Σάββατο 7 Φεβρουαρίου 2015

Uber εναντίον Google: H μάχη για τα ταξί του μέλλοντος ξεκίνησε


Το παρασκήνιο των σχέσεων δύο συναιτέρων
Μια συμμαχία που εξελίσσεται σε μια μεγάλη μάχη με έπαθλο τις μετακινήσεις εκατομμυρίων ατόμων παγκοσμίως και τα γεγονότα των τελευταίων ημερών στα δύο στρατόπεδα.

Uber: Ηγέτις των online υπηρεσιών μισθωμένων μετακινήσεων, με παρουσία σε 200 πόλεις παγκοσμίως, μεταξύ των οποίων και η Αθήνα. Google: Μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας, κάτοχος του πιο διαδεδομένου λογισμικού για φορητές συσκευές (Android) και οδηγός των εξελίξεων σε μια σειρά από τεχνολογικές καινοτομίες, όπως η ιατρική ρομποτική, η online αποθήκευση DNA και η ανάπτυξη αυτοκινούμενων οχημάτων.

Σχετικά με τον τομέα της ανάπτυξης αυτοκινήτων χωρίς την παρουσία οδηγού, φαίνεται πως η Google είχε στο μυαλό της ένα σχέδιο επέκτασης στα χωράφια της Uber. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από την αρθρογραφία των τελευταίων ημερών που παρουσιάζει το παρασκήνιο μιας σχέσης που ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς και εξελίσσεται σε κόντρα μεγατόνων με έπαθλο μια εξαιρετικά προσοδοφόρα αγορά αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων (μόνο η Uber αποτιμάται αυτή τη στιγμή στα 17 δισ. δολάρια).
Uber - Google: Ξεκίνησαν ως σύμμαχοι για να εξελιχθούν σε ανταγωνιστές




Uber - Google: Ξεκίνησαν ως σύμμαχοι για να εξελιχθούν σε ανταγωνιστές

Στην προσπάθειά της να κυριαρχήσει ως η no1 εφαρμογή μισθωμένων μετακινήσεων η Uber έχει χρεωθεί μια σειρά από ιδιαίτερα σοβαρές κατηγορίες, όπως την ελλιπή πολιτική στελέχωσης του προσωπικού των συνεργαζόμενων οχημάτων και την καταστρατήγηση νόμων που διέπουν την αγορά των επαγγελματιών αυτοκινητιστών (Tαξί) μέχρι του σημείου της αγνόησης δικαστικών αποφάσεων.

Στην μακιαβελική λογική που φαίνεται ότι βασίζεται η Uber, μπορεί να θεωρείται εξαιρετικά επιτυχημένη. Ιδιαίτερα δε, από την στιγμή που είχε καταφέρει να πείσει μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας να την χρηματοδοτήσουν με ένα πολύ μεγάλο ποσό.

Το 2013 η Google χρηματοδότησε την Uber με 250 εκατομμύρια δολάρια. Ωστόσο όπως συνεχίζουμε να διδασκόμαστε καθημερινά από την ιστορία, μια χρηματική βοήθεια δεν έρχεται ποτέ χωρίς ανταλλάγματα. Ιδιαίτερα στον χώρο των επιχειρήσεων ποτέ δε μπορείς να είσαι σίγουρος ότι μια επωφελής συμμαχία δεν θα μετατραπεί σε ''πισώπλατο χτύπημα''.

Ό,τι και αν ισχύει υπό το φως των πρόσφατων εξελίξεων, φαίνεται πως η Google απειλεί άμεσα την Uber, ευρισκόμενη αρκετά βήματα πιο μπροστά στον τομέα της τεχνογνωσίας. Εάν ρωτήσετε μια εταιρεία όπως την Uber ποιος είναι ο υπέρτατος στόχος της για να οδηγηθεί στην κερδοφορία θα σας το έλεγε ανοιχτά διά του πλέον αρμοδίου: ο Travis Kalanick, CEO της Uber, είχε δηλώσει το 2014 σε εκδήλωση με θέμα την τεχνολογία: ''Η εμπειρία του Uber είναι ακριβή γιατί δεν είναι μόνο το αυτοκίνητο, αλλά και ο επιπλέον τύπος μέσα στο αμάξι'', εννοώντας φυσικά τον οδηγό και την αμοιβή του. Στο επίσημο site της Uber, η Google φιγουράρει μεταξύ των επενδυτών της εταιρείας



Στο επίσημο site της Uber, η Google φιγουράρει μεταξύ των επενδυτών της εταιρείας

Σκεφθείτε την εξοικονόμηση χρημάτων για μια οποιαδήποτε εταιρεία σαν την Uber από τη στιγμή που δε θα ήταν υποχρεωμένη να πληρώνει τον οδηγό. Πώς θα μπορούσε να επιτευχθεί αυτό; Μα φυσικά με τα αυτοκινούμενα οχήματα.

