Κόλαφος η έκθεση του ανεξάρτητου εκτιμητή ● Καυτά ερωτήματα για τη σκανδαλώδη πρακτική του υπουργού Μεταφορών, Κ. Καραμανλή, που κρατούσε επί δυόμισι χρόνια κρυμμένη την αποτίμηση του οργανισμού από την Grant Thornton, αντί να προσφύγει στη Δικαιοσύνη για να καταλογιστούν οι οφειλές προς το Δημόσιο ● Στον αέρα και η αγωγή του ΟΑΣΘ κατά του προμηθευτικού συνεταιρισμού «Ηρακλής», όπως και η προσφυγή στην Ε.Ε. για παράνομες κρατικές ενισχύσεις
Οι μέτοχοι του κρατικοδίαιτου ΟΑΣΘ χρωστάνε τελικά στο Ελληνικό Δημόσιο 3,5 εκατομμύρια ευρώ τουλάχιστον, αφού υπάρχουν πάντα και αυτοί που υποστηρίζουν ότι το χρέος τους είναι δεκάδες εκατομμύρια. Ο καταλογισμός όμως ήρθε με την επισημότερη μορφή που θα μπορούσε να έχει, δηλαδή μέσα από την έκθεση αποτίμησης της Grant Thornton, της εταιρείας που είχε αναλάβει με διαγωνισμό το σχετικό έργο.
Δυόμισι ολόκληρα χρόνια κρατούσε μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας την έκθεση ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, αλλά το μυστικό διέρρευσε μόλις το πήρε στα χέρια του πρώην μέτοχος με δικαστική απόφαση. Πλήρης αφωνία συνόδευσε τη δημοσίευση. Υπουργείο, ΟΑΣΘ, μέτοχοι σιώπησαν, ενώ στη Θεσσαλονίκη οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων συνεχίζονται σήμερα με νέα στάση εργασίας (11 π.μ.-3 μ.μ.) η οποία καταδεικνύει την… επιτυχία των κυβερνητικών χειρισμών.
Μπορεί στα χρόνια που ακολούθησαν την κρατικοποίηση του οργανισμού οι μέτοχοι αλλά και οι σημερινοί κυβερνητικοί να μιλούσαν για «δήμευση περιουσιών», ωστόσο η έκθεση της Grant Thornton -αποκαλύφθηκε από την εφημερίδα «Μακεδονία της Κυριακής»- όχι μόνο τους διαψεύδει, αλλά δείχνει ανάγλυφα ότι ο ΟΑΣΘ ήταν ένας χρεοκοπημένος οργανισμός με κατεστραμμένο στόλο οχημάτων και πολλές αμαρτίες. «Η τελική αξία της αποτίμησης καταλήγει μηδενική» λέει στο τελικό της συμπέρασμα η Grant Thornton, σημειώνοντας πως «από τη διενεργηθείσα εκτίμηση των περιουσιακών στοιχείων και υποχρεώσεων του Οργανισμού και των αναπροσαρμογών που πραγματοποιήθηκαν σε κονδύλια της Κατάστασης Οικονομικής Θέσης, όπως παρουσιάζονται στη συνέχεια και λαμβάνοντας υπόψη τα όσα προσδιορίζονται στο άρθρο 25 του Ν. 4482/2017, η αναπροσαρμοσμένη αξία των Ιδίων Κεφαλαίων εκτιμήθηκε σε ποσό μείον €3.507.029».
Από κοντά βέβαια η εταιρεία θυμίζει την αγωγή του ΟΑΣΘ κατά του Συνεταιρισμού «Προμηθευτικός Συνεταιρισμός Αυτοκινητιστών Θεσσαλονίκης «Ο ΗΡΑΚΛΗΣ» Συν.Πε.» συνολικού ποσού €10.852.402 ως αποζημίωση λόγω αδικοπραξίας. Αλλά δεν είναι μόνο αυτά τα 10 εκατομμύρια για τα οποία ο ΟΑΣΘ με την παρούσα διοίκηση ήρθε σε συμφωνία -δεν έχει διαψευστεί ακόμη η σχετική είδηση- με τον «Ηρακλή». Είναι και τα 120 εκατομμύρια των παράνομων κρατικών ενισχύσεων, υπόθεση που παρά τη σπουδή της κυβέρνησης να αποσύρει από την Ευρωπαϊκή Ενωση τη σχετική προσφυγή, αυτή δεν έχει ακόμη πλήρως αποσυρθεί.
Το ερώτημα γιατί ο κ. Καραμανλής κράτησε σαν επτασφράγιστο μυστικό τη συγκεκριμένη έκθεση για 2,5 χρόνια -η έκθεση κατατέθηκε τον Φεβρουάριο του 2020-, γιατί δεν πήγε ως όφειλε στο Εφετείο για να προχωρήσουν οι καταλογισμοί, έχει, εκ του αποτελέσματος κρίνοντας, μια απλή απάντηση. Δεν ήθελε να πιέσει τους μετόχους με τους οποίους υπάρχει στενή εκλογική σχέση, έχουν δοθεί προεκλογικές υποσχέσεις οι οποίες είναι αδύνατο σήμερα να τηρηθούν, οπότε γίνονται προσωρινές «διευκολύνσεις». Κι ακόμη δεν ολοκληρώνεται η εκκαθάριση του οργανισμού -αν και ο νόμος προέβλεπε ολοκλήρωση στο τέλος του 2019-, αντιθέτως δίνονται συνέχεια παρατάσεις, μάλιστα διακινείται η πληροφορία ότι με νέα τροπολογία σχεδιάζεται καινούργια παράταση ώς και το τέλος του 2023.
«Με την έκθεση αποτίμησης της αξίας του ΟΑΣΘ καταρρίπτεται το αντιΣΥΡΙΖΑ αφήγημα της κυβέρνησης, καθώς αποδεικνύεται περίτρανα ότι εάν το 2017 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε παρέμβει δραστικά, ο ΟΑΣΘ θα είχε χρεοκοπήσει, οι εργαζόμενοι θα οδηγούνταν στην ανεργία και η πόλη θα έμενε χωρίς αστικές συγκοινωνίες» είπε ο Χρήστος Γιαννούλης, αναπληρωτής τομεάρχης Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.
«Δικαιώθηκε πλήρως η παρέμβαση της κυβέρνησης» λέει στην «Εφ.Συν.» ο πρώην πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Στέλιος Παππάς, παρατηρώντας ότι «ο ΟΑΣΘ αποδεικνύεται ότι ήταν χρεοκοπημένος και επιχειρησιακά ανίκανος να αντεπεξέλθει στις ανάγκες και την εξυπηρέτηση της Θεσσαλονίκης. Ο στόλος οχημάτων ήταν πρόωρα γηρασμένος και χωρίς καμιά προσπάθεια συντήρησής του. Υπήρχε μεγάλο ποσοστό ακινησίας οχημάτων που συνεπαγόταν τεράστια απώλεια εσόδων. Αυτά παραλάβαμε. Σε τούτα δεν συνυπολογίζονται βέβαια α) οι παράνομες κρατικές ενισχύσεις 120 εκατομμυρίων και β) τα υπερβολικά μισθώματα που εισέπραττε από τον ΟΑΣΘ ο συνεταιρισμός των μετόχων «Ηρακλής». Αυτά μένουν ανοιχτά προς διεκδίκηση από μια άλλη κυβέρνηση».