Λειτουργικά κέρδη ύψους 5 εκατ. παρουσιάζει, στο 11μηνο, η ΣΤΑΣΥ (Μετρό, Τραμ, ΗΣΑΠ), σύμφωνα με ενημέρωση της εταιρείας. Όπως αναφέρει η διοίκησή της, το ίδιο χρονικό διάστημα πέρσι, η εταιρεία είχε παρουσιάσει λειτουργικές ζημιές 18 εκατ., ενώ άξιο αναφοράς είναι ότι ο αρχικός προϋπολογισμός, που είχε εγκριθεί το 2012, παρουσίαζε για τη χρήση του 2013 λειτουργικό έλλειμμα 19 εκατ., ποσό το οποίο είχε προβλεφθεί να επιδοτήσει τη λειτουργία της ΣΤΑΣΥ.
«Με την επίτευξη λειτουργικής κερδοφορίας, το 2013, η εταιρεία δεν θα χρειαστεί κρατική επιδότηση,
δηλαδή δεν θα επιβαρύνει ούτε κατά ένα ευρώ τον Έλληνα φορολογούμενο,
εξέλιξη που την καθιστά μία από τις ελάχιστες ευρωπαϊκές εταιρείες
αστικού σιδηροδρόμου που δεν παράγουν λειτουργικό έλλειμμα», επισημαίνει
ο διευθύνων σύμβουλος Νίκος Παπαθανάσης.
Αναλυτικά,
όπως υπογραμμίζει η ΣΤΑΣΥ, «κατά τη διάρκεια του 2013 καταβλήθηκε
μέγιστη προσπάθεια λειτουργικής οικονομικής εξυγίανσης. Με δεδομένο ότι
το 2012 το οικονομικό αποτέλεσμα της ΣΤΑΣΥ ήταν έλλειμμα ύψους 23 εκατ.
ευρώ (χωρίς την κρατική επιχορήγηση), η Διοίκηση προχώρησε στην απόφαση
και εφαρμογή εξορθολογισμού των δαπανών προκειμένου να βελτιώσει την
οικονομική εικόνα της Εταιρείας.
Οι ενέργειες και τα μέτρα που ελήφθησαν για την υλοποίηση αυτών των στόχων είναι κυρίως:
-Εστίαση στην αύξηση των εσόδων από εμπορική εκμετάλλευση των προϊόντων της.
-Μείωση των δαπανών ως εξής:
1.Εξορθολογισμός
των δευτερευουσών απολαβών, όπως μείωση των υπερωριών κατά 31% για το
πρώτο 10μηνο του 2013, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2012.
2.Αναδιοργάνωση
του συστήματος προμηθειών με τη χρήση ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και
την ενοποίηση των διαδικασιών για την ενιαία αντιμετώπιση των αγορών –
διαγωνισμών των τριών παλαιών φορέων.
3.Ομαδοποίηση των αγορών για την επίτευξη καλύτερων τιμών και τη βελτίωση των όρων πληρωμής.
4.Μείωση των λειτουργικών δαπανών όπου αυτό είναι εφικτό.
5.Τροποποίηση
του Επιχειρησιακού Σχεδίου 2013-2016 έτσι ώστε να αποτυπωθεί η
λειτουργική κερδοφορία που παρουσιάσθηκε στην εταιρεία μετά τον Ιούνιο
του 2013 .
Στα 115 εκατ. τα συνολικά λειτουργικά έσοδα
Επισημαίνεται
ότι, τα συνολικά λειτουργικά έξοδα του 11μήνου του 2013 ανήλθαν στα
110 εκατ. ευρώ, ενώ τα συνολικά λειτουργικά έσοδα στα 115 εκατ. (χωρίς
την κρατική επιχορήγηση), με αποτέλεσμα η ΣΤΑΣΥ να παρουσιάζει
λειτουργική κερδοφορία για το 11μηνο ύψους 5 εκατ.
Το
σημαντικό γεγονός στην οικονομική πορεία της ΣΤΑΣΥ προσδιορίζεται ότι
στο αντίστοιχο 11μηνο του 2012 το λειτουργικό αποτέλεσμα ήταν
ελλειμματικό κατά 18 εκατ., ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός που είχε
εγκριθεί παρουσίαζε για το 2013 λειτουργικό έλλειμμα 19 εκατ και με το
ποσό αυτό επρόκειτο να επιδοτηθεί η λειτουργία της ΣΤΑΣΥ.
«Η
θετική ανατροπή στα οικονομικά της εταιρείας φέρνει μια νέα διάσταση
στη λειτουργία των ΝΠΙΔ δημοσίου συμφέροντος και ιδιαίτερα στις
συγκοινωνιακές εταιρείες, ότι δηλαδή είναι δυνατή με εξορθολογισμό της λειτουργίας και αποφασιστικότητα να αξιοποιηθεί με παραγωγικό τρόπο
όλο το δυναμικό της εταιρείας ανατρέποντας τα όποια αρνητικά οικονομικά
προγνωστικά”, επισημαίνει ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ
Α.Ε., Νίκος Παπαθανάσης.
