Καυτό προβλέπεται το 2014 για τις δημόσιες συγκοινωνίες της Αθήνας.
Συρρίκνωση του συγκοινωνιακού δικτύου, με κόψιμο δρομολογίων που καταγράφουν μειωμένη επιβατική κίνηση, προαναγγέλλει ουσιαστικά η μείωση της κρατικής επιχορήγησης για τους συγκοινωνιακούς φορείς, την οποία προτείνει το Υπουργείο Οικονομικών για την τριετία 2014 - 2017.
Μάλιστα δεν αποκλείεται σε κάποιους συγκοινωνιακούς φορείς να υπάρξουν και μειώσεις στον αριθμό των εργαζομένων, αφού γίνεται σαφές ότι με τις μειώσεις τα νούμερα δεν βγαίνουν.
Το υπουργείο προτείνει «κούρεμα» επιδοτήσεων της τάξης των 120 εκατ. το 2014 και περαιτέρω διεύρυνσή του στα 150 εκατ. το 2015, σε σχέση με την εγκριθείσα επιδότηση του 2013 (380 εκατ. ήταν το αρχικό κονδύλι).
Εφόσον, τελικώς, η πρόταση περάσει, τότε οι συγκοινωνιακοί και οι σιδηροδρομικοί φορείς αναμένεται ότι θα βρεθούν αντιμέτωποι με σοβαρά προβλήματα, αφού η λειτουργία τους είναι ελλειμματική.
Η κρατική επιδότηση είναι απαραίτητη για τη λειτουργία τους, πόσο μάλλον που τα τελευταία χρόνια καταγράφεται και σημαντική υποχώρηση του κύκλου εργασιών τους, εξαιτίας της μείωσης της κίνησης που επέφερε η οικονομική κρίση.
Το ποσό των 260 εκατ. ευρώ που προτείνει το υπουργείο Οικονομικών ως επιδότηση για το 2014 θεωρείται από όλους τους συγκοινωνιακούς φορείς τους οποίους αφορά (δηλαδή ΟΑΣΑ, ΟΑΣΘ, ΚΤΕΛ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΣΕ) τουλάχιστον ανεπαρκές.
Όπως επισημαίνεται, δεν είναι αρκετό για τις ανάγκες τους αφού δεν καταφέρνουν από τα έσοδά τους να καλύπτουν τα κόστη λειτουργίας τους.
Πρόταση για 260 εκατ. το 2014 και 231 εκατομμύρια το 2015
Η κατάσταση γίνεται ακόμη δυσκολότερη αν αναλογιστεί κανείς ότι στο ποσό των 260 εκατομμυρίων περιλαμβάνεται και ποσό 58 εκατομμυρίων ευρώ τα οποία θα δοθούν στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως αποζημίωση για την εκτέλεση της δημόσιας υπηρεσίας στα λεγόμενα «άγονα δρομολόγια».
Εφόσον δεν υπάρξει συμφωνία μεταξύ των εμπλεκόμενων πλευρών για αύξηση του ποσού της επιχορήγησης τότε την επόμενη χρονιά αναμένεται ότι έχουν λαμβάνειν ως επιχορήγηση: ΟΣΕ 53 εκατ. ευρώ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ 58 εκατ. ευρώ, ΟΑΣΘ 48 εκατ. ευρώ, ΟΑΣΑ 100,29 εκατ. ευρώ και ΚΤΕΛ 1 εκατ. ευρώ.
Οι συγκεκριμένοι φορείς, όμως, αναμένεται ότι θα δουν τα ποσά αυτά να μειώνονται περαιτέρω τα επόμενα χρόνια ως το 2017 οπότε και η κρατική επιχορήγηση των 231 εκατ. ευρώ το χρόνο θα μοιράζεται ως εξής: ΟΣΕ 45 εκατ. ευρώ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ 58 εκατ. ευρώ, ΟΑΣΘ 41 εκατ. ευρώ, ΟΑΣΑ 86 εκατ. ευρώ και ΚΤΕΛ 1 εκατ. ευρώ.
