Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2023

Τα προβλήματα της τηλεματικής του ΟΑΣΑ και η ανάγκη ψηφιοποίησης των αστικών συγκοινωνιών




Αν κάποιος επιστρέψει στην Αθήνα για πρώτη φορά μετά από 7 χρόνια, θα διαπιστώσει πως κάποια πράγματα έχουν μείνει τα ίδια στις συγκοινωνίες της Αθήνας: τα λεωφορεία που κυκλοφορούν από τη δεκαετία του 90, η επιμονή κάποιων επιβατών να μην πληρώνουν εισιτήριο και η εφαρμογή της τηλεματικής του ΟΑΣΑ στο κινητό του.

Είναι χαρακτηριστικό πως η τελευταία ενημέρωση της εφαρμογής για κινητά Android έγινε το 2020, τη στιγμή που η πλειοψηφία των πιο δημοφιλών εφαρμογών ενημερώνονται το πολύ κάθε λίγους μήνες έτσι ώστε να αντιμετωπίζονται προβλήματα, να προστίθενται νέες δυνατότητες και να βελτιώνεται η λειτουργία τους.

Η παραμέληση αυτή από την πλευρά του ιδιώτη που έχει αναλάβει τη δημιουργία και λειτουργία τόσο της εφαρμογής όσο και του όλου συστήματος της τηλεματικής, λαμβάνοντας «πληρωμές διαθεσιμότητας» ύψους εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ κάθε μήνα βάση της σύμβασης ΣΔΙΤ που υπεγράφη το 2014, έχει ως αποτέλεσμα συχνά να προκύπτουν προβλήματα στη λειτουργία της εφαρμογής.

Από τις τελευταίες μέρες της χρονιάς, το Athens Transport δέχτηκε πολλά μηνύματα από αναγνώστες, συνδρομητές συγκεκριμένης εταιρείας κινητής τηλεφωνίας, οι οποίοι δεν είχαν πρόσβαση στα ζωντανά δεδομένα μέσω της εφαρμογής όταν την άνοιγαν με την χρήση δεδομένων του δικτύου τους. Κάποιοι από αυτούς, μας ενημέρωσαν ότι το πρόβλημα αποκαταστάθηκε μέσα στις προηγούμενες μέρες, ενώ για άλλους η εφαρμογή κρασάρει συνεχώς, παραμένοντας δύσχρηστη.

Αν και επικοινωνήσαμε τόσο με τον ΟΑΣΑ όσο και με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας, μέχρι στιγμής δεν εντοπίστηκε κάποιο συγκεκριμένο πρόβλημα το οποίο να επηρεάζει την εμπειρία των χρηστών της εφαρμογής.

Οι παλιοί αναγνώστες του Athens Transport γνωρίζουν ότι έχουμε αναφερθεί πολλάκις σε προβλήματα της τηλεματικής, ήδη από τις πρώτες μέρες της δοκιμαστικής λειτουργίας του συστήματος το 2016. Πλέον, και ενώ υπολείπονται τρία χρόνια για την ολοκλήρωση της συγκεκριμένης 12ετούς σύμβασης είναι φανερό ότι καμία σημαντική βελτίωση δεν μπορεί να αναμένεται μέσα στο διάστημα αυτό.

Μία εξέλιξη που μάταια αναμένουν χιλιάδες επιβάτες εδώ και μία διετία είναι η προσθήκη ζωντανών δεδομένων της τηλεματικής από τις γραμμές οι οποίες έχουν παραχωρηθεί σε εταιρείες ΚΤΕΛ. Από την πλευρά των ΚΤΕΛ, έχει εκπληρωθεί η υποχρέωση για τοποθέτηση του σχετικού εξοπλισμού στα λεωφορεία, όπως προβλεπόταν από τις συμβάσεις (και όπως έχει παραδεχθεί και ο ΟΑΣΑ), παρόλα αυτά όμως, τα συστήματα των ΚΤΕΛ και του ΟΑΣΑ δεν έχουν ενοποιηθεί, με την πλευρά των ΚΤΕΛ να αφήνει να εννοηθεί πως πρόκειται για υποχρέωση του ΟΑΣΑ, ο οποίος μέχρι σήμερα δεν έχει αναλάβει την ευθύνη.

Μέχρι να συμβεί αυτό (ή μέχρι να ολοκληρωθεί η παραχώρηση των λεωφορειακών γραμμών στα ΚΤΕΛ), οι χρήστες της εφαρμογής της τηλεματικής θα βλέπουν το μήνυμα πως για κάποιες γραμμές τα ζωντανά δεδομένα δεν είναι διαθέσιμα «προσωρινά».

Οι όποιες εξαγγελίες επίσης για αύξηση του αριθμού των έξυπνων στάσεων που έγιναν ήδη από το 2016, δεν έχουν προχωρήσει με τελευταία εξέλιξη να είναι μία σχετική μελέτη που ανέθεσε ο ΟΑΣΑ το 2021.

Με το 2026 οπότε και θα ολοκληρωθεί η σύμβαση της τηλεματικής να μην είναι και πολύ μακριά, πιστεύουμε ότι η λειτουργία του συστήματος δεν θα πρέπει να συνεχιστεί ως έχει επ’ αόριστον. Η διεθνής τάση για την ψηφιοποίηση των αστικών συγκοινωνιών είναι η δημιουργία εφαρμογών «all-in-one» αντί για το σπάσιμο των διάφορων ψηφιακών πλατφορμών σε περισσότερες εφαρμογές. Με αυτό τον τρόπο, λειτουργίες που αφορούν την αγορά εισιτηρίων, την τηλεματική και γενικότερα την πληροφόρηση για τις αστικές συγκοινωνίες συγκεντρώνονται σε μία μοναδική εφαρμογή διευκολύνοντας έτσι την χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς από το επιβατικό κοινό.

Εφαρμογές τέτοιου τύπου έχουν κάνει την εμφάνισή τους τα τελευταία χρόνια σε χώρες όπως η Γερμανία, η Φινλανδία, το Ισραήλ, η Κίνα, η Ινδία και η Αυστραλία. Οι εφαρμογές αυτές ενσωματώνουν λειτουργίες που προσφέρονταν μέσω άλλων εφαρμογών και παρέχουν μία πιο ολιστική πληροφόρηση για τα συστήματα των αστικών συγκοινωνιών με έμφαση στην προσωποποίηση των δεδομένων ανάλογα με τις ανάγκες μετακίνησης του κάθε χρήστη. Μία τέτοια εφαρμογή δεν είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί για την Αθήνα εκ του μηδενός, αφού υπάρχουν ήδη έτοιμες λύσεις οι οποίες μέσω συνεργασίας θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και για την Αθήνα.

Δεδομένης της έμφασης που δίνεται τα τελευταία χρόνια στην ψηφιοποίηση του κράτους, οι συγκοινωνίες της Αθήνας θα πρέπει να κάνουν άμεσα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση αντί να μένουν προσκολλημένες στη σημερινή κατάσταση. Μέσω της παρακολούθησης των διεθνών τάσεων, ανοίγματος στην καινοτομία και σίγουρα και με την απαραίτητη πολιτική βούληση, είναι δυνατό σε λίγα χρόνια να δούμε σημαντικές εξελίξεις που θα συμβάλλουν στην βελτίωση της εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού.