Μείωση εσόδων 10% και επιβατών 11% σημείωσαν πέρσι οι «Σταθερές Συγκοινωνίες» (Μετρό – Τραμ – ΗΣΑΠ), απόρροια της μείωσης των μετακινήσεων των Αθηναίων, σε συνδυασμό με την υψηλή τιμή του ενιαίου εισιτηρίου (1,4 ευρώ). Συγκεκριμένα, τα έσοδα από τα κόμιστρα ανήλθαν πέρσι στα 131,6 εκατ., έναντι 146,2 εκατ. το 2011 (-10%).
Η συρρίκνωση των εσόδων αποτελεί απόρροια της μειωμένης επιβατικής κίνησης, η οποία ανήλθε πέρσι στα 265,9 εκατ., έναντι 298,9 εκατ. το 2011 (-11%).
Μείωση επιβατικής κίνησης αναμένεται και το 2013, ωστόσο δεν μπορεί να εκτιμηθεί, δεδομένου ότι το προσεχές διάστημα θα ενταθεί το σαφάρι κατά της λαθρεπιβίβασης, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται μέτρα για τη διατήρηση και προσέλκυση επιβατών, μέσω των εκπτωτικών πακέτων.
Η λαθρεπιβίβαση συνεπάγεται διαφυγόντα έσοδα 25-37,5 εκατ. ευρώ ετησίως στον όμιλο του ΟΑΣΑ και τον Προαστιακό (αστικό κομμάτι). Άμεσος στόχος του υπουργείου Μεταφορών είναι να περιορισθεί στο 50%.Πηγή: «ΣΤΑΣΥ»
Στις «Σταθερές Συγκοινωνίες» πρόκειται να ενισχυθεί το σώμα των ελεγκτών με 60 νέα άτομα, έναντι 30 σήμερα. Παράλληλα, σε σταθμούς του μετρό, του τραμ και του ηλεκτρικού πρόκειται να υπάρξουν ενημερωτικές προβολές για το φαινόμενο της λαθρεπιβίβασης.
Σύμφωνα με τα επίσημα απολογιστικά στοιχεία του ομίλου OAΣΑ για το 2011, (τα αντίστοιχα του 2012 δεν έχουν συλλεχθεί ακόμα, αν και δεν υπάρχουν μεγάλες διαφορές με το 2011), το Μετρό κατείχε το 39% της επιβατικής κίνησης, με τα λεωφορεία να κατέχουν τη δεύτερη θέση με 34%.
Στην τρίτη θέση ο ηλεκτρικός, με μερίδιο 16%, ο οποίος την συγκεκριμένη χρονιά (2011) «πλήρωσε» την ταλαιπωρία που υπέστη το επιβατικό κοινό από την αναβάθμιση της γραμμής Κηφισιά - Φάληρο.
Στην τέταρτη θέση τα τρόλεϊ με 9%, ένα ποσοστό «μερικώς ικανοποιητικό», δεδομένου ότι αποτελούν ένα μέσο, το οποίο έχει αφεθεί στην τύχη του από το υπουργείο Μεταφορών.
Τέλος, στην πέμπτη θέση το τραμ, με μερίδιο μόλις 2%. Το πενιχρό 2% δίνει «τροφή» σε όσους είχαν εναντιωθεί στην κατασκευή του, πόσο μάλλον για ένα σύγχρονο μέσο, το οποίο ελπίζει να αναστηθεί με την επέκταση στον Πειραιά. Πάντως, το 2012, τη μεγαλύτερη πτώση επιβατών γνώρισε ο ηλεκτρικός και ακολούθησαν το μετρό και το τραμ.
Όσον αφορά τα οικονομικά μεγέθη των «Σταθερών Συγκοινωνιών», αυτά βαίνουν συνεχώς βελτιούμενα, εξαιτίας της μείωσης των δαπανών μισθοδοσίας και των εξόδων προς τρίτους.
Έτσι, το 2013, αν και η αρχική εκτίμηση αναφερόταν σε λειτουργικές ζημιές 18,8 εκατ., έναντι 24,4 εκατ. το 2011, επιδίωξη είναι η εταιρεία να περάσει σε λειτουργική κερδοφορία 1,3 εκατ. ευρώ.
