Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2013

Ο κύβος ερρίφθη! - Σε ιδιώτες η συντήρηση δικτύου του ΟΣΕ


Οι διαδικασίες θα προχωρήσουν γρήγορα και μέσα στον Νοέμβριο αναμένεται η κατάθεση στη Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ του φακέλου για την προκήρυξη του διαγωνισμού...

Βήμα-βήμα προχωρά η αποψίλωση του ΟΣΕ και το μοίρασμα σε ιδιώτες των δραστηριοτήτων που είχε στο παρελθόν ο όμιλος.

Μετά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την τεχνική βάση (Rosco), οι οποίες βρίσκονται σε φάση αποκρατικοποίησης, φτάνει η ώρα να περάσει σε ιδιώτες και η συντήρηση του δικτύου.

Μέσα στον Νοέμβριο αναμένεται η κατάθεση στη Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ του φακέλου για την προκήρυξη του διαγωνισμού με αντικείμενο την εύρευση των αναδόχων που θα αναλάβουν τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου σε όλη τη χώρα για την επόμενη 7ετία.

Πρόκειται για έργο συνολικού προϋπολογισμού 350 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς σε ετήσια βάση το ποσό που υπολογίζεται ότι θα δίνεται για τη συντήρηση θα είναι 50 εκατομμύρια.

Με βάση πηγές, για να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να διαθέτουν τμήματα πολιτικού μηχανικού, ηλεκτρολογικό αλλά και τμήμα τηλεπικοινωνιών. Οι ειδικότητες αυτές είναι απαραίτητες για να μπορεί ο εργολάβος να καλύπτει το σύνολο των εργασιών συντήρησης του δικτύου.

Το προσωπικό του ΟΣΕ, που υπολογίζεται σε περίπου 450 άτομα, τα οποία σήμερα απασχολούνται στη συντήρηση του δικτύου, θα απορροφηθεί από τον Οργανισμό κυρίως σε θέσεις που σχετίζονται με τη σηματοδότηση και τη διαχείριση της κυκλοφορίας, ενώ ένας αριθμός θα αναλάβει ρόλο ελεγκτή της συντήρησης, συνεπικουρώντας το έργο που θα παρέχουν οι ιδιώτες.

Η εκχώρηση της συντήρησης του δικτύου σε ιδιώτες θεωρείται από πολλούς εγγύηση με την επιτυχία των διαγωνισμών αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco, που βρίσκονται σε εξέλιξη και το επόμενο διάστημα αναμένεται ότι θα τρέξουν παράλληλα.

Με δεδομένο η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να οδηγήσει σε εντατικοποίηση της εκμετάλλευσης του δικτύου, θεωρείται αναγκαίο αυτό να είναι σε τέτοια κατάσταση ώστε να μπορεί να εξυπηρετήσει αυξημένους φόρτους.

Στόχος να αποφύγουν τις ρήτρες

Η ανάγκη για σχολαστικό προγραμματισμό και σωστή συντήρηση του δικτύου, ώστε αυτό να διατηρείται σε άριστη κατάσταση για να μην προκύπτουν ζητήματα εναντίον του διαχειριστή της υποδομής, είχε τονιστεί από τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ. Ο κ. Θεοφανόπουλος είχε επισημάνει τόσο την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και την πιθανή έλευση και άλλων χρηστών στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Επίσης είχε τονίσει ότι το ζήτημα της συντήρησης μπορεί να αντιμετωπιστεί ιδανικά «μέσα από μια ενιαία σύμβαση, που θα περιλαμβάνει πολυετή συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής και των συστημάτων που είναι εγκατεστημένα σε αυτήν και θα έχει εξασφαλισμένη χρηματοροή».
Αύξηση του φόρτου

Στόχος της εκχώρησης της συντήρησης του δικτύου σε ιδιώτες είναι η ελαχιστοποίηση των οχλήσεων στην κυκλοφορία της γραμμής κατά τη συντήρηση, ώστε τα δρομολόγια να πραγματοποιούνται χωρίς καθυστερήσεις και να αποτραπεί η διεκδίκηση ρητρών αποζημίωσης από τους χρήστες (της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ή άλλου) σε βάρος του ΟΣΕ.

Εξάλλου η διατήρηση της υποδομής σε άριστη κατάσταση θεωρείται σημαντικό για τον ΟΣΕ, ο οποίος είναι ο διαχειριστής του δικτύου, τα επόμενα χρόνια, αφού αναμένεται κατακόρυφη αύξηση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών.

Η αύξηση αυτή προέρχεται από την αποκατάσταση των συνδέσεων του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου με τα γειτονικά (διευρωπαϊκός άξονας 10 μέσω Σκοπίων και Σερβίας, διευρωπαϊκός άξονας 22 μέσω Βουλγαρίας) και από την ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού του άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης, που θα αυξήσει κατακόρυφα τη χωρητικότητα της γραμμής.

 Οι εξελίξεις αυτές αναμένεται ότι θα οδηγήσουν σε:

-Μεγάλο φόρτο βαρέων συρμών.
-Αύξηση της ταχύτητας επιβατικών συρμών.
-Πύκνωση των δρομολογίων υπεραστικών και προαστιακών συρμών.

Πηγη: euro2day.gr