνιαίο κόστος της κάρτας για όσους δικαιούνται μειωμένο εισιτήριο (φοιτητές, πολύτεκνοι ) θα είναι στα 15 ευρώ.
«Πριν ένα χρόνο ήταν μνημονιακή υποχρέωση η αύξηση της τιμής του εισιτηρίου, ωστόσο σήμερα πήραμε την απόφαση να αλλάξουμε τις αστικές συγκοινωνίες και να αλλάξουμε την τιμολογιακή πολιτική. Πρόκειται για πράξη ευθύνης», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και προσέθεσε: «ένα εισιτήριο, μια κάρτα, ένα δίκτυο». Μάλιστα επισήμανε ότι «παρότι μ’ αυτές τις αποφάσεις θα υπάρξει μείωση εσόδων, 10 εκατ. ετησίως, εμείς περιμένουμε αύξηση της επιβατικής κίνησης, που θα αντισταθμίσει τις απώλειες».
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ξεκαθάρισε ότι δεν τίθεται θέμα ανάκλησης της απόφασης. «Δεν είναι απλά μία μείωση, αλλά γίνεται μια ολοκληρωμένη παρέμβαση. Είναι μια παρέμβαση που δείχνει τον δρόμο. Πρέπει να αλλάξουμε ριζικά τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η δημόσια διοίκηση» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Επίσης, ο κ. Χρυσοχοΐδης ανακοίνωσε ότι αρχές Σεπτέμβρη τοποθετούνται τουρνικέ (περιστρεφόμενες μπάρες μεταξύ πόρτας και οδηγού) στα λεωφορεία στα οποία η είσοδος θα γίνεται από την είσοδο του οδηγού. Ακόμη, εξήγγειλε εντατικοποίηση των ελέγχων, έτσι ώστε με την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου -σε δυο χρόνια- θα μειωθεί η λαθρεπιβίβαση.
Εξάλλου, ο ΟΑΣΑ θα λανσάρει κινητή εφαρμογή, η οποία θα επιτρέψει στους επιβάτες να αγοράζουν εισιτήρια από το κινητό τους τηλέφωνο, ενώ θα ξεκινήσει και τη διάθεση προϊόντων κομίστρου από πέντε χιλιάδες σημεία λιανικών πωλήσεων, όπως περίπτερα και ψιλικατζίδικα. Ακόμη, ο ΟΑΣΑ προχωρεί σε ανασχεδιασμό της εταιρικής του ταυτότητας με στόχο να ανακτήσει την εμπιστοσύνη του κοινού. Εφεξής, τόσο για την ΟΣΥ, τη ΣΤΑΣΥ, όσο και για τον ΟΑΣΑ, θα χρησιμοποιείται η επωνυμία Συγκοινωνίες Αθηνών με νέο λογότυπου.
Όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ Γρ. Δημητριάδης, στόχος είναι οι αστικές συγκοινωνίες να γίνουν πρώτη επιλογή μετακίνησης για όλη την πόλη και παράλληλα να προωθηθούν οι συνδυασμένες μεταφορές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ, κάθε χρόνο πραγματοποιούνται 636 εκατομμύρια επιβιβάσεις, ενώ κάθε μέρα υπάρχουν 1 εκατομμύριο μοναδικοί επιβάτες.
Τέλος σε ότι αφορά τα έσοδα το α’ τρίμηνο του 2014 σημειώθηκε αύξηση 6,3 εκατομμύρια ευρώ από κάρτες και εισιτήρια, έναντι του ίδιου διαστήματος το 2013. «Δεν είναι συγκυριακό αλλά σηματοδοτεί την επιστροφή των πολιτών στα μέσα μεταφοράς», ανέφερε ο κ. Δημητριάδης.
Το ενιαίο εισιτήριο είχε καθιερωθεί στις αρχές του 2009, επί υπουργίας Κωστή Χατζηδάκη, οπότε και αντικατέστησε τα μεμονωμένα εισιτήρια που ίσχυαν για κάθε Μέσο χωριστά. Τότε η τιμή του ενιαίου εισιτηρίου διαμορφώθηκε στο 1 ευρώ, από 0,80 ευρώ που ήταν το ακριβότερο μεταξύ των εισιτηρίων. Δύο χρόνια αργότερα, την 1η Φεβρουαρίου 2011, επιβλήθηκε αύξηση της τάξης του 40%, που είχε αναστατώσει την αγορά έντονα, εκτοξεύοντας την τιμή του ενιαίου εισιτηρίου (ισχύει για όλα τα μέσα, μετεπιβιβάσεις και διάρκεια 90 λεπτά) στο 1,40 ευρώ. Η αύξηση του 2011 επιβλήθηκε σύμφωνα με τις επιταγές του Μνημονίου.
Την ίδια στιγμή επανήλθε και άλλος ένας τύπου εισιτηρίου, με στόχο να ελαφρύνει τους επιβάτες από τη μεγάλη αύξηση, για λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ, η τιμή του οποίου ανήλθε σε 1,20 ευρώ. Σύμφωνα μάλιστα με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, ακόμη μία αύξηση –σε ποσοστό τουλάχιστον 25%– ήταν προγραμματισμένη να επιβληθεί τον Οκτώβριο του 2013, η οποία θα διαμόρφωνε την τιμή του ενιαίου εισιτηρίου (για όλα τα μέσα) από 1,40 ευρώ σε 1,75 ευρώ και το αντίστοιχο για λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ από 1,20 ευρώ σε 1,50 ευρώ.
Ωστόσο, η σημαντική μείωση της επιβατικής κίνησης που παρατηρήθηκε τα τελευταία χρόνια –λόγω του περιορισμού των μετακινήσεων για εργασία, ψυχαγωγία αλλά και της αύξησης των εισιτηρίων– οδήγησε το υπουργείο Υποδομών σε έναν γύρο διαπραγματεύσεων με την τρόικα με στόχο την αποφυγή επιβολής της νέας αύξησης. Η καλή εικόνα των οικονομικών αποτελεσμάτων που επέδειξαν οι συγκοινωνιακές εταιρείες για πρώτη φορά ύστερα από πολλά χρόνια, αποτέλεσε το ισχυρότερο διαπραγματευτικό χαρτί στα χέρια της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών. Αποτέλεσμα ήταν να αποφευχθεί η αύξηση που επρόκειτο να επιβληθεί τον Οκτώβριο του 2013.