Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2016

1992-2016: Το χρονικό ανάπτυξης του Μετρό της Αθήνας.



Πριν από 24 χρόνια ξεκίνησε το νέο κεφάλαιο στην ανάπτυξη Μητροπολιτικού Σιδηρόδρομου στην Αθήνα. Το 1992 ξεκίνησαν οι πρώτες εργασίες για την κατασκευή των πρώτων τμημάτων της γραμμής 2 και 3.
Στις αρχές του 2000 λειτούργησαν τα τμήματα Σεπόλια-Σύνταγμα της γραμμής 2 και Σύνταγμα-Εθνική Άμυνα της γραμμής 3. Λίγους μήνες αργότερα προστέθηκε το τμήμα Σύνταγμα-Δάφνη της γραμμής 2. Παράλληλα προχωρά η πρώτη επέκταση του δικτύου προς το Αιγάλεω.
Το 2001 με την ευκαιρία των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 δημοπρατούνται σε χρόνο ρεκόρ 3 νέες επεκτάσεις. Το καλοκαίρι του 2004 ολοκληρώνονται και λειτουργούν οι επεκτάσεις της γραμμής 3 Εθνική Άμυνα-Δουκ.Πλακεντίαςμε την προσθήκη και του τμήματος του Προαστιακού μέχρι το Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος και οι επεκτάσεις της γραμμής 2 Δάφνη-Άγιος Δημήτριος και Σεπόλια-Άγιος Αντώνιος.
Ενδιάμεσα, το 2003 λειτουργεί το τμήμα Σύνταγμα-Μοναστηράκι της γραμμής 3. Στο ίδιο διάστημα δημοπρατείται και υλοποιείται η ολική μεταμόρφωση των σταθμών της γραμμής 1 Πειραιάς-Κηφισιά με την προσθήκη του νέου σταθμού Νερατζιότισσα που θα λειτουργήσει το καλοκαίρι του 2004.
Το 2005 δημοπρατούνται νέες επεκτάσεις του Μετρό. Αυτές οι επεκτάσεις θα μείνουν στην ιστορία καθώς ολοκληρώνονται σταδιακά μέχρι το 2010 αλλά θα λειτουργήσουν το 2013 λόγω προβλημάτων με τη σύμβαση σηματοδότησης με τη γερμανική εταιρεία Siemens και την δικαστική της εμπλοκή με το Ελλ.Δημόσιο.
Το 2006 γίνεται η πρώτη απόπειρα δημοπράτησης της γραμμής 3 από την Αγία Μαρίνα στο κέντρο του Πειραιά μέχρι την Γρ.Λαμπράκη αλλά οι αντιδράσεις του Μητρ.Πειραιά θα έχουν αποτέλεσμα την ακύρωση του διαγωνισμού το 2008 και την σχεδόν ταυτόχρονη επαναδημοπράτηση του χωρίς όμως τον τερματικό σταθμό ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ που «κόβεται» από το αντικείμενο. Το 2006 θα ξεκινήσει και εξυπηρέτηση από το Μετρό των σταθμών του ΠροαστιακούΠΑΛΛΗΝΗ, ΠΑΙΑΝΙΑ, ΚΟΡΩΠΙ. Τo 2007 θα λετουργήσει η πρώτη μεγάλη επέκταση του δικτύου καθώς η γραμμή 3 φτάνει από το Μοναστηράκι μέχρι το Αιγάλεω
Σταδιακά από το 2009 μέχρι το 2010 ολοκληρώνονται και λειτουργούν 3 νέοι σταθμοί της γραμμής 3: Χολαργός, Νομισματοκοπείο, Αγία Παρασκευή. Στις αρχές του 2012 και συνολικά 6 χρόνια μετά την πρώτη δημοπράτηση ξεκινούν τα έργα επέκτασης της γραμμής 3 από την Αγία Μαρίνα μέχρι το Δημοτικό Θέατρο στον Πειραιά.
Το 2013 λειτουργούν οι επεκτάσεις που άρχιζαν να κατασκευάζονται το 2006! Τα νέα τμήματα είναι τα Άγιος Δημήτριος-Ελληνικό και Άγιος Αντώνιος-Ανθούπολη της γραμμής 2 καθώς και το τμήμα Αιγάλεω-Αγία Μαρίνατης γραμμής 3.
2015: Μοναδικό έργο Μετρό παραμένει η επέκταση της γραμμής 3 από την Αγία Μαρίνα στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά με 7.5χλμ γραμμής και 6 νέους σταθμούς.


ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 4


2000: Δύο νέοι κλάδοι εντάσσονται στο μελλοντικό χάρτη Μετρό της πόλης: ο πρώτος είναι από το Πανεπιστήμιο μέχρι το Γαλάτσι και ο δεύτερος είναι από την Κατεχάκη μέχρι το Μαρούσι. Και τα 2 τμήματα αποτελούν μέρος των γραμμών 2 και 3.
2005: Ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς ανακοινώνει μία νέα γραμμή την «4» με πορτοκαλί χρώμα που αποτελείται από τον κλάδο Γαλάτσι-Πανεπιστήμιο, ένα νέο μεσαίο τμήμα που περνά από τα ανατολικά προάστια και φτάνει μέχρι την Κατεχάκη και τον δεύτερο κλάδο Κατεχάκη-Μαρούσι. Η Γραμμή 4 γεννιέται: Γαλάτσι-Ευαγγελισμός-Μαρούσι.
2010: Ανακοινώνεται η διεύρυνση της γραμμής 4 με 3 νέα τμήματα: ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ-ΠΕΡΙΣΣΟΣ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ-ΑΝΩ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ και ΜΑΡΟΥΣΙ-ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ. Από το 2005 μέχρι το 2010 έχουν γίνει απόπειρες δημοπράτησης που όμως έχουν αποτύχει. Το πρώτο τμήμα που εξαγγέλλεται είναι το ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ-ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ με 9χλμ και 9 σταθμούς.
2014: Ανακοινώνεται η δημοπράτηση του πρώτου μεγάλου τμήματος της γραμμής 4 από το Άλσος Βείκου μέχρι το Γουδή με 12,9χλμ και 14 σταθμούς με κόστος 1,2δις ευρώ. Οι μελέτες είναι προχωρημένες και τοποθετείται στο τέλος του 2015 η έναρξη των εργασιών. Οι εκλογές προλαβαίνουν τη δημοπράτηση και το έργο παραμένει στην αναμονή με αυαξανόμενες πιθανότητες για υλοποίηση του έργου μέσα στο 2016.


ΤΑ ΑΛΛΑ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΑ ΕΡΓΑ ΜΕΤΡΟ


Στα πλάνα της Αττικό Μετρό τα άλλα έργα που έχουν μπει στο μικροσκόπιο είναι η ολοκλήρωση της γραμμής 2 με τα τμήματα Ανθούπολη-Ίλιον και Ελληνικό-Γλυφάδα. Σκέψεις υπήρξαν και για την επέκταση της γραμμής 1 Κηφισιά-Νέα Ερυθραία.


Συντάκτης: Νίκος Καραγιάννης