“Με
την επίτευξη λειτουργικής κερδοφορίας το 2013” τονίζει ο ίδιος “η
εταιρεία δεν θα χρειαστεί κρατική επιδότηση, δηλαδή δεν θα επιβαρύνει
ούτε κατά ένα ευρώ τον Έλληνα φορολογούμενο, εξέλιξη που την καθιστά μία
από τις ελάχιστες Ευρωπαϊκές εταιρείες αστικού σιδηροδρόμου που δεν
παράγουν λειτουργικό έλλειμμα”.
Η
διοίκηση, υπογραμμίζει ο κ. Παπαθανάσης “βάσει των σημερινών συνθηκών
εκτιμά ότι για την περίοδο 2014-2016 η ΣΤΑΣΥ Α.Ε. δεν θα επιβαρύνει
καθόλου τον κρατικό προϋπολογισμό με επιχορήγηση. Τα οικονομικά της
αποτέλεσμα θα βελτιώνεται περαιτέρω, παρουσιάζοντας μία αυξητική τάση.
Έτσι τα έτη 2014, 2015 και 2016 το οικονομικό αποτέλεσμα, χωρίς καμία
ανάγκη για κρατική επιχορήγηση, εκτιμάται να ανέλθει στα 6 εκ. ευρώ, 8
εκ. ευρώ και 10 εκ. ευρώ αντίστοιχα”.
Οι δράσεις εξυγίανσης
Αναφορικά με τις ενέργειες που υλοποιήθηκαν στην ΣΤΑΣΥ από την σημερινή διοίκηση παρατίθενται τα ακόλουθα:
-Με το ΦΕΚ 1372/τ.Β/06.06.2013 έχει εγκριθεί και τεθεί σε ισχύ το νέο οργανόγραμμα της Εταιρείας.
-Ολοκληρώθηκε
και έχει αποσταλεί για δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο
Κανονισμός Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας
-Υλοποιήθηκαν
εσωτερικές μετακινήσεις σε νέες θέσεις εργασίας περίπου 250 εργαζομένων
δηλαδή το 10% του εργατικού δυναμικού της εταιρείας άλλαξε αντικείμενο
εργασίας.
-Εντάχτηκαν
το 2013 στο λειτουργικό δίκτυο της εταιρείας επτά (7) νέοι σταθμοί
(Ηλιούπολη, Άλιμος, Αργυρούπολη, Ελληνικό, Περιστέρι , Ανθούπολη και
Αγία Μαρίνα )
-Εισιτηριοδιαφυγή:
Κατά την διάρκεια του 2013 η εταιρεία προχώρησε σε δραστικά μέτρα για
τη μείωση της εισιτηριοδιαφυγής, όπως με την ενδυνάμωση του ελέγχου
στελεχώνοντας το ανθρώπινο δυναμικό του με επιπλέον 70 άτομα (φτάνοντας
έτσι τον αριθμό των 100 περίπου Ελεγκτών Κομίστρου) και με την
καθημερινή διενέργεια ελέγχων σε όλο το δίκτυο της ΣΤΑΣΥ εντός των
σταθμών και των συρμών, καθ’ όλη τη διάρκεια των ωρών λειτουργίας.
-Πρόστιμα:
Συγκριτικά κατά το πρώτο εννιάμηνο του 2012 με 2013 τα επιβληθέντα
πρόστιμα αυξήθηκαν από 34.732 σε 42.699 (ήτοι αύξηση 22,94%), ενώ
αντίστοιχα η αξία των προστίμων από 2.743.298€ το 2012 αυξήθηκε σε
3.201.243€ το 2013 (ήτοι αύξηση 16,69%). Οι εισπράξεις των προστίμων
αυτών αντιστοιχούν σε 884.039,90€ το πρώτο εννιάμηνο του 2012 και σε
1.159.805,27€ το πρώτο εννιάμηνο του 2013 (ήτοι αύξηση 31%).
-Χρόνος οδήγησης:
Με την πρόσφατη επέκταση της Γραμμής 2 (Αγ. Αντώνιος - Ανθούπολη και
Αγ. Δημήτριος – Ελληνικό) αυξήθηκαν οι τρενοώρες των δρομολογίων. Ενώ
στο παρελθόν σε επεκτάσεις του δικτύου Μετρό το απαιτούμενο προσωπικό σε
Οδηγούς Συρμών καλύπτονταν μέσω προσλήψεων, σήμερα, ως αποτέλεσμα
οργάνωσης και εξορθολογισμού, έγινε αύξηση του χρόνου οδήγησης και στις
δύο Γραμμές 2&3, με αποτέλεσμα ο σημερινός παραγωγικός χρόνος των
βαρδιών των Οδηγών να αυξηθεί κατά 18 %.
-Εγκατάσταση
δικτύου Wi-Fi σε σταθμούς: Έχει ανατεθεί σε εξωτερικό φορέα η
εγκατάσταση και λειτουργία ασύρματης πρόσβασης στο διαδίκτυο (δίκτυο
Wi-Fi) από επιβάτες-πολίτες σε 7 κεντρικούς σταθμούς του δικτύου της
ΣΤΑΣΥ και αναμένεται η επέκτασή της και σε άλλους σταθμούς.