Δευτέρα 14 Ιανουαρίου 2013

Επιτέλους, υπογράφηκε και ξεκινά το μεγάλο έργο για την επέκταση του Τραμ στον Πειραιά





Το θρίλερ της τελευταίας στιγμής τελείωσε με το καθιερωμένο happy end. Χρειάστηκαν 3,5 χρόνια διαγωνιστικής διαδικασίας, 2 χρόνια δικαστικών μαχών, 1 χρόνος για να φτάσουμε από τις δικαστικές αίθουσες στην τελετή υπογραφής αλλά τελικά είναι γεγονός,

Σήμερα Δευτέρα 14 Ιανουαρίου 2013, υπογράφηκε η πρώτη μεγάλη επέκταση του Αθηναϊκού Τραμ από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας στο κέντρο και το λιμάνι του Πειραιά μέσω μονής κυκλικής γραμμής 5,4χλμ. Η ανάδοχος εταιρεία ΘΕΜΕΛΗ πέρασε δια πυρός και σιδήρου αλλά τελικά τα κατάφερε.

Παρών στην τελετή υπογραφής της σύμβασης κατασκευής ο ίδιος ο Υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών κος Χατζηδάκης που με την παρουσία του θέλησε να δείξει την αποφασιστικότητα της Κυβέρνησης για έργα-έργα-έργα. Φυσικά παρών ήταν τόσο ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό που ολοκλήρωσε τον διαγωνισμό, ο Δήμαρχος Πειραιά κος Μιχαλολιάκος και πολλοί άλλοι.

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥΤο πολύκροτο σήριαλ της επέκτασης του Τραμ στον Πειραιά ξεκινά το 2001 όταν σχεδιάζονταν οι υποδομές για την Ολυμπιάδα της Αθήνας. Οι αντιδράσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθυστέρησε μερικά χρόνια την επιλογή της οριστικής χάραξης, πράγμα που έγινε επί Δημαρχίας του Παναγιώτη Φασούλα.

Τελικά η δημοπράτηση του έργου έγινε τον Μάιο του 2009 με σκοπό το έργο να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2011 (!!). Από εκεί ξεκινά η περιπέτεια καθώς ενώ ανακηρύχθηκε ανάδοχος η ΘΕΜΕΛΗ υπήρξε ανατροπή του αποτελέσματος και ανακήρυξη ως μειοδότη του 4ου (!!!) αναδόχου αποκλείοντας τον 2ο και 3ο αντίστοιχα.

Η ΘΕΜΕΛΗ ξεκίνησε δικαστικό αγώνα που κράτησε επί ενάμιση έτος και τελικά δικαιώθηκε στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια κερδίζοντας οριστικά το έργο. Μετά από αυτό έπρεπε να περιμένουμε την νομοθετική ρύθμιση έτσι ώστε η Αττικό Μετρό να συνεχίσει το διαγωνισμό από την Τραμ ΑΕ που απορροφήθηκε. Μετά ήρθαν οι απανωτές εκλογές και από το τέλος καλοκαιριού φάνηκε πως φτάνουμε στο τέλος του σήριαλ.

Τον Νοέμβριο το έργο παρουσιάστηκε στη Βουλή και στο παρά ένα παρουσιάστηκε πρόβλημα με την εγγυητική επιστολή της ΘΕΜΕΛΗ που όμως τελικά λύθηκε φτάνοντας σήμερα στην πιο χαρούμενη μέρα για τον Πειραιά που βλέπει άλλο ένα πολύ μεγάλο έργο να λαμβάνει χώρα στην πόλη αλλάζοντας το πρόσωπο της.

ΤΟ ΕΡΓΟ
Το έργο ξεκινώντας έχει συμβατική υποχρέωση να ολοκληρωθεί σε 25 μήνες, δηλαδή τον Φεβρουάριο του 2015, αλλά οι δηλώσεις από το ΥΠΑΝΥΠ μιλάνε για ολοκλήρωση τον Δεκέμβριο του 2014. Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου είναι 92εκ.ευρώ. Σε αυτά τα χρήματα δεν έχουν συνυπολογισθεί οι ανάγκες για προμήθεια νέων 10 νέων Τραμ προκειμένου να ανταποκριθούν στις νέες ανάγκες που θα προκύψουν από την επέκταση.

Η διαδρομή περιλαμβάνει την επέκταση της γραμμής από το Φάληρο στο κέντρο του Πειραιά και συνολική απόσταση που θα διανύει το Τραμ θα είναι 3,1 χλμ. για τη διαδρομή προς Πειραιά και 2,3 χλμ. από Πειραιά προς Φάληρο.

Θα κατασκευαστούν 7 στάσεις εισόδου (Γήπεδο «Γ. Καραϊσκάκης», Μικράς Ασίας, Γρηγορίου Λαμπράκη, Ευαγγελιστρίας, Πλ. Δεληγιάννη, Δημαρχείο, Ακτή Ποσειδώνος) και 5 στάσεις εξόδου (Αγία Τριάδα, Πλ. Ιπποδάμειας, 34ου Συντάγματος Πεζικού, Ανδρούτσου, Ομηρίδου Σκυλίτση) και θα εξυπηρετούνται ημερησίως 35.000 πολίτες με δρομολόγια, των οποίων η συχνότητα θα είναι κάθε 5 με 6 λεπτά.

Όσον αφορά στα περιβαλλοντικά οφέλη, υπολογίζεται ότι μετά την ολοκλήρωση του έργου, στον Πειραιά θα κυκλοφορούν περίπου 15.000 Ι.Χ. λιγότερα, θα μειωθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση και ηχορύπανση της πόλης, θα ανακατασκευαστεί-βελτιωθεί η πεζοδρόμηση κεντρικών οδών και θα παρέχεται καλύτερη εξυπηρέτηση στους επιβάτες που θα χρησιμοποιούν το λιμάνι του Πειραιά.

Οι σημαντικότερες στάσεις της επέκτασης είναι:
• η στάση Λαμπράκη που θα εξυπηρετεί το Πασαλιμάνι , το εμπορικό κέντρο και το Πανεπιστήμιο Πειραιά
• η στάση Δημοτικό Θέατρο που θα είναι σταθμός σύνδεσης με τον μελλοντικό σταθμό του Μετρό (που βρίσκεται επίσης υπό κατασκευή)
• η στάση Ακτή Ποσειδώνος που θα βρίσκεται 100 μέτρα από τους σταθμούς του Μετρό, ΗΣΑΠ και Προαστιακού.

Έχει υπολογισθεί πως η απόσταση Φάληρο-Ακτή Ποσειδώνος (πλησίον σταθμών Μετρό) θα διαρκεί μόνο 8 λεπτά. Συνυπολογίζοντας και την απαραίτητη περίοδο δοκιμών (2-3 μήνες μετά την ολοκλήρωση των έργων) υπολογίζεται πως οι πρώτοι επιβάτες θα μπουν την Άνοιξη του 2015.