Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2016

Γιατί κάποιοι σταθμοί του Μετρό συγκεντρώνουν τόσους λίγους επιβάτες;



Η καθημερινή εικόνα του σταθμού Ελαιώνα

Στους «δείκτες ποιότητας λειτουργίας» που ανακοίνωσε η ΣΤΑΣΥ περιλαμβάνεται και η μέση ημερήσια επιβατική κίνηση των σταθμών του Μετρό. Όπως είναι φυσικό, οι περισσότεροι σταθμοί που βρίσκονται στο κέντρο της πόλης είχαν την υψηλότερη επιβατική κίνηση με πάνω από 17.000 επιβάτες ημερησίως.
Έξω από το κέντρο της Αθήνας όμως κάποιοι σταθμοί βρίσκονται ψηλά στη λίστα της επιβατικής κίνησης και κάποιοι στον πάτο. Γιατί συμβαίνει αυτό; Υπάρχουν διάφορες αιτίες
Λόγω θέσης του σταθμού Ο σταθμός με τη χαμηλότερη επιβατική κίνηση είναι ο σταθμός του Ελαιώνα που καθημερινά εξυπ ηρετεί μόνο 2878 επιβάτες. Αν και κατά το παρελθόν υπήρχαν σχέδια για ανάπλαση της περιοχής (κατασκευή γηπέδου ΠΑΟ, εμπορικού κέντρου, κεντρικού σταθμού ΚΤΕΛ) προς το παρόν ο σταθμός παραμένει «στη μέση του πουθενά» περιμένοντας μία μελλοντική ανάπτυξη του Ελαιώνα.

Ένας άλλος σταθμός που θα έπρεπε να γίνει παράδειγμα προς αποφυγήν είναι αυτός της Αγίας Παρασκευής (5719 επιβάτες) ο οποίος βρίσκεται σε απόσταση από το εμπορικό κέντρο της πόλης (για την ακρίβεια βρίσκεται εντός του Χαλανδρίου). Αιτία ήταν οι αντιδράσεις του τότε δημάρχου Αγίας Παρασκευής ο οποίος δεν ήθελε έργα του μετρό στο κέντρο της πόλης του για να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα οι καταστηματάρχες. Σήμερα πάντως οι καταστηματάρχες εύχονται να είχαν το σταθμό του μετρό κοντά τους.
Λόγω μικρής συχνότητας δρομολογίων

Πρόκειται για το τμήμα Άγιος Δημήτριο – Ελληνικό του μετρό όπου τα δρομολόγια εκτελούνται με διπλάσια συχνότητα σε σχέση με τους υπόλοιπους σταθμούς της γραμμής 2. Αν συνδυάσουμε και την έλλειψη επαρκούς σύνδεσης με λεωφορειακές γραμμές και την έλλειψη πάρκινγκ είναι προφανές γιατί οι σταθμοί Αργυρούπολη, Άλιμος και Ηλιούπολη βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης.
Λόγω ανεπαρκούς σύνδεσης με άλλα μέσα
Γιατί κάποιοι σταθμοί του Μετρό συγκεντρώνουν τόσους λίγους επιβάτες;


Λόγω θέσης του σταθμού
Ο σταθμός με τη χαμηλότερη επιβατική κίνηση είναι ο σταθμός του Ελαιώνα που καθημερινά εξυπηρετεί μόνο 2878 επιβάτες. Αν και κατά το παρελθόν υπήρχαν σχέδια για ανάπλαση της περιοχής (κατασκευή γηπέδου ΠΑΟ, εμπορικού κέντρου, κεντρικού σταθμού ΚΤΕΛ) προς το παρόν ο σταθμός παραμένει «στη μέση του πουθενά» περιμένοντας μία μελλοντική ανάπτυξη του Ελαιώνα.
Ένας άλλος σταθμός που θα έπρεπε να γίνει παράδειγμα προς αποφυγήν είναι αυτός της Αγίας Παρασκευής (5719 επιβάτες) ο οποίος βρίσκεται σε απόσταση από το εμπορικό κέντρο της πόλης (για την ακρίβεια βρίσκεται εντός του Χαλανδρίου). Αιτία ήταν οι αντιδράσεις του τότε δημάρχου Αγίας Παρασκευής ο οποίος δεν ήθελε έργα του μετρό στο κέντρο της πόλης του για να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα οι καταστηματάρχες. Σήμερα πάντως οι καταστηματάρχες εύχονται να είχαν το σταθμό του μετρό κοντά τους.

Λόγω μικρής συχνότητας δρομολογίων
Πρόκειται για το τμήμα Άγιος Δημήτριο – Ελληνικό του μετρό όπου τα δρομολόγια εκτελούνται με διπλάσια συχνότητα σε σχέση με τους υπόλοιπους σταθμούς της γραμμής 2. Αν συνδυάσουμε και την έλλειψη επαρκούς σύνδεσης με λεωφορειακές γραμμές και την έλλειψη πάρκινγκ είναι προφανές γιατί οι σταθμοί Αργυρούπολη, Άλιμος και Ηλιούπολη βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης.

Λόγω ανεπαρκούς σύνδεσης με άλλα μέσα                                                                                                Όσοι σταθμοί μετρό βρίσκονται έξω από το κέντρο της Αθήνας έχουν εξασφαλίσει καλή σύνδεση με άλλα μέσα (π.χ. λεωφορειακές γραμμές) έχουν και υψηλή επιβατική κίνηση. Για παράδειγμα, ο σταθμός Δουκίσσης Πλακεντίας (17489 επιβάτες) και ο σταθμός του Ελληνικού (14139 επιβάτες) που αν και έχει αραιά δρομολόγια έχει μετατραπεί σε κόμβο προς τα νότια προάστια.

Αντίθετα, σταθμοί που εξυπηρετούν μόνο την περιοχή γύρω από αυτούς (πχ Περιστέρι και Σεπόλια) βρίσκονται χαμηλά στην κατάταξη.

Αυτό πάντως δεν σημαίνει ότι οι σταθμοί με χαμηλή επιβατική κίνηση έχουν αποτύχει. Η εικόνα μπορεί να αλλάξει μέσω της αύξησης της συνδεσιμότητάς τους με λεωφορειακές γραμμές ή την μελλοντική ανάπτυξη των γύρω περιοχών. Δεν είναι επίσης τυχαίο πως η περισσότεροι σταθμοί με χαμηλή κίνηση είναι οι πιο καινούριοι σταθμοί του Μετρό. Όπως έχει αποδειχθεί συνήθως απαιτείται ένα διάστημα προκειμένου να αυξηθεί η κυκλοφορία σε ένα νέο σταθμό. Αρκεί ο ΟΑΣΑ να συνειδητοποιήσει πως το «αν το χτίσουμε θα έρθουν» δεν ισχύει πάντα. Πρέπει κάποιος να φέρει τον κόσμο σε ένα σταθμό.