Έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον για το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας. Έξι εταιρείες εκδήλωσαν αρχικό ενδιαφέρον για την εξαγορά του 67% του ΟΛΠ. Αυτές είναι οι:
• APM Terminals B.V., η οποία ανήκει στην δανική Maersk (η έδρα της ΑPM βρίσκεται στη Χάγη της Ολλανδίας), ελέγχει 64 terminals σε 39 χώρες. Η Maersk έχει 4 θυγατρικές, εκ των οποίων η Maersk Line ανήκει στην συμμαχία της P3, μαζί με τις MSC και CMA CGM.
• Cartesian Capital Group, LLC (πρόκειται για fund, με έδρα τη Νέα Υόρκη)
• COSCO Group Limited (Κίνα). H θυγατρική της, ΣΕΠ, διαχειρίζεται τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ.
• International Container Terminal Services, Inc (Φιλιππίνες). Η ICTSI, που ιδρύθηκε το 1987, με βάση τον τερματικό σταθμό της Μανίλα, εξαπλώθηκε την τελευταία 20ετία σε ολόκληρο τον κόσμο και σήμερα έχει παρουσία και σε γειτονικά λιμάνια της Αδριατικής και του Ευξείνου Πόντου.
• Ports America Group Holdings (HΠΑ). Είναι ο μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης τερματικών λιμενικών σταθμών στις Ηνωμένες Πολιτείες, τα οποία λειτουργούν σε περισσότερα από 42 λιμάνια, με 80 διαφορετικούς επιμέρους σταθμούς.
• Utilico Emerging Markets Limited (εισηγμένη εταιρεία στο Λονδίνο, κυρίως κεφαλαίων από τη Νέα Ζηλανδία, με επενδυτικό βραχίονα την ΙCM). Η Utilico, με κεφάλαια περί τα 675 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, έχει τοποθετημένο περί το 22% των διαθεσίμων της σε διαχειριστές λιμένων ανά τον κόσμο.
Εντός του έτους η ολοκλήρωση του διαγωνισμού
Η διαδικασία θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις. Κατά την πρώτη φάση της διαδικασίας, αυτή που ξεκίνησε σήμερα, τα ενδιαφερόμενα μέρη κατέθεσαν εκδήλωση ενδιαφέροντος.
Μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης και την επιλογή των ενδιαφερομένων μερών που θα προεπιλεγούν, τα προεπιλεγέντα μέρη θα κληθούν να υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές, κατά τη δεύτερη φάση της διαδικασίας.
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να έχει ολοκληρωθεί η μεταβίβαση εντός του έτους. Για τον ΟΛΘ, όπου και εκεί πωλείται το 67%, η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών αναμένεται το α΄ τρίμηνο του 2015.
Όσον αφορά τα οικονομικά νούμερα του ΟΛΠ, ο οργανισμός βελτίωσε πέρσι τα μεγέθη του, σε σχέση με το 2012. Ετσι, τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 11,8 εκατ. ευρώ, έναντι 9 εκατ. το 2012, παρουσιάζοντας αύξηση 30%.
Τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 8 εκατ., έναντι 7,1 εκατ. το 2012, παρουσιάζοντας αύξηση 12,1%. Αντίστοιχα, ο κύκλος εργασιών παρουσίασε αύξηση 2%, από 106,5 εκατ. το 2012, σε 108 εκατ. το 2013.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, μετά από την εκδήλωση ενδιαφέροντος έξι επενδυτικών σχημάτων για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, δήλωσε τα εξής:
«Το επενδυτικό ενδιαφέρον έξι διεθνών ομίλων για την αξιοποίηση του ΟΛΠ δικαιώνει την στρατηγική της κυβέρνησης να προχωρήσει στη διαδικασία της αποκρατικοποίησής του,ενώ διαψεύδει τις «Κασσάνδρες» που προέβλεπαν το αντίθετο.
Η σημερινή επισημοποίηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τον ΟΛΠ αποδεικνύει ξεκάθαρα ότι η χώρα μπαίνει σε μία περίοδο διεθνούς εξωστρέφειας και μετατρέπεται σε διεθνή πόλο επενδύσεων. Κεντρικός στόχος είναι οι νέες αυτές επενδύσεις να φέρουν θέσεις εργασίας και αναπτυξιακή προοπτική, ώστε το λιμάνι του Πειραιά να φθάσει στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης».
