Δευτέρα 25 Απριλίου 2016

Οικονομικό «κραχ» τινάζει στον «αέρα» τις αστικές συγκοινωνίες



Σε... ελεύθερη πτώση βρίσκονται τα έσοδα των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών το α’ τρίμηνο του 2016, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας τα έσοδα από κάρτες και εισιτήρια (μειωμένα και κανονικά), το πρώτο τρίμηνο του 2015, ήταν 49,2 εκατ. ευρώ, ενώ το ίδιο διάστημα το 2015 μειώθηκαν στα 37,7 εκατ. ευρώ (-23.44%).
Ο πιο «κακός» μήνας για τις αστικές συγκοινωνίες ήταν ο Μάρτιος του 2016 που τα έσοδα καταποντίστηκαν στα 11,9 εκατ. ευρώ, από 17,3 εκατ. ευρώ το Μάρτιο του 2015 (μείωση 30,8%).

Σημαντικές απώλειες καταγράφει και η ΟΣΥ (λεωφορεία και τρόλεϊ) που, ενώ τον Μάρτιο του 2015 εισέπραξε από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών περίπου 9 εκατ. ευρώ, τον Μάρτιο του 2016 τα έσοδά της κατρακύλησαν κάτω από τα 6 εκατ. ευρώ!

Η εταιρεία είναι με άδεια ταμεία, με αποτέλεσμα να βρίσκονται στον αέρα, τόσο η μισθοδοσία του Απριλίου, όσο η ασφάλεια των οχημάτων που μεταφέρουν επιβάτες.

Την ίδια στιγμή έχουν ενταχθεί στο σύστημα δωρεάν μετακίνησης κι άλλες ευπαθείς ομάδες, όπως άνεργοι, όλο το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων (δηλαδή και οι μόνιμοι Υπαξιωματικοί και Αξιωματικοί), όπως και των Σωμάτων Ασφαλείας, χωρίς ωστόσο να έχει υπογραφεί καμία σύμβαση με τα συναρμόδια Υπουργεία, προκειμένου να υπάρξουν έσοδα από αυτές τις μετακινήσεις.

Δωρεάν μετακίνηση

Δεν είναι τυχαίο ότι την προηγούμενη εβδομάδα η διοίκηση του ΟΑΣΑ πήγε στο υπουργείο Εργασίας, προκειμένου να υπογράψουν σύμβαση για τη δωρεάν μετακίνηση των ανέργων. Ωστόσο, η απάντηση ήταν πως δεν είναι δική τους απόφαση η δωρεάν μετακίνηση των ανέργων, αλλά του υπουργείου Υποδομών.

Ανάλογη απάντηση και από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το οποίο αν και έχει χρέος προς τον ΟΑΣΑ που ανέρχεται σε 7 εκατ. ευρώ (πάνω από τις εισπράξεις ενός μήνα), δεν πληρώνει.
Το γεγονός ότι τα λεωφορεία συνεχίζουν να εκτελούν έργο και βγαίνουν στους δρόμους οφείλεται στην ΕΚΟ και στην ΔΕΦΑ, οι οποίες δίνουν καύσιμα με πίστωση.

Ίδια κατάσταση και στα υπουργεία Παιδείας, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης που δεν έχουν υπογράψει καμία σύμβαση για το 2016, ενώ όλα τα κουπόνια για δωρεάν ή μειωμένη μετακίνηση έχουν δοθεί στους δικαιούχους.

Ενδεικτικά είναι τα οικονομικά στοιχεία για την ΟΣΥ:

•To 2014τα χρήματα που εισέπραξε η ΟΣΥ από πωλήσεις εισιτηρίων, καρτών και έσοδα από υπουργεία ήταν 117 εκατ. ευρώ και η επιχορήγηση 100,29 εκατ. ευρώ (συνολικά 223. εκατ. ευρώ).

•Το 2015οι πωλήσεις εισιτηρίων, καρτών και έσοδα από υπουργεία μειώθηκαν στα 97 εκατ. ευρώ και η επιχορήγηση ήταν επίσης μειωμένη στα 86 εκατ. ευρώ. Σε αυτά προστέθηκε έκτακτη επιχορήγηση 22 εκατ. ευρώ και επιπλέον 6 εκατ. ευρώ από τον έλεγχο των εισιτηρίων (συνολικά 211 εκατ. ευρώ).