Συγκεκριμένα, στόχος της εταιρείας είναι να επιτύχει λειτουργικά έσοδα 131,5 εκατ. και λειτουργικές δαπάνες 130,2 εκατ. ευρώ, όπερ και σημαίνει λειτουργική κερδοφορία 1,3 εκατ.
Αυτό θα επιτευχθεί, εφόσον μειωθούν περαιτέρω οι ελαστικές δαπάνες κατά 5 εκατ. ευρώ και υπάρξει πρόσθετη εξοικονόμηση 3 εκατ. ευρώ από την συγχώνευση των μετρό – τραμ – ηλεκτρικού, αλλά και 11 εκατ. από τη πλήρη εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου και τη μείωση των υπερωριών.
Μείωση επιβατικής κίνησης αναμένεται και το 2013, ωστόσο δεν μπορεί να εκτιμηθεί, δεδομένου ότι το προσεχές διάστημα θα ενταθεί το σαφάρι κατά της λαθρεπιβίβασης, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται μέτρα για τη διατήρηση και προσέλκυση επιβατών, μέσω των εκπτωτικών πακέτων.
Στις «Σταθερές Συγκοινωνίες» πρόκειται να ενισχυθεί το σώμα των ελεγκτών με 60 νέα άτομα, έναντι 30 σήμερα. Παράλληλα, σε σταθμούς του μετρό, του τραμ και του ηλεκτρικού πρόκειται να υπάρξουν ενημερωτικές προβολές για το φαινόμενο της λαθρεπιβίβασης.
Σύμφωνα με τα επίσημα απολογιστικά στοιχεία του ομίλου OAΣΑ για το 2011, (τα αντίστοιχα του 2012 δεν έχουν συλλεχθεί ακόμα, αν και δεν υπάρχουν μεγάλες διαφορές με το 2011), το Μετρό κατείχε το 39% της επιβατικής κίνησης, με τα λεωφορεία να κατέχουν τη δεύτερη θέση με 34%.
Στην τρίτη θέση ο ηλεκτρικός, με μερίδιο 16%, ο οποίος την συγκεκριμένη χρονιά (2011) «πλήρωσε» την ταλαιπωρία που υπέστη το επιβατικό κοινό από την αναβάθμιση της γραμμής Κηφισιά - Φάληρο.
Στην τέταρτη θέση τα τρόλεϊ με 9%, ένα ποσοστό «μερικώς ικανοποιητικό», δεδομένου ότι αποτελούν ένα μέσο, το οποίο έχει αφεθεί στην τύχη του από το υπουργείο Μεταφορών.
Τέλος, στην πέμπτη θέση το τραμ, με μερίδιο μόλις 2%. Το πενιχρό 2% δίνει «τροφή» σε όσους είχαν εναντιωθεί στην κατασκευή του, πόσο μάλλον για ένα σύγχρονο μέσο, το οποίο ελπίζει να αναστηθεί με την επέκταση στον Πειραιά. Πάντως, το 2012, τη μεγαλύτερη πτώση επιβατών γνώρισε ο ηλεκτρικός και ακολούθησαν το μετρό και το τραμ.
Όσον αφορά τα οικονομικά μεγέθη των «Σταθερών Συγκοινωνιών», αυτά βαίνουν συνεχώς βελτιούμενα, εξαιτίας της μείωσης των δαπανών μισθοδοσίας και των εξόδων προς τρίτους.
Έτσι, το 2013, αν και η αρχική εκτίμηση αναφερόταν σε λειτουργικές ζημιές 18,8 εκατ., έναντι 24,4 εκατ. το 2011, επιδίωξη είναι η εταιρεία να περάσει σε λειτουργική κερδοφορία 1,3 εκατ. ευρώ.
Συγκεκριμένα, στόχος της εταιρείας είναι να επιτύχει λειτουργικά έσοδα 131,5 εκατ. και λειτουργικές δαπάνες 130,2 εκατ. ευρώ, όπερ και σημαίνει λειτουργική κερδοφορία 1,3 εκατ.
Αυτό θα επιτευχθεί, εφόσον μειωθούν περαιτέρω οι ελαστικές δαπάνες κατά 5 εκατ. ευρώ και υπάρξει πρόσθετη εξοικονόμηση 3 εκατ. ευρώ από την συγχώνευση των μετρό – τραμ – ηλεκτρικού, αλλά και 11 εκατ. από τη πλήρη εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου και τη μείωση των υπερωριών.