Φ. Φωτεινός
• APM Terminals B.V., η οποία ανήκει στην δανική Maersk (η έδρα της ΑPM βρίσκεται στη Χάγη της Ολλανδίας), ελέγχει 64 terminals σε 39 χώρες. Η Maersk έχει 4 θυγατρικές, εκ των οποίων η Maersk Line ανήκει στην συμμαχία της P3, μαζί με τις MSC και CMA CGM.
• Cartesian Capital Group, LLC (πρόκειται για fund, με έδρα τη Νέα Υόρκη)
• COSCO Group Limited (Κίνα). H θυγατρική της, ΣΕΠ, διαχειρίζεται τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ.
• International Container Terminal Services, Inc (Φιλιππίνες). Η ICTSI, που ιδρύθηκε το 1987, με βάση τον τερματικό σταθμό της Μανίλα, εξαπλώθηκε την τελευταία 20ετία σε ολόκληρο τον κόσμο και σήμερα έχει παρουσία και σε γειτονικά λιμάνια της Αδριατικής και του Ευξείνου Πόντου.
• Ports America Group Holdings (HΠΑ). Είναι ο μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης τερματικών λιμενικών σταθμών στις Ηνωμένες Πολιτείες, τα οποία λειτουργούν σε περισσότερα από 42 λιμάνια, με 80 διαφορετικούς επιμέρους σταθμούς.
• Utilico Emerging Markets Limited (εισηγμένη εταιρεία στο Λονδίνο, κυρίως κεφαλαίων από τη Νέα Ζηλανδία, με επενδυτικό βραχίονα την ΙCM). Η Utilico, με κεφάλαια περί τα 675 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, έχει τοποθετημένο περί το 22% των διαθεσίμων της σε διαχειριστές λιμένων ανά τον κόσμο.
Εντός του έτους η ολοκλήρωση του διαγωνισμού
Η διαδικασία θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις. Κατά την πρώτη φάση της διαδικασίας, αυτή που ξεκίνησε σήμερα, τα ενδιαφερόμενα μέρη κατέθεσαν εκδήλωση ενδιαφέροντος.
Μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης και την επιλογή των ενδιαφερομένων μερών που θα προεπιλεγούν, τα προεπιλεγέντα μέρη θα κληθούν να υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές, κατά τη δεύτερη φάση της διαδικασίας.
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να έχει ολοκληρωθεί η μεταβίβαση εντός του έτους. Για τον ΟΛΘ, όπου και εκεί πωλείται το 67%, η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών αναμένεται το α΄ τρίμηνο του 2015.
Όσον αφορά τα οικονομικά νούμερα του ΟΛΠ, ο οργανισμός βελτίωσε πέρσι τα μεγέθη του, σε σχέση με το 2012. Ετσι, τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 11,8 εκατ. ευρώ, έναντι 9 εκατ. το 2012, παρουσιάζοντας αύξηση 30%.
Τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 8 εκατ., έναντι 7,1 εκατ. το 2012, παρουσιάζοντας αύξηση 12,1%. Αντίστοιχα, ο κύκλος εργασιών παρουσίασε αύξηση 2%, από 106,5 εκατ. το 2012, σε 108 εκατ. το 2013.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, μετά από την εκδήλωση ενδιαφέροντος έξι επενδυτικών σχημάτων για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, δήλωσε τα εξής:
«Το επενδυτικό ενδιαφέρον έξι διεθνών ομίλων για την αξιοποίηση του ΟΛΠ δικαιώνει την στρατηγική της κυβέρνησης να προχωρήσει στη διαδικασία της αποκρατικοποίησής του,ενώ διαψεύδει τις «Κασσάνδρες» που προέβλεπαν το αντίθετο.
Η σημερινή επισημοποίηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τον ΟΛΠ αποδεικνύει ξεκάθαρα ότι η χώρα μπαίνει σε μία περίοδο διεθνούς εξωστρέφειας και μετατρέπεται σε διεθνή πόλο επενδύσεων. Κεντρικός στόχος είναι οι νέες αυτές επενδύσεις να φέρουν θέσεις εργασίας και αναπτυξιακή προοπτική, ώστε το λιμάνι του Πειραιά να φθάσει στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης».
Φ. Φωτεινός