Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2016

Με δυαρχία οι διοικήσεις στις ΔΕΚΟ.



Ο πρώην πρύτανης του ΑΠΘ Γιάννης Μυλόπουλος πρόεδρος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ

Επιμένει στο μοντέλο της «δυαρχίας» το υπουργείο Υποδομών. Λίγες μόλις ημέρες μετά το εντυπωσιακό «κούρεμα» των αρμοδιοτήτων του πρόεδρου της ΕΥΔΑΠ από το ΔΣ της εισηγμένης, έπειτα από την σύγκρουση του πρόεδρου της εταιρίας, κ. Κωνσταντίνου Παπαδόπουλου με τον διευθύνοντα σύμβουλο, κ. Γιάννη Μπενίση, ο υπουργός Υποδομών, κ. Χρήστος Σπίρτζης τοποθετεί στις Αττικό Μετρό και ΟΣΕ, αντίστοιχα, ξεχωριστούς προέδρους και διευθύνοντες συμβούλους.
Συγκεκριμένα, την ερχόμενη Τρίτη περνούν από ακρόαση στην Επιτροπή ΔΕΚΟ της Βουλής, οι προτεινόμενοι από τον υπουργό Υποδομών κ.κ. Γιώργος Αποστολόπουλος και Κωνσταντίνος Πετράκης για τις θέσεις του προέδρου του Δ.Σ. και του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ, αντίστοιχα.
Παράλληλα, την Πέμπτη θα περάσουν από την ίδια επιτροπή οι προτεινόμενοι κ.κ. Γιάννης Μυλόπουλος και Θεόδωρος Παπαδόπουλος για τις θέσεις του προέδρου του Δ.Σ. και του διευθύνοντος ςυμβούλου της Αττικό Μετρό, αντίστοιχα.
Σημειωτέον ότι η τοποθέτηση ξεχωριστών διοικήσεων στις δύο εταιρίες φαίνεται να απομακρύνει το ενδεχόμενο υλοποίησης του σεναρίου της συγχώνευσης της Αττικό Μετρό και της θυγατρικής του ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ.
Ενδιαφέρον έχουν και τα πρόσωπα που τοποθετούνται. Όπως έχει συμβεί και σε άλλες περιπτώσεις οργανισμών, ο κ. Σπίρτζης ορίζει τον "πασοκογενή" πρώην πρύτανη του ΑΠΘ στην Αττικό Μετρό, καθώς ο κ. Μυλόπουλος ήταν στέλεχος του Κινήματος και μάλιστα είχε κατέβει παλιότερα υποψήφιος με το ψηφοδέλτιο του ΠΑΣΟΚ στην Α' Θεσσαλονίκης.
Στον ΟΣΕ διευθύνων σύμβουλος αναλαμβάνει ο κ. Κώστας Πετράκης, ο οποίος είναι συγκοινωνιολόγος κι έχει διατελέσει επικεφαλής του τμήματος Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ.
Οι νέες διοικήσεις θα παραλάβουν αρκετές "καυτές πατάτες". Η Αττικό Μετρό καλείται να επιλύσει το ακανθώδες έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, στο οποίο αναμένεται επανεκκίνηση των εργασιών, με την Ακτωρ να αναλαμβάνει κεντρικό ρόλο. Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη προσφυγές στη δικαιοσύνη, καθώς ο ανάδοχος διεκδικεί τεράστια ποσά για τα προβλήματα και τις καθυστερήσεις του έργου.
Επίσης, η Αττικό Μετρό, σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών, θα πρέπει να καταλήξει σε ένα βιώσιμο μοντέλο για την δημοπράτηση της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, την ώρα που υπάρχει αμφιταλάντευση για την μέθοδο με την οποία θα προχωρήσει.
Και αυτό διότι το υπουργείο μιλά ανοιχτά για σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), στο πλαίσιο της οποίας ο ιδιώτης θα κατασκευάσει και θα χρηματοδοτήσει μέρος του κόστους του έργου, χωρίς όμως να αναλάβει την λειτουργία του, ενώ θα αμοίβεται με πληρωμές διαθεσιμότητας από το δημόσιο. Σημειωτέον ότι η Αττικό Μετρό υπηρεσιακά εισηγείται την μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης. Όμως, τον τελικό λόγο θα έχει η Τράπεζα Ευρωπαϊκών Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία φέρεται να προθυμοποιείται να δανείσει έως και το 75% του προϋπολογισμού του έργου, όμως δεν είναι ξεκάθαρο ποιο μοντέλο δημοπράτησης θα αποδεχθεί.
Στον ΟΣΕ, η μοίρα του οργανισμού συνδέεται με τον φάκελο κρατικών ενισχύσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο οποίος αθροιστικά ξεπερνάει τα 3 δισ. ευρώ. Εάν η διαδικασία ιδιωτικοποίησης της πρώτης προχωρήσει χωρίς προβλήματα, εκτιμάται ότι στον ΟΣΕ δεν θα προκύψουν απρόοπτα. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι κρατικές ενισχύσεις του ΟΣΕ συνδέονται με την ανάληψη από πλευράς δημοσίου του κόστους των χιλιάδων μετατάξεων από τους σιδηροδρομικούς φορείς σε δημόσιες υπηρεσίες που εφαρμόστηκε πριν από λίγα χρόνια.
Παράλληλα, ο ΟΣΕ θα πρέπει να κατασταλάξει γύρω από το ποιο μοντέλο συντήρησης θα ακολουθήσει στην σιδηροδρομική υποδομή, καθώς εφόσον ιδιωτικοποιηθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο οργανισμός θα δεσμευθεί συμβατικά έναντι των επενδυτών σε σχέση με τους όρους και τις προϋποθέσεις για την πρόσβαση, τις οποίες θα πρέπει να τηρεί - κι εάν δεν το κάνει, θα πληρώνει ρήτρες. Το ίδιο θα ισχύσει και για άλλες ιδιωτικές εταιρίες που θα δραστηριοποιηθούν στο εθνικό δίκτυο.


Συντάκτης: Αχιλλέας Χεκίμογλου