•Το 2016αναμένονται έσοδα από πωλήσεις καρτών και εισιτηρίων 75 εκατ. ευρώ και η επιχορήγηση 86 εκατ. ευρώ (συνολικά 161 εκατ. ευρώ).

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι ανελαστικές δαπάνες της ΟΣΥ για το 2016 είναι 143 εκατ. ευρώ, η μισθοδοσία 40 εκατ. ευρώ, τα καύσιμα 12 εκατ. ευρώ, η ασφάλεια των λεωφορείων 1 εκατ. ευρώ, τέλη κυκλοφορίας και ΚΤΕΟ 10 εκατ. ευρώ, ανταλλακτικά και αναλώσιμα υλικά 3 εκατ. ευρώ, ρεύμα έλξης για τρόλεϊ, φως, νερό, τηλέφωνο 1 εκατ. ευρώ και φόροι 7 εκατ. ευρώ.

Το συνολικό κόστος ανέρχεται σε 217 εκατ. ευρώ, δημιουργώντας μια «μαύρη τρύπα» στην εταιρείας ύψους 47 εκατ. ευρώ!

Ανύπαρκτος προϋπολογισμός

«Παγωμένες» είναι από την 1η Απριλίου οι συναλλαγές των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών με τρίτους (προμηθευτές κ.λπ.), καθώς δεν έχει υπογραφεί έως τις 31 Μαρτίου εκάστοτε έτους ο προϋπολογισμός τους.

Είναι η πρώτη φορά από την ίδρυση των δημοσίων αστικών συγκοινωνιών που συμβαίνει κάτι τέτοιο καθώς, σύμφωνα με τον νόμο, δεν μπορεί να γίνει καμία συναλλαγή, καμία αγορά ανταλλακτικών ή καυσίμων και οτιδήποτε άλλο έχει να κάνει με τη λειτουργία τους.

Επίσης, οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι δεν μπορεί να γίνει καμία πληρωμή μισθοδοσίας του προσωπικού και αυτό, γιατί δεν υπάρχουν χρήματα διαθέσιμα στις εταιρείες ούτε φυσικά και η κρατική χρηματοδότηση, γιατί αφού δεν υπεγράφη ο προϋπολογισμός, δεν μπορεί το Γενικό Λογιστήριο του κράτους να δώσει κρατική χρηματοδότηση.



Το γεγονός ότι τα λεωφορεία συνεχίζουν να εκτελούν έργο και βγαίνουν στους δρόμους οφείλεται στην ΕΚΟ και στην ΔΕΦΑ, οι οποίες δίνουν καύσιμα με πίστωση. Σημειώνεται ότι το μηνιαίο κόστος για καύσιμα είναι περίπου 3,5 εκατ. ευρώ, το οποίο θα αυξηθεί σε 4 εκατ. ευρώ με την αύξηση του ειδικού φόρου καυσίμων (καθώς δεν εξαιρέθηκαν οι συγκοινωνιακές εταιρείες από τον νόμο).

Στο πλαίσιο αυτό, η μισθοδοσία και οι ασφαλιστικές εισφορές οι οποίες ανέρχονται στα 12,5 εκατ. ευρώ τον μήνα για την ΟΣΥ είναι στον αέρα. Μάλιστα μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να εγκριθεί μόνο ο προϋπολογισμός του ΟΑΣΑ, προκειμένου να μπορεί να ληφθεί η κρατική χρηματοδότηση στις συγκοινωνιακές εταιρείες.

Επιβάρυνση προϋπολογισμού

Με ΦΕΚ το οποίο εκδόθηκε στις 24 Μαρτίου ο κρατικός προϋπολογισμός επιβαρύνεται με επιπλέον 31.200 τον χρόνο για την κάθε συγκοινωνιακή εταιρεία (ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ και ΟΑΣΑ), εξαιτίας της τοποθέτησης διαφορετικών προσώπων στις θέσεις των προέδρων και διευθυνόντων συμβούλων στις τρεις συγκοινωνιακές εταιρείες.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με νόμο 3743 που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ με ημερομηνία 28 Δεκέμβρη του 2015 αναφερόταν κατηγορηματικά ότι η τοποθέτηση διαφορετικών προσώπων δεν θα επέφερε καμία επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό.

Σύμφωνα με το ΦΕΚ η διαρχία θα κοστίσει στον ΟΑΣΑ από 48.000 το 2015, σε 81.600 ευρώ το 2016! Ανάλογες είναι οι αυξήσεις και για τις άλλες δύο εταιρείες.

Μαρία Μόσχου, «Ημερησία»