Τετάρτη 6 Μαρτίου 2013

Χωρισμένη στα 2 η Θεσσαλονίκης για τα αρχαιολογικά ευρήματα στο Μετρό


Μάχη για το Μετρό

Έντονο προβληματισμό και ποικίλες συζητήσεις έχει προκαλέσει ο εντοπισμός της αρχαίας Εγνατίας, κάτω ακριβώς από την νέα, στο σημείο του σταθμού Βενιζέλος του Μετρό Θεσσαλονίκης. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έχει γνωμοδοτήσει υπέρ της μεταφοράς αυτούσιου του δρόμου στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, προκειμένου να ανασυσταθεί εκ νέου, ωστόσο η απόφαση αυτή θεωρείται από πολλούς ένα «σκηνικό, που δεν συνάδει με την πολιτιστική κληρονομιά και την ιστορία της πόλης».

Ο εντοπισμός της αρχαίας οδού έχει προκαλέσει φόβους για νέα καθυστέρηση στην υλοποίηση του έργου κατασκευής του Μετρό. Στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, τη Δευτέρα, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης χαρακτήρισε έγκλημα και προσβολή για την πόλη τη μεταφορά των ευρημάτων, τάχθηκε υπέρ της in situ διατήρησης των αρχαίων και υποστήριξε ότι δεν υπάρχει τεχνικό πρόβλημα που είναι άλυτο.

«Ο εργολάβος θα κάνει αυτό που του λέει το αφεντικό του. Το αφεντικό δεν είναι το υπουργείο είναι η πόλη» είπε, σημειώνοντας ωστόσο ότι ο δήμος δεν έχει δικαιοδοσία στο θέμα.

Ο κ. Μπουτάρης υιοθέτησε την πρόταση του πρύτανη του ΑΠΘ, Γιάννη Μυλόπουλου, το επιστημονικό δυναμικό του πανεπιστημίου να εξετάσει, ως ουδέτερος παρατηρητής, εάν υπάρχει τεχνική λύση για την συνύπαρξη των αρχαιοτήτων και του σταθμού του Μετρό.

Υπέρ της διατήρησης των ευρημάτων στο σημείο όπου αποκαλύφθηκαν τάχθηκαν και οι άλλες παρατάξεις του δήμου, όπως επίσης ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων και ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων, η ευρωβουλευτής Χρυσούλα Παλιαδέλη, η διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης Τζένη Βελένη, η προϊσταμένη του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού και οι Εφορείες Κλασικών Αρχαιοτήτων και Βυζαντινών.

«Τα ευρήματα στη Βενιζέλου είναι η 'κόκκινη γραμμή' των αρχαιολόγων» τόνισε η προϊσταμένη της 16ης εφορίας αρχαιοτήτων, Πολυξένη Βελένη. «Είναι ο Παρθενώνας μας. Θα σας άρεσε ο Παρθενώνας στον Ταΰγετο;» είπε.

Περαιτέρω καθυστέρηση στην υλοποίηση του έργου κατά 2 με 3 χρόνια και μείωση της επιβατικής κίνησης θα σημαίνει ενδεχόμενη κατάργηση του σταθμού στη Βενιζέλου, υπογράμμισε ο διευθυντής της Αττικό Μετρό, Γιώργος Κωνσταντινίδης.