Συρρίκνωση του συγκοινωνιακού δικτύου, με κόψιμο δρομολογίων που καταγράφουν μειωμένη επιβατική κίνηση, προαναγγέλλει ουσιαστικά η μείωση της κρατικής επιχορήγησης για τους συγκοινωνιακούς φορείς, την οποία προτείνει το Υπουργείο Οικονομικών για την τριετία 2014 - 2017.
Μάλιστα δεν αποκλείεται σε κάποιους συγκοινωνιακούς φορείς να υπάρξουν και μειώσεις στον αριθμό των εργαζομένων, αφού γίνεται σαφές ότι με τις μειώσεις τα νούμερα δεν βγαίνουν.
Το υπουργείο προτείνει «κούρεμα» επιδοτήσεων της τάξης των 120 εκατ. το 2014 και περαιτέρω διεύρυνσή του στα 150 εκατ. το 2015, σε σχέση με την εγκριθείσα επιδότηση του 2013 (380 εκατ. ήταν το αρχικό κονδύλι).
Εφόσον, τελικώς, η πρόταση περάσει, τότε οι συγκοινωνιακοί και οι σιδηροδρομικοί φορείς αναμένεται ότι θα βρεθούν αντιμέτωποι με σοβαρά προβλήματα, αφού η λειτουργία τους είναι ελλειμματική.
Η κρατική επιδότηση είναι απαραίτητη για τη λειτουργία τους, πόσο μάλλον που τα τελευταία χρόνια καταγράφεται και σημαντική υποχώρηση του κύκλου εργασιών τους, εξαιτίας της μείωσης της κίνησης που επέφερε η οικονομική κρίση.
Το ποσό των 260 εκατ. ευρώ που προτείνει το υπουργείο Οικονομικών ως επιδότηση για το 2014 θεωρείται από όλους τους συγκοινωνιακούς φορείς τους οποίους αφορά (δηλαδή ΟΑΣΑ, ΟΑΣΘ, ΚΤΕΛ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΣΕ) τουλάχιστον ανεπαρκές.
Όπως επισημαίνεται, δεν είναι αρκετό για τις ανάγκες τους αφού δεν καταφέρνουν από τα έσοδά τους να καλύπτουν τα κόστη λειτουργίας τους.
Πρόταση για 260 εκατ. το 2014 και 231 εκατομμύρια το 2015
Η κατάσταση γίνεται ακόμη δυσκολότερη αν αναλογιστεί κανείς ότι στο ποσό των 260 εκατομμυρίων περιλαμβάνεται και ποσό 58 εκατομμυρίων ευρώ τα οποία θα δοθούν στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως αποζημίωση για την εκτέλεση της δημόσιας υπηρεσίας στα λεγόμενα «άγονα δρομολόγια».
Εφόσον δεν υπάρξει συμφωνία μεταξύ των εμπλεκόμενων πλευρών για αύξηση του ποσού της επιχορήγησης τότε την επόμενη χρονιά αναμένεται ότι έχουν λαμβάνειν ως επιχορήγηση: ΟΣΕ 53 εκατ. ευρώ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ 58 εκατ. ευρώ, ΟΑΣΘ 48 εκατ. ευρώ, ΟΑΣΑ 100,29 εκατ. ευρώ και ΚΤΕΛ 1 εκατ. ευρώ.
Οι συγκεκριμένοι φορείς, όμως, αναμένεται ότι θα δουν τα ποσά αυτά να μειώνονται περαιτέρω τα επόμενα χρόνια ως το 2017 οπότε και η κρατική επιχορήγηση των 231 εκατ. ευρώ το χρόνο θα μοιράζεται ως εξής: ΟΣΕ 45 εκατ. ευρώ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ 58 εκατ. ευρώ, ΟΑΣΘ 41 εκατ. ευρώ, ΟΑΣΑ 86 εκατ. ευρώ και ΚΤΕΛ 1 εκατ. ευρώ.