Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2015

Βουλιάζουν οι αστικές συγκοινωνίες!


Είτε αλλάζουν είτε βουλιάζουν. Αυτός θα μπορούσε να είναι ο τίτλος των διατάξεων που εμπεριέχει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών σχετικά με την αναδιάρθρωση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ). Πρόκειται για σειρά ρυθμίσεων με τις οποίες επιδιώκεται να εξορθολογιστούν τα μεγέθη των μέσων μεταφοράς, με τη βελτίωση της εισπραξιμότητας των απαιτήσεων από το Δημόσιο και την καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής να διαδραματίζουν κομβικό ρόλο.



Αυτή τη στιγμή, ο ΟΑΣΑ αποτελεί μία από τους πιο ελλειμματικές ΔΕΚΟ, ενώ η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, υπό τον Χρήστο Σπίρτζη, συνέβαλε στην επιδείνωση των επιδόσεων του οργανισμού, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.


Αυξήθηκε ο λογαριασμός
Από τις αρχές της χρονιάς, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ φούσκωσε τον λογαριασμό στις Αττικές αστικές συγκοινωνίες που χρησιμοποιούν περισσότερα από 2 εκατομμύρια άτομα. Είναι ενδεικτικό ότι:

- Η απόφαση Σπίρτζη για δωρεάν μετακινήσεις κατά τις δύο εβδομάδες του δημοψηφίσματος δημιούργησε απώλειες εσόδων της τάξης των 10 εκατ. ευρώ για τον ΟΑΣΑ.

- Η απόφαση των υπουργείων Εργασίας, Οικονομίας, Υποδομών, και Οικονομικών για δωρεάν μετακίνηση των εγγεγραμμένων ανέργων στα μητρώα του ΟΑΕΔ στοιχίζει περίπου 30 εκατ. ευρώ στον Οργανισμό.


Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το Capital.gr, κατά τους δύο τελευταίους μήνες, συγκριτικά με το αντίστοιχο δίμηνο του 2014, οι πωλήσεις του ΟΑΣΑ υποχώρησαν κατά 15%.


Ένδειξη της προχειρότητας, σε δημοσιονομικό επίπεδο, του συγκεκριμένου μέτρου; Ότι το Δημόσιο δεν έχει καταρτίσει σύμβαση μεταξύ Δημοσίου και ΟΑΣΑ για την αποζημίωση του οργανισμού.

- Η αύξηση του ΦΠΑ από το 13% στο 23% - απόρροια της πρώτης φάσης των αλυσιτελών διαπραγματεύσεων Βαρουφάκη και του επαχθούς τρίτου μνημονίου - επιβάρυνε με 10 εκατ. ευρώ τον ΟΑΣΑ. Την επιβάρυνση αυτή θα πληρώσει μέσω της αύξησης της τιμής των εισιτηρίων κατά 10%-όση είναι η άνοδος του ΦΠΑ- το επιβατικό κοινό από την 1η Ιανουαρίου.

Εάν ληφθεί υπόψη ότι μεγάλος αριθμός υπουργείων οφείλει στον ΟΑΣΑ περίπου 186 εκατ. ευρώ, γίνεται αντιληπτό ότι αυτή τη στιγμή η εταιρεία βρίσκεται αντιμέτωπη με μαύρη τρύπα συνολική αξίας άνω των 230 εκατ. ευρώ. Αναμφισβήτητα, εάν ο ΟΑΣΑ, που το 2014 εμφάνισε ζημιές 78,4 εκατ. ευρώ, ήταν ιδιωτική εταιρεία θα είχε αναγκαστεί να σηκώσει χειρόφρενο...

Πάντως, ο αντίλογος, όπως διατυπώθηκε, χθες, στη Βουλή από τον Χρ.Σπίρτζη είναι ότι η μείωση της τιμής των εισιτηρίων από την κυβέρνηση Σαμαρά "δημιούργησε ελλείμματα ύψους 50 εκατ. ευρώ", τα οποία είναι μεγαλύτερα από το "φέσι” των 10 εκατ. από τις δωρεάν μετακινήσεις...


Στόχος η πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής
Στο μέτωπο της αναδιάρθρωσης μέσω των διατάξεων του πολυνομοσχεδίου επιδιώκεται:
-η αύξηση των εσόδων από το κόμιστρο μέσω ενεργειών μάρκετινγκ και υπολογισμού της επιδότησης βάσει της ζήτησης για εισιτήρια.

Για τη αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής, θα δημιουργηθεί ενιαίος επαγγελματικός φορέας μόνιμων ελεγκτών (σήμερα είναι εθελοντές), σώμα ελεγκτών αστικών μεταφορών που θα μεριμνά για θέματα ασφάλειας αστικών μεταφορών και θα καθιερωθεί η είσοδος από την μπροστινή πόρτα.


Στο πλαίσιο αυτό, θα υπάρχει συνεργασία της Αστυνομίας με τον ΟΑΣΑ, ενώ θα υπάρξουν νομοθετικές αλλαγές για την προστασία των εισιτηρίων και των καρτών.

Παράλληλα, το έργο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, που υλοποιεί η κοινοπραξία LG-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σε συνδυασμό με την τοποθέτηση ηλεκτρονικής μπάρας θα συμβάλλει στην μείωση της λαθρεπιβίβασης.

Επιδιώκεται ακόμη η ανάπτυξη στρατηγικού σχεδιασμού για την εκμετάλλευση των περιουσιακών στοιχείων του ΟΑΣΑ, όπως και ο επανασχεδιασμός των πινακίδων σε στάσεις λεωφορείων και τρόλεϊ.

Σύμφωνα με τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, θα υπάρξουν αλλαγές σε διοικητικό και οργανωτικό επίπεδο, μεταξύ άλλων, μέσω συγχωνεύσεων οικονομικών τμημάτων.

Για την προσέλκυση περισσότερων πελατών, προγραμματίζεται η πρόσβαση στο ασύρματο δίκτυο μέσω Wi-Fi και η καλύτερη ενημέρωση των επιβατών στην οποία θα συμβάλλει η ολοκλήρωση του έργου της τηλεματικής.