Παρασκευή 1 Μαρτίου 2013

Χρόνια Πολλά στον "Ηλεκτρικό" που συμπλήρωσε 144 χρόνια ζωής



Με αφορμή την 144η επέτειο από τη λειτουργία του ηλεκτρικού της πρωτεύουσας Σάββατο και Κυριακή, 2-3 Μαρτίου, το Μουσείο Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων θα είναι ανοικτό από τις 9 το πρωί έως και τις 2 το μεσημέρι.
Γενέθλια έχει σήμερα ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος, το παλαιότερο μέσο μαζικής μεταφοράς της πρωτεύουσας, που συμπληρώνει 144 χρόνια λειτουργίας.

Ήταν 27 Φεβρουαρίου 1869 όταν λειτούργησε για πρώτη φορά ο Ατμήλατος Σιδηρόδρομος των ΣΑΠ στη διαδρομή Θησείο - Πειραιά, όντας το πρώτο μέσο σταθερής τροχιάς στη Ελλάδα και ο τρίτος αστικός σιδηρόδρομος στον κόσμο ακολουθώντας το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη, όπου ο σιδηρόδρομος λειτούργησε το 1863 και το 1867 αντίστοιχα.
Ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος ήταν επί πολλές δεκαετίες η μοναδική αξιόπιστη λύση μετακίνησης στην πρωτεύουσα, καθώς είχε τη δυνατότητα να τηρεί με σχετική ακρίβεια τις ώρες των δρομολογίων του, με αποτέλεσμα να γίνει εξαιρετικά δημοφιλής στους κατοίκους της Αθήνας.
Περίπου πέντε χρόνια νωρίτερα το μέσο εξυπηρετούσε σε καθημερινή βάση περίπου 500.000 επιβάτες αποτελώντας μαζί με το μετρό το βασικό πυρήνα των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας.
Όμως, τα έργα ανακαίνισης της γραμμής, ένα… ολυμπιακό έργο που ξεκίνησε το 2009, δηλαδή μετά το τέλος των Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου, είχε ως αποτέλεσμα η επιβατική κίνηση να μειωθεί σημαντικά.
Η αρχική πρόβλεψη ότι τα έργα θα ολοκληρώνονταν σε ένα χρόνο ουδέποτε τηρήθηκε, αφού χρειάστηκαν σχεδόν τρία χρόνια, χρονικό διάστημα κατά το οποίο οι επιβάτες που επέλεγαν τον ΗΣΑΠ για τη μετακίνησή τους να έρθουν αντιμέτωποι με πολύ μεγάλη ταλαιπωρία.
Έργα στα χαρτιά
Η ολοκλήρωση των έργων δεν έφερε πίσω τους επιβάτες, καθώς η οικονομική κρίση διογκώθηκε στο μεταξύ οδηγώντας σε μείωση συνολικά την επιβατική κίνηση των μέσων μαζικής μεταφοράς και αυξάνοντας παράλληλα τους τζαμπατζήδες.
Στο πρώτο εξάμηνο του προηγούμενου χρόνου, ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, τμήμα πλέον της εταιρείας ΣΤΑ.ΣΥ., κατέγραψε μείωση πωλήσεων στα εισιτήρια 17,5%.

Το ηλεκτρονικό εισιτήριο που θα δώσει λύση τουλάχιστον στο πρόβλημα της εισιτηριοδιαφυγής δεν αναμένεται, στην καλύτερη περίπτωση, πριν από το 2014, ενώ και η ένταση των ελέγχων που είχε ξεκινήσει κάποιους μήνες νωρίτερα, σε μια προσπάθεια να αυξηθούν τα έσοδα του συστήματος αστικών συγκοινωνιών, φαίνεται ότι έχει κοπάσει.
Το τμήμα Φάληρο - Πειραιάς
Την ίδια ώρα κλειδωμένο παραμένει το έργο της υπογειοποίησης της γραμμής του ηλεκτρικού στο τμήμα μεταξύ Φαλήρου και Πειραιά.
Η σχετική μελέτη βρίσκεται ήδη στην Αττικό Μετρό, ωστόσο είναι πολύ αμφίβολο αν το έργο θα γίνει, παρά την επιθυμία και των τοπικών αρχών του Πειραιά, καθώς το κονδύλι που απαιτείται δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο, ενώ δεν αναμένεται να υπάρξει και ουσιαστικά όφελος σε επίπεδο επιβατικής κίνησης.
Για την επέκταση στις βόρειες περιοχές της πρωτεύουσας, δηλαδή από την Κηφισιά προς τον Άγιο Στέφανο, που έχει συζητηθεί στο παρελθόν, το θέμα έχει απλώς ξεχαστεί αφού δεν διατίθενται οι ανάλογοι πόροι.
Με αφορμή την 144η επέτειο από τη λειτουργία για πρώτη φορά του ηλεκτρικού της πρωτεύουσας το Σάββατο και την Κυριακή, 2 και 3 Μαρτίου, το Μουσείο Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων θα είναι ανοικτό από τις 9 το πρωί έως και τις 2 το μεσημέρι.
Στους επισκέπτες θα γίνει ξενάγηση για να μάθουν την Ιστορία των Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων, των Τραμ της Παραλίας, των Τραμ του Περάματος, των Πράσινων Λεωφορείων, για την κατασκευαστική και επισκευαστική μονάδα του Εργοστασίου στον Πειραιά, καθώς και για τους αγώνες των εργαζομένων κατά τη Γερμανοϊταλική Κατοχή 1940-1945.