Σάββατο 1 Νοεμβρίου 2014

Όταν σιδηροδρομικοί από τη Λάρισα φυλάνε διαβάσεις στην… Αθήνα


Τραγικές ελλείψεις προσωπικού και τροχαίου υλικού «εκτροχιάζουν» τον σιδηρόδρομο . Με έντονο σκεπτικισμό αντιμετωπίζουν σιδηροδρομικοί τις εξαγγελίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για αύξηση του εμπορευματικού έργου, όταν δεν περισσεύουν, ούτε για δείγμα, μηχανοδηγοί, σταθμάρχες, τεχνίτες, προσωπικό κίνησης και μηχανές.



Του Φώτη Φωτεινού

«Καλές οι συμφωνίες, όπως με την Cosco, αλλά είναι αδύνατον να υλοποιηθούν άλλες. ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ έχουν ξεπεράσει τις αντοχές τους, προκειμένου να παρουσιάσουν επίπλαστη λειτουργική κερδοφορία, ενόψει ιδιωτικοποιήσεων», καταγγέλλουν σιδηροδρομικοί.

Τα ακόλουθα περιστατικά περιγράφουν, με ανάλγητο τρόπο, την σημερινή κατάσταση:

-Μηχανοδηγοί δουλεύουν 28-29 ημέρες το μήνα, αφού θεωρούνται είδος προς εξαφάνιση. Μάλιστα, μόλις πρόσφατα, δόθηκε εντολή για υποχρεωτικές μετακινήσεις, με αποτέλεσμα μηχανοδηγοί από την Αθήνα να πηγαίνουν… στην Αλεξανδρούπολη.

-Εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού κίνησης, όλα τα εκδοτήρια εισιτηρίων, πλην του σταθμού Αθηνών (Λαρίσης) δόθηκαν σε ιδιώτες. Σαν να μην έφτανε αυτό, αρκετοί από τους πράκτορεςδεν έχουν αποδώσει το σύνολο των εισπράξεων στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με αποτέλεσμα να εκδηλωθούν περιστατικά δικαστικών διενέξεων.



-Αρκετές από τις διαβάσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, λόγω της συρρίκνωσης του προσωπικού, φυλάσσονται από σιδηροδρομικούς που έρχονται από την επαρχία (π.χ. Λάρισα).

Υπολογίζεται ότι, μονάχα η Λάρισα, στέλνει μηνιαίως 20 άτομα στην Αθήνα. Τραγικές ελλείψεις υπάρχουν ακόμα σε σταθμάρχες και κλειδούχους, όπου ακολουθείται η ίδια διαδικασία.

-Στην τεχνική βάση είναι ευρέως γνωστή η ακινητοποίηση και απαξίωση μεγάλου αριθμού κινητήριων και ελκόμενων οχημάτων, λόγω βλαβών ή ζημιών, αλλά και η συσσώρευση σημαντικού αριθμού μη συντηρημένου τροχαίου υλικού. Για παράδειγμα, στο εργοστάσιο του Πειραιά, για 7 γερανογέφυρες υπάρχει μόνο ένας χειριστής!

«Σήμερα, σε όλες τις σιδηροδρομικές εταιρείες, απασχολούνται συνολικά 1.000 άτομα λιγότερα, σε σχέση με το οργανόγραμμα που είχε συντάξει η PWC, το οποίο, οι ίδιες οι εταιρείες, χαρακτήριζαν ιδιαίτερα σφιχτό», επισημαίνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, Παναγιώτης Παρασκευόπουλος.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, σήμερα στον ΟΣΕ εργάζονται 1.483 άτομα, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ 751 και στην ΕΕΣΣΤΥ 481. Το οξύμωρο είναι ότι, αν και οι διοικήσεις ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ έχουν ζητήσει προσλήψεις (με επίσημο και ανεπίσημο τρόπο), αυτές δεν προχωρούν.

Ως αιτίες προβάλλονται οι αποκρατικοποιήσεις των εταιρειών (οι αγοραστές τις θέλουν με το ελάχιστο εργατικό κόστος), αλλά και ενστάσεων από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, που ζητά… απολύσεις από τις συγκοινωνίες.

Όπως υπογραμμίζουν σιδηροδρομικοί, «οι εταιρείες έχουν ξεπεράσει τα όριά τους. Ενώ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπορούσε να έχει κι άλλο εμπορευματικό έργο, αυτό είναι αδύνατον, λόγω έλλειψης προσωπικού και τροχαίου υλικού».