Πριν από δύο μέρες η Uber ανακοίνωσε τη συνεργασία της με το Carnegie Mellon University στο Pittsburgh των Η.Π.Α. Το εν λόγω πανεπιστήμιο διαθέτει ένα από τα πιο φημισμένα τμήματα ρομποτικής. Ο συνειρμός είναι εύλογος: η Uber τρέχει να προλάβει.

Αν κοιτάξει κανείς το περιεχόμενο της ανακοίνωσης της συνεργασίας, θα παρατηρήσει ένα ακόμα σημαντικό σημείο: ''Η συνεργασία θα προσφέρει πεδίο συνεργασίας μεταξύ των ηγετών της Uber στον τομέα της τεχνολογίας και του προσωπικού και των σπουδαστών του πανεπιστημίου...για περαιτέρω έρευνα και ανάπτυξη ιδιαιτέρως στους τομείς των χαρτών, της ασφάλειας των οχημάτων και της τεχνολογίας της αυτοματοποίησης''.

Ένα σημαντικό σημείο εξάρτησης της Uber είναι και οι χάρτες της Google που χρησιμοποιούνται στα οχήματα της πρώτης, άρα και απόλυτα λογική η παραπάνω προσπάθεια απεμπλοκής της πρώτης από τις υπηρεσίες χαρτών της δεύτερης, κάτι που ωστόσο απαιτεί χρόνο για να επιτευχθεί.Θα είναι δύσκολο και χρονοβόρο για την Uber να ανεξαρτητοποιηθεί από τα Google Maps



Θα είναι δύσκολο και χρονοβόρο για την Uber να ανεξαρτητοποιηθεί από τα Google Maps
Όπως αντιλαμβάνεται κανείς η Google έχει ένα σημαντικό προβάδισμα ως προς την τεχνογνωσία, από την άλλη όμως η Uber έχει κυριαρχήσει στους δρόμους. Πολύ ενδιαφέρουσες σε αυτή την μάχη που φαίνεται να έχει ξεκινήσει θα είναι και οι εξελίξεις σχετικά με τον David Drummond, σημαντικό στέλεχος της Google που βρίσκεται ταυτόχρονα και στο Δ.Σ της Uber.

Κάποιοι λένε ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται, φέρνοντας του παράδειγμα του Eric Schmidt, o oποίος βρισκόταν στο Δ.Σ της Apple από το 2006 έως το 2009 και έχει κατηγορηθεί ότι είχε διττό ρόλο, προδίδοντας την εταιρεία και αναπτύσσοντας την δική του πλατφόρμα λογισμικού για smartphones (Android) επωφελούμενος από τα όσα είχε αποκομίσει από την θητεία του στην Apple.

Ένα τελευταίο γεγονός από αποτελεί μια ακόμα ένδειξη ότι οι εταιρείες βρίσκονται πλέον σε αντίπαλα στρατόπεδα: Πριν από μερικές ημέρες η Google ανακοίνωσε ότι θα συμπεριλάβει στο Google Now των Android smartphones δεδομένα που αντλεί από εφαρμογές τρίτων εταιρειών. H Google ανέφερε ότι οι πληροφορίες θα προέρχονται από τις εφαρμογές Pandora, AirBnb, Zillow, και...την ανταγωνίστρια της Uber Lyft. Φυσικά η Uber λείπει από την λίστα.

Ας μείνουμε λοιπόν στα γεγονότα και ας περιμένουμε τις εξελίξεις. Στο μεταξύ ένα σιβυλλικό tweet προερχόμενο από την Google μάλλον θόλωσε τα νερά παρά ξεκαθάρισε την κατάσταση:



Το tweet της Google δεν ξεκαθάρισε την κατάσταση, επιχειρώντας να διασκεδάσει τις εντυπώσεις των πρόσφατων γεγονότων