Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου 2015

Ξανά μνημόνιο στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, έρχεται αναδιάρθωση του ΟΑΣΑ



Τέσσερα χρόνια μετά τον «νόμο Ρέππα» για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, οι αυστηρές διατάξεις του οποίου δεν εφαρμόστηκαν πρακτικά ποτέ, η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις επερχόμενες εκλογές, θα βρεθεί δεσμευμένη έναντι των δανειστών να φέρει στη Βουλή νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του ΟΑΣΑ, με στόχο την αύξηση των εσόδων και τη μείωση των εξόδων του οργανισμού, σύμφωνα με το tovima.gr.
Κατά το νέο μνημόνιο, το υπουργείο Υποδομών καλείται να καταθέσει στη Βουλή σχέδιο νόμου, το οποίο θα προβλέπει ένα νέο κύμα αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι να προηγηθεί μία στρατηγική μελέτη που θα δείξει τις κατευθύνσεις στις οποίες θα κληθεί να κινηθεί το συγκοινωνιακό σύστημα της πρωτεύουσας.

Πάντως, πληροφορίες θέλουν τους δανειστές να έχουν δεχθεί ως βάση συζήτησης σχέδιο αναδιάρθρωσης του ΟΑΣΑ, το οποίο είχε κατατεθεί στην τρόικα από την προηγούμενη κυβέρνηση, όμως δεν υλοποιήθηκε, καθώς αποτέλεσε τμήμα της τελευταίας αναθεώρησης του μνημονίου, η οποία έμεινε εκκρεμής.

Συγκοινωνιακή αστυνομία, συγχωνεύσεις και άλλα σχέδια

Σύμφωνα με το σχέδιο, το οποίο περιήλθε στην κατοχή του «Βήματος», προβλέπεται ριζικός μετασχηματισμός του ομίλου με στόχο την αύξηση των εσόδων, τη μείωση του κόστους και την πελατοκεντρική προσέγγιση των συγκοινωνιακών φορέων.

Ειδικότερα, για την αύξηση των εσόδων προβλέπεται ο ανασχεδιασμός του συγκοινωνιακού έργου, η σύνδεση των αναγκών των επιβατών με τις υπηρεσίες των εταιρειών, η δημιουργία σχεδίου μάρκετινγκ, η μετεξέλιξη των κοινών ομάδων εργασίας των συγκοινωνιακών φορέων σε διακριτές ομιλικές μονάδες, η είσπραξη των επιδοτήσεων των αρμόδιων υπουργείων για ευαίσθητες ή ειδικές κοινωνικές ομάδες και η επιδότηση της ζήτησης αντί των ζημιών.

Για την καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής, το σχέδιο προβλέπει την καλύτερη επίβλεψη του φαινομένου και την ανάλυση δεδομένων, τη δημιουργία ενός ενοποιημένου σώματος ελεγκτών, τη συγκρότηση συγκοινωνιακής αστυνομίας, την εκτεταμένη επιβίβαση από την μπροστινή πόρτα των λεωφορείων και τρόλεϊ και την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.

Για τη μείωση του κόστους, προτείνεται η αξιολόγηση της χρήσης του ανθρώπινου δυναμικού του ομίλου προκειμένου να γίνει ανάλυση μεταξύ των υπάρχοντων πόρων και των νέων αναγκών, ενώ μελέτη θα δείξει τις βέλτιστες οργανωτικές πρακτικές σε σχέση με αντίστοιχες εταιρείες της Ευρώπης και τον ιδιωτικό τομέα.

Παράλληλα, θα «τρέξουν» έλεγχοι οικονομικής βιωσιμότητας και θα εκπονηθεί ένα πενταετές οικονομικό σχέδιο με βάση τη στρατηγική κόστους, τις μακροχρόνιες ανάγκες σε πόρους, τη νέα τιμολογιακή πολιτική και των υπόλοιπων παραγόντων που επηρεάζουν τις οικονομικές προβολές.

Μεταξύ άλλων, μάλιστα, προτείνεται η συγχώνευση των οικονομικών διευθύνσεων των εταιρειών σε ομιλικό επίπεδο, καθώς και η ένωση των υπηρεσιών πληροφορικής (ΙΤ), αλλά και η αναβάθμιση και ενοποίηση των πληροφοριακών συστημάτων των συγκοινωνιακών φορέων υπό τον ΟΑΣΑ.

Επίσης, το σχέδιο προτείνει τον εξορθολογισμό στις προμήθειες των εταιρειών μέσα από τη δημιουργία μίας κεντρικής υπηρεσίας και τη συγχώνευση των διευθύνσεων προμηθειών της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ σε ομιλικό επίπεδο.

Μία άλλη δέσμη ενεργειών για τη μείωση του κόστους θα έρθει από διαμόρφωση του κοστολογικού μοντέλου του ΟΑΣΑ με άξονες τη διαχείριση του στόλου, των αμαξοστασίων, της συντήρησης και των δρομολογίων.

Για την πελατοκεντρική προσέγγιση προτείνεται η βελτίωση της ενημερώσης των επιβατών, η δημιουργία ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης σχέσεων με τους πελάτες, το λανσάρισμα προσφορών και προωθητικών ενεργειών και η αντικατάσταση του παλαιού στόλου, για την οποία όμως το υπουργείο Υποδομών θα πρέπει να βρει χρήματα.

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης ήταν η απάντηση του υπουργείου Υποδομών στο αίτημα των δανειστών για απομάκρυνση 1.000 ατόμων από τους εποπτευόμενους φορείς των υπουργείων Υποδομών, Πολιτισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης, το οποίο αντιμετωπίστηκε κατ” αρχήν με ανοχή από τους δανειστές.