Ένας νέος τύπος στάσεων λεωφορείων έχει αρχίσει δοκιμαστικά να κάνει την εμφάνισή του στους δρόμους του Λονδίνου εδώ και λίγες βδομάδες. Οι στύλοι των στάσεων διαθέτουν ενσωματωμένες οθόνες στις οποίες εμφανίζονται οι ώρες άφιξης του επόμενου λεωφορείου. Μέχρι σήμερα, οθόνες, παρόμοιες με αυτές της τηλεματικής του ΟΑΣΑ, τοποθετούνταν μόνο σε στέγαστρα στάσεων.
Σύμφωνα με την Transport for London, οι οθόνες αυτές που έχουν κατασκευαστεί από τη Σουηδική εταιρία Axentia Technologies μπορούν εύκολα να τοποθετηθούν σε ήδη υπάρχοντες στύλους στάσεων. Διαθέτουν μπαταρία με διάρκεια 3 ετών και έτσι δεν είναι απαραίτητες επιπρόσθετες εργασίες για παροχή ηλεκτροδότησης, μειώνοντας το κόστος λειτουργίας τους.
Στις νέες οθόνες θα εμφανίζονται πληροφορίες για το χρόνο άφιξης όλων των λεωφορείων που διέρχονται από τις στάσεις, τόσο των αστικών, όσο και των υπεραστικών. Μετά από μία δοκιμαστική περίοδο 3 μηνών, οι οθόνες αναμένεται να προστεθούν σε περισσότερες στάσεις χωρίς στέγαστρα, οι οποίες θα προστεθούν στις 2.600 στάσεις με στέγαστρα που διαθέτουν ήδη οθόνες.
Σε σύγκριση με την Αθήνα, που επιλέχθηκε η λύση της πρόχειρης τοποθέτησης νέων στύλων, παράλληλα με εγκατάσταση ρεύματος και τηλεφώνου, το Λονδίνο επέλεξε μία πιο φθηνή και λειτουργική λύση. Μέσα από αυτό το blog έχουμε αναφερθεί αρκετές φορές στην προχειρότητα με την οποία έχουν τοποθετηθεί οι οθόνες της τηλεματικής του ΟΑΣΑ, ενώ ήδη από το 2014 είχαμε προτείνει τη συγχώνευση των παλαιών στύλων των στάσεων με τις νέες οθόνες (κάτι που έχει εφαρμόσει εδώ και χρόνια η Θεσσαλονίκη) έτσι ώστε να μειωθούν οι στύλοι και τα εμπόδια στα πεζοδρόμια, και να γίνουν οι στάσεις πιο λειτουργικές και φιλικές για τους επιβάτες.
Οι νέες στάσεις λεωφορείων του Λονδίνου μας δείχνουν πως η τεχνολογία μας δίνει φθηνότερες και πιο πρακτικές λύσεις. Αντί για νέους στύλους και έργα για εγκατάσταση ηλεκτροδότησης και τηλεπικοινωνιών όπως είχαμε στην Αθήνα, χρησιμοποιούνται μπαταρίες μεγάλης διάρκειας και ασύρματη επικοινωνία. Δεν πρόκειται για διαστημική τεχνολογία, αλλά απλά για την επιλογή της καλύτερης λύσης.
Μπορεί αυτή τη στιγμή να φαντάζει δευτερεύον, αλλά ο ΟΑΣΑ κάποτε πρέπει να ενδιαφερθεί για τις στάσεις των λεωφορείων. Οι χιλιάδες στύλοι των στάσεων σε όλη την Αθήνα βρίσκονται συνεχώς σε κακή κατάσταση, πολλές φορές σκουριασμένοι και σχεδόν πάντα βανδαλισμένοι. Η μόνη πληροφορία που παρέχουν είναι οι διερχόμενες γραμμές, μέσω παλιών και πρόχειρα κολλημένων αυτοκόλλητων. Περισσότερες πληροφορίες υπάρχουν, στην καλύτερη περίπτωση, μόνο στις αφετηρίες. Κανείς δεν ενδιαφέρεται για τη συντήρηση τους και τη διατήρησή τους σε καλή κατάσταση. Έτσι, η κακή εικόνα που έχουν οι επιβάτες για τα λεωφορεία, ξεκινάει από τη στιγμή που φθάνουν στη στάση.
Το οικονομικό κομμάτι είναι πάντα σημαντικό, αλλά όπως βλέπουμε από την περίπτωση του Λονδίνου, λύσεις βρίσκονται, αρκεί να υπάρχει ενδιαφέρον.